Hej,

Hur beräknar/modelerar man förflyttningen (displacement) på en balk som utsätts av krafterna i bilden (En linjärlast ovanifrån och en punktlast underifrån) men står på ett utbrett stöd ?

Jag har testat skyciv beam och structural 3D samt sbbalk 9.0, men det finns inget stöd för utbrett stöd(linear support).
Schematisk bild av en bärverksanalys som visar en linjärlast på 8.6 kN/m ovanpå en balk och en punktlast på 17 kN under balken.
 
Redigerat:
Om jag fattar din skiss rätt så har du en kertobalk på en betongkonstruktion som du vill belasta?
Hur du skall sätta upp randvillkoren och hur balken beter sig beror ju helt på hur du fäst balken i betongen?
Är den limmad längs hela underkanten eller bara infäst i ändarna?
Lasten uppifrån kommer ju gå rakt igenom Kertobalken oavsett och bara ge upphov till tryckspänningar vinkelrät balkriktningen. Hur din uppåtriktade punktlast påverkar utböjningen uppåt är ju helt beroende på hur Kertobalken är fäst i betongen som är extremt mycket styvare än balken...
 
Kertobalken är inte fastsatt i betongen alls utan ligger bara på den. Tanken är att punklasten ska lyfta balken en aning från betongen. Och frågan är hur mycket.
 
Tack @tobbbias, men det är väl mer principen hur man angriper det här problemet. Balkens egenskaper har ju betydelse för resultatet men inte metoden (förhoppningsvis och gissningsvis).

Alla exempel och program jag sett stöder bara ett antal stödpunkter (med betoning på punkter) som begränsar rörelserna i vissa axlar. Det jag skulle vilja ha med i beräkningen är dels ett stöd som är utbrett (som en linjelast fast ett stöd) och dessutom bara begränsar nedåt.
 
Redigerat:
Det väldigt jobbiga svaret:

Sätt upp elastiska linjens differentialekvation för varje del (mellan ställen något ändras, stöd, punktlast et c). Du får 4 skarvvilkor vid varje övergång.

Enjoy ;-)
 
Vad är anledningen till frågan, bara ren nyfikenhet?
I exempelvis FEM Design är detta inget problem att modellera.
 
@kashieda Tack :) Hoppades kanske på en genväg, typ nåt smart sätt att använda dom tillgängliga mekanismerna för något approximativt. Det är ju inte direkt något elementarfall.

För 15-20 år sedan kanske jag hade gjort ett försök, men man blir inte smartare med åren :)
 
@bossespecial Vill lyfta en balk för skjuta in pallbrickor, men infästningen i balken har begränsad maxbelastning. Tack för tipset om FEM Design, ska se om jag kan få till det där.
 
Redigerat:
Kanske inte ser hela vidden av problemet men är inte det här något som en praktiker löst genom att sätta en kofot mellan Kertobalken och betongen och ev öka hävstångseffekten med ett påträtt rör tills balken lyft så mycket så kompisen kan peta in brickorna … .??
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Jag är inte alls med på problemställningen, men blir det enklare om man ”delar” balken på mitten och betraktar ena änden som fritt upplagd och mitten som fast inspännd?

Protte
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Det saknas viktig information om balkens längd för att förstå om krafterna kan hamna i jämvikt.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
@witten Balken är 13.5 meter och har stöd hela vägen.
 

Bästa svaret

Du kan lösa det aproximativt med någon enstaka procents felmarginal med de programmen du har.

17 kN lyftkraft kommer aldrig att kunna lyfta mer än 1,98 m balk. Modellerar du en så lång tvåstödsbalk med dina angivna laster tar krafterna ut varandra och 0 kN går till ändstöden. Läs av deformationen.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.