Så, vi ska om 6 veckor få vårt andra barn och funderar vad som bäst kan underhålla våran 3-åring när min fru är hemma med båda. En studsmatta eller en lekstuga, eller båda? Vad har ni för erfarenheter och vad rekommenderar ni?
 
Tja, rubriken kanske förtar överraskningen. Eftersom vår dotter inte är jättemodig och helst vill att vi deltar i hennes lekar så förutspår vi att en studsmatta är lite tidigt för henne. En lekstuga däremot... Det skulle kunna ge det andrummet som min fru behöver för att kunna hålla sig psykisk friskt när hon är hemma med de två små. :)

MIn fru har över en tid bevakat blocket och facebook för att hitta en lite lekstuga som säljes billigt. Det har dock varit svårt att hitta. Jag har ändå varit skeptiskt till hur vi praktisk ska flytta en, även om den är liten. Och det är ju ändå roligast att bygga något själv.

Efter att skannat nätet så insåg vi att vi bygger något efter eget huvud. Då kan vi både göra som vi vill och förhoppningsvis få den till en billigare peng.
 
Vi vill endast ha en mindre lekstuga och göra den enkel så att det inte växer till något större projekt.
Vi cyklade runt till lite olika lekplatser och har denna lekstugan som inspiration.
Färgglad lekstuga med blått tak, gula väggar och röda detaljer på en sandig lekplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns såklart en lång pintresttråd med ideer och drömmar, men den får stanna där.

Jag vill rekommendera Svenskt Träs hemsida, med mycket bra tips.
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/lekstuga/

Jag ville göra lekstugan i sektioner för att lättare kunna plocka ner den och flytta den när det är dags. Detta är inte en bod och kommer inte stå kvar för alltid.
 
Så, i helgen har vi skickat iväg vår dotter till mormor och morfar. (De har troligen haft covid-19, då de tidigt i spridningen hade influensa med samtliga symptomer, så vi har valt att umgås trots restriktioner.)

Eftersom det inte fanns släpvagn att låna idag så köpte vi endast reglar och golvet. De kapade vi på bygghandeln och lyckades få in i bilen, samtidigt som vi bokade ett släp för morgondagen. Längderna beräknades snabbt från grova ritningar.
Ritning på en datorskärm som visar mått på ett byggprojekt med reglar och golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en liten byggnad med mått, visande fasad med reglar och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grov ritning av rektangulärt byggprojekt med måttangivelser, 1400 x 1400 millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tycker ni? För liten eller för stor?
 
Redigerat:
Vi bestämde att justera storleken på leksugan för att passa ett jämnt antal brädor. Vi valde tryckimpregnerat golv. Det tunnaste är 22x95. Eftersom de är blöta så byggde de 2,5mm extra. Det kommer ju krympa när det torkar. Så botten blir 1460x1460mm. Skulle ni använt tryckimpregnerat golv?

Nu är i alla fall golvet gjort och det är väldigt smidigt att jobba i en bättre arbetshöjd.
Person i orange jacka står bredvid nybyggt tryckimpregnerat golv på träarbetsbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.