Letar efter manuellt jordborr till färdiga 500mm plintar, botten verkar vara 200x200mm på de flesta.

Förutom Skurupsborren så verkar det enda jag hittar vara max 150mm. Räknar jag rätt så borde jag behöva 300mm? Alternativt strax över 200mm och så får man gräva hörnen manuellt?

Hemliga alternativet är att man struntar i färdiga plintar, köper ett mindre jordborr och gjuter ner stolparna direkt i marken?

Ska sätta en spaljé med armeringsnät. Höjd ~140cm, längd 18m.
 
Köp en skurupsborr då? :thinking:

Jag har två olika, men jag kunde också köra förbi och köpa dem.
 
Läser mycket om Skurupsborr - är de så fantastiska som de beskrivs... ?
Jag håller på att gräva för plint och försöker bitvis köra med en simpel jordborr från biltema ... inget vidare går det... :oops:
 
Tycker det funkar bra. Har sandjord uppblandad med en hel del rund sten (de flesta runt en snusdosa i storlek).
 
  • Gilla
BA123
  • Laddar…
Jag invigde min skurupsborr för nån dag sedan. Skulle få ner en 95x95-stolpe en meter i jorden. Använde 100 mm diameter tror jag. Tog högst en minut. Vi har i och för sig väldigt sandig jord. Hålet blir lite större än borret så man kan nog använda ett mindre borr än man tror
 
  • Gilla
Minoa
  • Laddar…
Hittade precis att man kan hyra Skurupsborr på Hygglo. Ett 225mm måste passa perfekt till 200mm plintar? Förutsatt att man får fyrkanta till hålet, så att säga.
 
Jag har en 275 och slipper renskära kanterna.

Att hyra nått på hygglo brukar vara dyrare än att köpa det själv.
 
  • Gilla
Karl_den_store
  • Laddar…
Mitt biltema-borr ser ut så här... Fattar inte riktigt skillnaden mot Skurupsborren...


1
 
Jag köpte också skurupsborren med två olika diameters... Grävde ned 27 färdiggjutna plintar från Byggmax. De som är 700 mm. Tror de också har en botten på 200x200 mm. Köpte en 225 mm och en 125 mm. Den lilla gav jag till mamma så sparade jag den stora hemma hos mig :) Men hon bor nära så hon kan komma och låna om hon behöver den större.
Hur som, 225 räckte bra till de plintarna jag la ned. Hade ett stålspett också så jag kunde hugga lite i hålet för att göra det lite större för hörnen. Men om jag minns rätt så var det inga större problem. Plinten väger ju en del så den skar sig ned i jorden ganska lätt med sina hörn.
Teknisk ritning av en färdiggjuten plint med måttmarkeringar på 225 mm diameter och en 200x200 mm botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var helnöjd med min skurupsborr. Han är ju lite underlig, han som säljer dem, men trevlig och levererade allt bra! Har aldrig hört någon som har något dåligt att säga om skurupsborren.
 
G Gallianoman skrev:
Mitt biltema-borr ser ut så här... Fattar inte riktigt skillnaden mot Skurupsborren...


[bild]
Skurupsborren skär helt enkelt mycket bättre ner i jorden.
 
T tobbbias skrev:
Jag köpte också skurupsborren med två olika diameters... Grävde ned 27 färdiggjutna plintar från Byggmax. De som är 700 mm. Tror de också har en botten på 200x200 mm. Köpte en 225 mm och en 125 mm. Den lilla gav jag till mamma så sparade jag den stora hemma hos mig :) Men hon bor nära så hon kan komma och låna om hon behöver den större.
Hur som, 225 räckte bra till de plintarna jag la ned. Hade ett stålspett också så jag kunde hugga lite i hålet för att göra det lite större för hörnen. Men om jag minns rätt så var det inga större problem. Plinten väger ju en del så den skar sig ned i jorden ganska lätt med sina hörn.
[bild]

Jag var helnöjd med min skurupsborr. Han är ju lite underlig, han som säljer dem, men trevlig och levererade allt bra! Har aldrig hört någon som har något dåligt att säga om skurupsborren.
Ja, det var ett hmmm... Intressant... Samtal jag hade med honom.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, det var ett hmmm... Intressant... Samtal jag hade med honom.
Jag med ! :crysmile::crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.