Detta är andra gången på några veckor som vi ser att något har grävt i trädgården, det verkar vara ytligt då man ser spår av uppriven mossa ca 1-2m runtom, det är heller inga direkta hål.
Gissningsvis grävling???

Tipsa gärna (skonsamt) om hur man kan stoppa grävlingen från besök/skadegörelse!
Vi har sutteränghus så jag kan säga med 100% att vi iallafall inte har något gryt under huset.
 
  • Trädgård med uppriven mossa och grävmärken i gräset, eventuellt gjorda av ett djur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är tveksam till att det där är gjort av en grävling. Grävlingar är vanedjur, de går samma promenader varje kväll/natt om det finns föda och då skulle det synas mera avtryck efter dem när de letar mat. Hålen är dessutom inte ytliga utan brukar vara djupare. Att bli av med grävling är annars mycket svårt.

Gissar på en fågel som sprättat runt mossan, skata, kaja eller koltrast.
 
  • Gilla
AgnesPagnes och 2 till
  • Laddar…
Tootiki Tootiki skrev:
Detta är andra gången på några veckor som vi ser att något har grävt i trädgården, det verkar vara ytligt då man ser spår av uppriven mossa ca 1-2m runtom, det är heller inga direkta hål.
Gissningsvis grävling???
Tipsa gärna (skonsamt) om hur man kan stoppa grävlingen från besök/skadegörelse!
Vi har sutteränghus så jag kan säga med 100% att vi iallafall inte har något gryt under huset.
Om du blir av med mossan så blir du av med skadegörelsen.;)

Oftast är det fåglar som lyfter bort mossan för att komma åt maskar och insekter. Det gör ingen skada alls, snarare nyttigt för gräset.
 
  • Gilla
van der Wijk
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Oftast är det fåglar som lyfter bort mossan för att komma åt maskar och insekter. Det gör ingen skada alls, snarare nyttigt för gräset.
Håller med, blir likadant hemma och det är oftast koltrasten som gör detta. Tänk om man kunde lära den att stoppa mossan i komposthögen....:thinking:
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Skönt att höra att det troligen inte är grävling! Vi hat nämligen sett grävling trädgården några gånger så gissade på att den var skyldig!
 
Hade det varit en tujahäck eller träd bredvid så hade jag även slängt in rådjursbock i mixen av förslag. Vår lokala råbock har en förmåga att emellanåt inte bara feja hornen utan även gräva upp marken lite med hovarna innan.

Men ja, skator och liknande är duktiga på att gräva mossa.
 
Är ett litet körsbärsträd precis bredvid, där vi hittade första hålet, och rådjur har vi också ... :/
 
Stickan56
Detta är typiskt trastar.
Men ditt problem är mossan och inte fåglarna.

Stickan
 
Jag skulle rösta på rådjuret.
Mossan är väl bara ett problem om du ser den som ett problem. Mossmatta är oxå grön och fin.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
R roli skrev:
Håller med, blir likadant hemma och det är oftast koltrasten som gör detta. Tänk om man kunde lära den att stoppa mossan i komposthögen....:thinking:
Stoppa mossan i komposthögen ? Kanske inte det smartaste om du tänkt använda komposten i din egen trädgård senare..Jorden kommer innehålla små bitar av mossan som ger upphov till ny mossa där jorden sprids. Elda upp mossan istället och använd askan som gödning..
 
Stickan56
G GladanS skrev:
Jag skulle rösta på rådjuret.
Mossan är väl bara ett problem om du ser den som ett problem. Mossmatta är oxå grön och fin.
Jag har både fåglar och rådjur hos mig och när rådjuren varit framme så är det större kala fläckar ca 20cm stora.

Stickan
 
Helt klart fåglar som kalasat på pingborrens larver som finns under mossan.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Garanterat fåglar :) Samma problem har vi haft på golfbanan, fåglarna vill åt maskar och liknande och sprätter upp gräset. Blir främst "skador" på gräs/mossa som ganska fort växer igen men inga tunnlar eller gångar i jorden.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Tootiki Tootiki skrev:
Detta är andra gången på några veckor som vi ser att något har grävt i trädgården, det verkar vara ytligt då man ser spår av uppriven mossa ca 1-2m runtom, det är heller inga direkta hål.
Gissningsvis grävling???

Tipsa gärna (skonsamt) om hur man kan stoppa grävlingen från besök/skadegörelse!
Vi har sutteränghus så jag kan säga med 100% att vi iallafall inte har något gryt under huset.
kaniner!
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
Gissar på någon trast, men de har samma beteende. När de lokaliserat något och med mossa kan det se ut så i deras letande efter mask och larver.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.