Ogräs är jag inte så orolig över...det har jag över hela gräsmattan. Det viktiga är att få ett starkt gräs framför garaget så vi slipper kala fläckar där roboten gör sina manövrar.
 
Jag
P Paxman skrev:
Ni som använder fiberduk vid nyetablering...växer gräset igenom, eller måste duken bort när skotten börjar dyka upp?

Vi har kört skottkärremetoden för att få snabb etablering framför robotens garage. Den gör en del manövrar framför garaget när den ska in för att ladda som sliter på underlaget, så vi har spänt en fiberduk över för att minska påfrestningen. Det optimala skulle ju vara ifall gräset kunde växa sig igenom duken, så den kan ligga kvar som armering, men jag känner mig tveksam till att det fungerar. Vissa strån har penetrerat duken, men jag tror att de flesta växer horisontellt.

[bild]

[bild]

Det finns kanske olika typer av fiberdukar, men jag har aldrig låtit gräs växa igenom. Jag tror inte det är en bra idé.

Det kanske finns andra sätt att stärka gräset framför robotens garage? Vissa elitfotbollsplaner använder fibersand, visserligen är det mer för att stärka underlaget men det kanske kan vara nått? Alternativt gör någon egen variant av hybridmatta?
 
A
B Bryngelstjärnarn skrev:
Jag



Det finns kanske olika typer av fiberdukar, men jag har aldrig låtit gräs växa igenom. Jag tror inte det är en bra idé.

Det kanske finns andra sätt att stärka gräset framför robotens garage? Vissa elitfotbollsplaner använder fibersand, visserligen är det mer för att stärka underlaget men det kanske kan vara nått? Alternativt gör någon egen variant av hybridmatta?
P Paxman skrev:
Ogräs är jag inte så orolig över...det har jag över hela gräsmattan. Det viktiga är att få ett starkt gräs framför garaget så vi slipper kala fläckar där roboten gör sina manövrar.

Aldrig sett gräs växa genom fiberduk, det viker sig under den om man låter det växa länge.

@Paxman, hoppas du hittar lösningen...
 
Det bästa alternativet tror jag är att låta roboten vila i någon månad, så gräset kan växa till sig i lugn och ro...men med en rätt nyinköpt robot...vem har tid att vänta? :p
 
A
P Paxman skrev:
Det bästa alternativet tror jag är att låta roboten vila i någon månad, så gräset kan växa till sig i lugn och ro...men med en rätt nyinköpt robot...vem har tid att vänta? :p

Kör fiberduk håll det konstant fuktigt, gödsla när det börjar dyka upp... eller i samband med sådd... klipp ofta när efter fiberduken tas bort.

Du kan inte förlänga slingorna tillfälligt och flytta stationen?
 
Shirack skrev:
Aldrig sett gräs växa genom fiberduk, det viker sig under den om man låter det växa länge.

@Paxman, hoppas du hittar lösningen...
Att det växer igenom är det ingen tvekan om i vårt fall. Det syns på närbilden ovan...även om det bara är ett par strån. Gräs kan ju växa igenom asfalt...så nog finns kraften där alltid. Frågan var ifall det eventuellt kunde funka att låta fiberduken ligga kvar för evigt...men det känns inte som en jättebra idé. Även om enstaka strån tar sig igenom så lär merparten välja att växa horisontellt...och det är ju inte så lyckat.
 
Shirack skrev:
Kör fiberduk håll det konstant fuktigt, gödsla när det börjar dyka upp... eller i samband med sådd... klipp ofta när efter fiberduken tas bort.

Du kan inte förlänga slingorna tillfälligt och flytta stationen?
Nja...visst hade jag kunnat göra det...men jag är lat. Då får det bli lite kala fläckar som jag kan stödså i höst när roboten ändå kanske tagits in för säsongen och vanliga klipparen får jobba lite.
 
A
P Paxman skrev:
Att det växer igenom är det ingen tvekan om i vårt fall. Det syns på närbilden ovan...även om det bara är ett par strån. Gräs kan ju växa igenom asfalt...så nog finns kraften där alltid. Frågan var ifall det eventuellt kunde funka att låta fiberduken ligga kvar för evigt...men det känns inte som en jättebra idé. Även om enstaka strån tar sig igenom så lär merparten välja att växa horisontellt...och det är ju inte så lyckat.

Första gången jag använde fiberduk var jag osäker på hur länge man vågade den låta ligga på....

Gräset va nog närmare 13-15 och hela fiberduken var bucklig förmodligen är min fiberduk tätare då jag aldrig sett gräset genom fiberduk.
Den är kanonfin fortfarande och ser ur precis som andra ställen jag sått på när tagit bort duken tidigt...

du kan ju ta bort den för att klippa sen lägga tillbaka om du nu vill ha den längre
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Shirack skrev:
du kan ju ta bort den för att klippa sen lägga tillbaka om du nu vill ha den längre
Klippningen är jag inte så orolig för...det är mer ifall X % av gräset växer sig igenom duken och resten inte gör det. Vad händer om jag tar bort duken när jag bedömer att gräset är starkt nog för robotens manövrar...tar den med gräset som lyckats ta sig igenom och sliter upp stora stycken av jord med nytt gräs...:thinking:
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Den här tror jag borde funka utanför gräsklippargaraget [länk]

Gräsgröna är blandade i duken som sedan löses upp efter en tid.
Intressant koncept...men recensionerna var ju inte direkt överväldigande positiva...:geek:
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
mg765 mg765 skrev:
Gräsarmering framför robotens garage kanske vore något? Borde kunna bygga något smart med någon form av nät. Har själv haft tanken att göra något liknande under barnens gunga men aldrig kommit till skott.

[länk]
[länk]
Det skulle kunna vara något...tror faktiskt att jag har en rulle med sånt Jula-nät som länkas till i tråden som jag skulle kunna testa med. Frågan är bara ifall det inte blir en Faraday-effekt som stör ut kablarna...det lär dock märkas ganska omgående om jag testar.
 
JanneJanne123
P Paxman skrev:
Intressant koncept...men recensionerna var ju inte direkt överväldigande positiva...:geek:
Haha nej jag såg det sedan, men håller inte med. Har själv lagt ut 30 kvm för ett par veckor sedan och har fint gräs där nu.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
raasken raasken skrev:
Hej! Två frågor:
1. Går det förgro frön för stödsådd i samband med vertikalskärning utan att det tar så mycket plats? Har 40 m2 gräsmatta men bara en skottkärra. Gräsfrön i vatten?

2. Hur får man ut blöta gräsfrön så de fördelas jämt i gräsmattan när det ska ut över en lite större yta än bara för punktlagning?
Hej alla!

Vad tror ni om att dra och köpa 700 liter matjord från hög och fylla på släpet och förgro med 45 nävar gräsfrö direkt på släpet som man ställer i garaget? Då får man ca 60 kvadrat perfekt topprdress att enkelt kratta ut efter 3-5 dagar/ garagegrodd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.