Vi dras med ett fult furkantigt hål i källarväggen ut mot tomten, som förra ägaren täckte över med nån trähistoria. Det var väl tänkt att de skulle ha in en ventil där. Så nu vill jag mura igen det där och samtidigt lämna lite utrymme för en ventil.

Nu är jag lite osäker på förfarandet. Svårt att avgöra vad väggen består av men finns massor av håltegel kvar man kan använda. Sen finns det ju olika ventilationsrör med inbyggt galler man kan köpa. Antar att man lär lämna nån cm runt om röret när man murar och sen klär in det i något isolerande (?).

Nu är ju inte stenarna runda så lär väl stoppas in något provisoriskt rör och murbruk runt och sen bört med röret innan det fastnar?

Eller är betong/cement en bättre idé?

Hålet är cirkus 27,5 x 24,5 med ett djup på 28 cm.
 
  • Fyrkantigt hål i källarvägg av betong och håltegel, tänkt för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
I och med att du är så när marken så skulle jag köpa lättklinkersten (leca) och mura med. Sen murar du en fyrkantig kanal som passar lämpligt ventilgaller. Använd vanligt murbruk. Lecan är lätt att såga med rätt blad på en tigersåg men man kan också hugga den med yxa. Sätt lecans yta 20 mm innanför putsytan. Putsa sedan i två lager för att nå grundens yta. Mura fast en ett ventilgaller i samband med detta.
 
  • Gilla
kattparet
  • Laddar…
Jag skulle fuska med fogskum.
Fixera ett ventilationsrör av plast eller plåt med en svag lutning utåt så att eventuellt inblåst regn rinner ut igen. Spruta fogskum runt röret så att du fyller hålet. När det har stelnat skär du bort det som sticker ut utanför väggen och lite till så du kommer någon centimeter innanför väggens nivå. Sedan putsar du och målar.
 
  • Gilla
kattparet och 1 till
  • Laddar…
Fick en konstig idé att göra en trälåda stor som gallerfästet större än gallret och fylla bruk eller annan massa runt, låta stelna och kila bort lådan, och fästa gallret innan det stelnat helt. Är väl så jag sett att man gör när man ska använda betong o dylikt, men kanske blir alltför komplicerat tänkte jag ändå.



Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I och med att du är så när marken så skulle jag köpa lättklinkersten (leca) och mura med. Sen murar du en fyrkantig kanal som passar lämpligt ventilgaller. Använd vanligt murbruk. Lecan är lätt att såga med rätt blad på en tigersåg men man kan också hugga den med yxa. Sätt lecans yta 20 mm innanför putsytan. Putsa sedan i två lager för att nå grundens yta. Mura fast en ett ventilgaller i samband med detta.
Det här med ventilgaller tycks ju vara en hel vetenskap :D Det låg ett 20 x 20 cm galler i pannrummet som hålet ansluter till. Men resterande del av huset har bara 15 x 15 cm galler i ventilerna. Kanske en smaksak, nu kommer jag ju inte stå och bränna olja där inne, och fönster finns ett. Kanske 15 x 15 hade varit tillräckligt?

F Fred vom Jupiter skrev:
Jag skulle fuska med fogskum.
Fixera ett ventilationsrör av plast eller plåt med en svag lutning utåt så att eventuellt inblåst regn rinner ut igen. Spruta fogskum runt röret så att du fyller hålet. När det har stelnat skär du bort det som sticker ut utanför väggen och lite till så du kommer någon centimeter innanför väggens nivå. Sedan putsar du och målar.
Lät som en bra idé, men blir fogskum så pass hårt att det går att putsa på? Tänker mig fogskum som nånting som man kan ha som huvudkudde, om du förstår hur jag tänker :)
 
Ser att jag var lite sen å svara på det här, har inte varit hemma på en vecka drygt och regn å elände har gjort att man inte kunnat göra så mycket ändå.

Gjorde en halvdan ritning på ungefär storlek på hålet så jag kunde se hur mycket sten det skulle gå åt.

Har fått för mig att man ska räkna med 1 cm fog mellan alla ytor (dock ej mot kanalen i detta fall). Är det rimligt att räkna så?

Anta att kanalen skulle bli något för trång, är det relativt lätt att slipa bort inanmätet efter fogning?
 
  • Ritad skiss på rutigt papper föreställande mått för stenläggning med 1 cm fog angivet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.