Mittemot oss bor en gammal änka som pga sjukdom bla inte kan röja snö själv, har färdtjänst och ibland även behöver åka ambulans in till sjukhuset. Därför har hon slutit ett avtal med han som plogar att han även ska ploga hennes uppfart, men är jag ute och plogar innan plogtraktorn hunnit ploga hos oss så tar jag alltid och plogar hennes uppfart. Även två andra grannar en bit bort brukar ploga hennes uppfart om de hinner ut innan traktorn. Några gånger har jag jag även plogat hela vägen upp till vårt område (ca 2 km) med fyrhjulingen för att vår granne ska kunna få ut ambulans/färdtjänst om hon behöver när det har snöat så mycket att traktorn haft fullt upp på annat håll.

Vad gäller maskiner och verktyg som låter försöker vi att inte börja innan ca kl 8 på vardagar och ca kl 9 på helger och kör inte längre än till kl 20-21 på kvällarna. Däremot kan vi mycket väl hålla på när någon granne har besök och vi stämmer inte heller av med grannarna innan vi tar ner träd, ändrar i tomtgräns mm. Men det är för att vi har bara allmänning runt vårt hus och området är stort (11 hus på 7 hektar) så det oväsen vi orsakar låter bara som bakgrundsljud hos grannarna så det stör inte. Grannarna gör likadant och det som oftast händer när man drar igång med något oväsen är att minst en granne kommer över för att de är nyfikna på vad vi har för nytt projekt på gång och för att prata lite :)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Flera gånger har det hänt att bonden som har fältet som gränsar till mig tänkt sig att han ska slå det fältet samma dag som jag har trädgårdsparty. Då kör han ett varv runt fältet, ser partytältet och allt folk, och åker hem. Tar resten nästa dag.

Uppskattas verkligen av lilla mig.
 
  • Gilla
Frippi och 3 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Flera gånger har det hänt att bonden som har fältet som gränsar till mig tänkt sig att han ska slå det fältet samma dag som jag har trädgårdsparty. Då kör han ett varv runt fältet, ser partytältet och allt folk, och åker hem. Tar resten nästa dag.

Uppskattas verkligen av lilla mig.
Hur ofta har du trädgårdsparty? :cool::p
 
  • Gilla
  • Haha
TessanDoo och 3 till
  • Laddar…
Inte speciellt ofta. Men det har råkat sammanfalla med hans planerade skördedag flera gånger.
 
  • Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
T
För att inte grannen inte ska känna sig ensam när denna badar i sin pool så satte jag upp en kamera som filmar dom för en mer familjär stämning i området. Min andra granne hjälpte jag att tukta deras fruktträd och häck när jag ändå var ute och planterade syrenhäcken. Dom behöver inte ens be om det för det är ju skoj med överraskningar.
Sista grannen avlastade jag med gräsklippande genom att bygga altanen delvis på deras tomt så dom skulle få mindre att klippa och spara tid.

Om ändå alla hade mig som granne så skulle det inte finnas några aggressioner i världen.:thinking:;)
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 43 till
  • Laddar…
Jag försöker vara trevlig och pratar några ord när man ses, försöker respektera människors olikhet och ta hänsyn till vad de tycker och tänker om saker. Erbjudit mig att hjälpa till med saker. Brukar fråga om det är ok att klippa gräset när de har besök eller barn som sover i barnvagn på besök, även om de är ett par hundra meter bort.
Men har som tidigare sagt väldigt bra grannar. Har haft dåliga grannar förut där det inte spelade någon roll vad man gjorde, de var idioter.
 
  • Gilla
Nellys_husse och 2 till
  • Laddar…
PRATA!
är nog det viktigaste.
Nämn dina tankar om träd, uteplats, väsnande eller vad du nu tänker göra innan det är aktuellt. Då är grannarna förbereda och kanske kan kommentera innan det är för sent.
 
K kioskdavid skrev:
PRATA!
är nog det viktigaste.
Nämn dina tankar om träd, uteplats, väsnande eller vad du nu tänker göra innan det är aktuellt. Då är grannarna förbereda och kanske kan kommentera innan det är för sent.
Detta. Jag tror att man stör sig mer på en fest kl 3 på natten om festen inte har ursäktats i förväg. Typiskt svenskt kanske, att sitta och muttra över högljudda grannar. :crysmile:
 
Försöker att vara hjälpsam har en bra relation med min granne vi hjälper varandra när det behövs
 
Extra viktigt att hjälpa de litet äldre. Tex nyblivna änkan i huset bredvid, det var trubbel med robotklipparen och även internet. Hennes gubbe brukade ha koll på allt och nu rasade det snabbt när han föll ifrån så tragiskt. Båda grejerna är enkla för mig att felsöka och åtgärda och gör det så gärna. Finns alltid någon lucka i min kalender särskilt för sådant!

Likaså en annan nära äldre granne där gräsmattan gått överstyr, det var mer fråga om att skörda halvmeterlångt gräs på hela tomten... Sagt och gjort vi ryckte ut med våra maskiner några timmar och fixade det hela inkl transport av ”skörden” till ÅVC.

Jag och frugan tycker bara det är roligt att göra folk glada med så enkla medel. Det är inte så att vi blir ombedda att hjälpa, bara att vi fångar upp vad som skulle behöva åtgärdas och lägger fram erbjudandet på ett lämpligt sätt - det kan vara känsligt att ta emot hjälp så man måste vara litet finkänslig.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
G
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Inte speciellt ofta. Men det har råkat sammanfalla med hans planerade skördedag flera gånger.
Kanske är en nyfiken granne som ville kolla vad ni har för party så han drar ett varv och sen åker han hem igen
 
@
D Daniel_82 skrev:
Tänkte lite efter man läste tråden Vad stör ni er på hos er granne.
Som motpol vad gör ni för vara en god granne.

Något jag gör är ju när jag kollar på vit varor vilken decibel de har. Vist är ju både för min skull då jag inte heller vill höra det men är även omtanke för grannarna då man inte vill störa i onödan.

När jag la nytt golv så fanns ju olika undergolvs plast, papp eller vad de kallas man har under laminat och liknande. Då tog jag det som dar bort ljudet mest enligt infon på produkten även om det var lite dyrare men var nog i slutändan bara några hundralappar mer. Men kände jag lägger hellre lite extra än att störa granne under.
Om dina vitvaror stör grannarna vet jag inte hur ditt hus/lägenhet är byggt ;)
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Extra viktigt att hjälpa de litet äldre. Tex nyblivna änkan i huset bredvid, det var trubbel med robotklipparen och även internet. Hennes gubbe brukade ha koll på allt och nu rasade det snabbt när han föll ifrån så tragiskt. Båda grejerna är enkla för mig att felsöka och åtgärda och gör det så gärna. Finns alltid någon lucka i min kalender särskilt för sådant!

Likaså en annan nära äldre granne där gräsmattan gått överstyr, det var mer fråga om att skörda halvmeterlångt gräs på hela tomten... Sagt och gjort vi ryckte ut med våra maskiner några timmar och fixade det hela inkl transport av ”skörden” till ÅVC.

Jag och frugan tycker bara det är roligt att göra folk glada med så enkla medel. Det är inte så att vi blir ombedda att hjälpa, bara att vi fångar upp vad som skulle behöva åtgärdas och lägger fram erbjudandet på ett lämpligt sätt - det kan vara känsligt att ta emot hjälp så man måste vara litet finkänslig.
Jag och min kompis hjälpte en äldre dam som bodde i närheten att handla mat under 10 år efter att hennes man gick bort hastigt. Vi ringde varje vecka och frågade om hon behövde någonting från affären och fick med oss en lista och ibland följde hon med oss i bilen. Till sist flyttade hon till lägenhet, annars hade vi fortsatt att hjälpa henne.
 
  • Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
T Thörre skrev:
För att inte grannen inte ska känna sig ensam när denna badar i sin pool så satte jag upp en kamera som filmar dom för en mer familjär stämning i området. Min andra granne hjälpte jag att tukta deras fruktträd och häck när jag ändå var ute och planterade syrenhäcken. Dom behöver inte ens be om det för det är ju skoj med överraskningar.
Sista grannen avlastade jag med gräsklippande genom att bygga altanen delvis på deras tomt så dom skulle få mindre att klippa och spara tid.

Om ändå alla hade mig som granne så skulle det inte finnas några aggressioner i världen.:thinking:;)
Kul kommentar. Där vävde du in månadens aggressioner på forumet. Underbart!!!:crysmile:(y)
 
  • Gilla
majmun och 3 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Detta. Jag tror att man stör sig mer på en fest kl 3 på natten om festen inte har ursäktats i förväg. Typiskt svenskt kanske, att sitta och muttra över högljudda grannar. :crysmile:
De flesta länder har mycket tydliga regler och lagar om vad man får göra och när man får göra det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.