P Paxman skrev:
Det är nog väldigt få gräsmattor som består till 100% av en sorts gräs, det finns alltid lite ogräs och andra grässorter i dem. Det som kan se konstigt ut är om man t ex utökar gräsytan (kanske tar bort en gammal bod) och sedan nyetablerar med t ex Extra Green. Då kommer den ytan vara väldigt fin och kontrastera mot den gamla gräsmattan. Detta jämnar dock ut sig med åren och det finns ett sätt att se till att gamla mattan liknar den nya istället för tvärt om: stödså.

Så här resonerar jag: vår gräsmatta var i miserabelt skick när vi köpte vårt hus för snart sju år sedan. En del var som en skogstomt och de andra hade riktigt risigt gräs av helt okända sorter och mycket ogräs. Vi valde att renovera befintlig matta och att välja Extra Green som grässort. Vi har inte tagit bort något av det gamla gräset (annat än via vertikalskärning), utan vi stödsår och gödslar istället. Successivt blir mattan finare och finare samt tätare och tätare. Målet är att mattan ska närma sig 100% Extra Green med tiden, och ger vi gräset optimala förhållanden så kommer vi nog dit till slut. Tills dess lever vi med en matta som är lite ojämn, både höjdmässigt och utseendemässigt. Vill man ha perfektion från början är det bara att börja från noll genom att schakta bort några decimeter jord och nyså alt. rulla ut matta.
Ja det är klart att man kan göra så. Att man stödsår in, sen sorten man vill ha. Håller ni på under hela säsongen att stödsår. Eller är det något ni gör vår/höst?
 
Det finns väl egentligen bara två alternativ, total nyetablering eller stödså befintlig. Sen är det ju ambitionsnivån som avgör hur mycket man gör. Vi har rätt låg ambitionsnivå, så det blir lite stödsådd ibland och som nämnts har vi bara vertikalskurit en gång under sju år. För oss är det min hälsa som sätter stopp...hade jag haft mer energi och ork hade vi nog vertikalskurit minst en gång ytterligare.

Det går bra att stödså när som helst under varma säsongen, men vår och höst är effektivast...speciellt höst. Sår man mitt i varmaste sommaren går det åt mycket vatten, men det går bra ändå. Jag märkte också att frön kan ligga i mattan ogrodda under vintern och ändå ta sig nästa säsong, men det är ju inte optimalt på något sätt.

Den här tråden handlar ju om en metod för att förgro gräs, så jag tycker vi ska hålla oss till det här och inte låta den bli en allmän grästråd. Det finns många andra sådana, eller så kan du starta en ny. Just förgroning är smart om man får en kal fläck under varma sommaren. Då är det större chans att man lyckas täcka den om fröna få förgro under mer kontrollerade former som denna tråd beskriver.
 
  • Gilla
KruXen86
  • Laddar…
Hej! Två frågor:
1. Går det förgro frön för stödsådd i samband med vertikalskärning utan att det tar så mycket plats? Har 40 m2 gräsmatta men bara en skottkärra. Gräsfrön i vatten?

2. Hur får man ut blöta gräsfrön så de fördelas jämt i gräsmattan när det ska ut över en lite större yta än bara för punktlagning?
 
Svar på 2. Blötlägg i ett lakan eller ännu bättre fiberduk. Låt rinna av. Lägg sedan ut duken med fröna på och låt torka några timmar. Blanda om då och då. Sen går det bra att strö dem som vanligt, eller blanda med "torr" dress i en skottkärra och strössla ut blandningen. Brukar göra så, blötlägg ca 1 v med byte av vatten två ggr per dag för att undvika tillväxt av mögel och alger. Detta för en standard blandning av ängsgröe/rödsvingel. Groningstiden kortas ca med blötläggningstiden, dvs 1 v om det är tillräckligt varmt ute, helst ca 20 eller över åtminståne på dagarna. Sparar mycket vattning men lite pyssel är det.

Får för mig att man har mindre nytta av det om det inte är tillräckligt varmt eftersom fröna inte gror, utan bara laddas med vatten.
 
C camelspin skrev:
Svar på 2. Blötlägg i ett lakan eller ännu bättre fiberduk. Låt rinna av. Lägg sedan ut duken med fröna på och låt torka några timmar. Blanda om då och då. Sen går det bra att strö dem som vanligt, eller blanda med "torr" dress i en skottkärra och strössla ut blandningen. Brukar göra så, blötlägg ca 1 v med byte av vatten två ggr per dag för att undvika tillväxt av mögel och alger. Detta för en standard blandning av ängsgröe/rödsvingel. Groningstiden kortas ca med blötläggningstiden, dvs 1 v om det är tillräckligt varmt ute, helst ca 20 eller över åtminståne på dagarna. Sparar mycket vattning men lite pyssel är det.

Får för mig att man har mindre nytta av det om det inte är tillräckligt varmt eftersom fröna inte gror, utan bara laddas med vatten.
Ok, tack för svar!! När är det dags att ta upp ur vattnet och torka? Är det när fröet har ”kläckts” och man ser den vita toppen sticka fram?
 
Jag har aldrig fått några vita toppar i vatten. Har provat 7 dygn i en fiberduk nedsänkt i en balja. Påsklämma på så blir det en fin säck. Gärna småljummet vatten, typ 25 grader sägs vara bra.

Inte lika effektivt som skottkärran alltså, men praktiskt om man har flera kilo frön att processa.

Har du mer snabbgroende sorter kanske blötläggningstiden måste kortas, men det vet jag inget om

Lycka till.
 
F
raasken raasken skrev:
Ok, tack för svar!! När är det dags att ta upp ur vattnet och torka? Är det när fröet har ”kläckts” och man ser den vita toppen sticka fram?
5 dagar i ljummet vatten är väl lämpligt.

jag har just haft 5kg Granngårdens Slottspark blandat med dress i ett antal skottkärror och murarbackar i 18 dagar nu med fiberduk över. Verkar vara många döda frön. Bara ett litet antal som tar sig. Typ 15-20 strån i en hel skottkärra. Så detta gick ordentligt åt helvete pga kassa frö.

köpt nytt och blötlagt.
 
  • Gilla
raasken
  • Laddar…
A
Nu va det ett tag sen jag skrev här, men har gått 1,5 månad sen men jag skulle återkomma med resultat,

Renoverade min gräsmatta med extra green efter en dubbel mossrivning + dubbel vertikalskärning + toppdress.

det tog 2 veckor med fiberduk innan jag våga klippa första gången, hade kört med bevattning med timer när jag jobba så var alltid fuktig så nästan optimala förhållanden (något för kallt var nätterna)

Tyvärr konkurrera men ej ut ogräset på samma sätt man gör med snabbt rajgräs.

nu har jag fått bort nästan all ogräs i efterhand, problemet nu är att den gamla grässorten växer så mycket forta så att redan 2 dagar efter klippning ser min matta ojämn ut, tunna fina extra green strån blandat med tjockare gräs.

Finns det något sätt att konkurrera ut de gamla gräset med extragreen?
 
Shirack skrev:
Finns det något sätt att konkurrera ut de gamla gräset med extragreen?
Mer Extra Green, dressjord, gödsel och tid skulle jag säga. Jag hoppas även på att robotgräsklippare kommer hjälpa...då jag läst att ogräs inte gillar att klippas ofta, medan det stimulerar Extra Green (och andra önskade grässorter) att sätta nya rotskott.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P Paxman skrev:
Mer Extra Green, dressjord, gödsel och tid skulle jag säga. Jag hoppas även på att robotgräsklippare kommer hjälpa...då jag läst att ogräs inte gillar att klippas ofta, medan det stimulerar Extra Green (och andra önskade grässorter) att sätta nya rotskott.

Tack så mycket , tänke med prova topdressa och på med extragreen ett varv till..

Men inte behöver jag vertikalskära igen väl? Risken är kanske jag förökar de andra skitgräset med?
 
F
Shirack skrev:
Tack så mycket , tänke med prova topdressa och på med extragreen ett varv till..

Men inte behöver jag vertikalskära igen väl? Risken är kanske jag förökar de andra skitgräset med?
Nej, du skall inte vertikalskära nu, det kommer bara att skada dina nya dyra strån. Sen så sprider sig gräset med så jag skulle ge det lite tid och se om inte de det finare gräset tar över. Jag stödsådde hårt förra året då jag var missnöjd med kvaliten på utrullat gräs. Nu har det bildats öar med finare gräs, förra året vad det 50-70 cm i diameter men har nu växt till sig på 2m diameter ungefär. Det tar liksom över. Sen har jag feta fula tovbildande skitgräs som inget rår på med tuvor på 20-30cm diameter. Jag gräver faktiskt bort dom då deras gräns är så väldefinierad och fyller på med dress med förodlade frö.
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Sen har jag feta fula tovbildande skitgräs som inget rår på med tuvor på 20-30cm diameter. Jag gräver faktiskt bort dom då deras gräns är så väldefinierad och fyller på med dress med förodlade frö.
De där jäklarna har jag också...men de är ju som du skriver rätt enkla att föra krig emot. Värre är den typ av gräs som vi har massor av, som har hårda strån som växer horisontellt. De är riktigt jobbiga att utrota iom att de växer under "radarn"...men jag hoppas att mer Extra Green och ytterligare mer Extra Green ska konkurrera ut det till slut.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hej Shirack

Hos mig verkar det som rajgräs inte är särskilt vintertåligt, och har du gott om andra sorter tar dom nog över efter vintern. Men det beror förstås på vart du bor. En gång dog faktiskt rajgräset mangrannt över vintern. Min otur var att jag hade tydligen inget annat gräs som grott, så inget tog över!

Det kan bli bättre och bättre tror jag, särsklit om du sår i andra sorter nästa år. Jag har alla tänkbara sorter i gräsmattan, ser ut som ett lapptäcke, men det verkar inte som just rajgräset är bestående.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ni som använder fiberduk vid nyetablering...växer gräset igenom, eller måste duken bort när skotten börjar dyka upp?

Vi har kört skottkärremetoden för att få snabb etablering framför robotens garage. Den gör en del manövrar framför garaget när den ska in för att ladda som sliter på underlaget, så vi har spänt en fiberduk över för att minska påfrestningen. Det optimala skulle ju vara ifall gräset kunde växa sig igenom duken, så den kan ligga kvar som armering, men jag känner mig tveksam till att det fungerar. Vissa strån har penetrerat duken, men jag tror att de flesta växer horisontellt.

Fiberduk spänd över mark framför robotgräsklippar-garage, delvis täckt av gräs och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fiberduk över jord med gräsfrön där vissa grässtrån växer igenom duken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
P Paxman skrev:
Ni som använder fiberduk vid nyetablering...växer gräset igenom, eller måste duken bort när skotten börjar dyka upp?

Vi har kört skottkärremetoden för att få snabb etablering framför robotens garage. Den gör en del manövrar framför garaget när den ska in för att ladda som sliter på underlaget, så vi har spänt en fiberduk över för att minska påfrestningen. Det optimala skulle ju vara ifall gräset kunde växa sig igenom duken, så den kan ligga kvar som armering, men jag känner mig tveksam till att det fungerar. Vissa strån har penetrerat duken, men jag tror att de flesta växer horisontellt.

[bild]

[bild]

Sår alltid gräs med fiberduk och det växer inte igenom... har aldrig tagit bort fiberduken föräns i samband med första klippningen, kommer komma ogräs under... men va ej orolig.

försvinner efter ett par klippningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.