Så då finns inga krav i föreskrifterna...
 
Nej, inte i elsäkerhetsföreskrifterna.
 
B
I vårt fall spelar det nog ingen roll, det är säkrast göra som nya brandföreskrifter säger..

sen hoppas jag innerligt den nya central de satte upp är ok, de jobbar ju dagligen med jordbruk så de borde ha koll :)

det var iof 5 år sen.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, men de kraven kommer via brandskyddsföreningen, inte elsäkerhetsverket. Så det är inte lagkrav, de motsvarar mer de krav som finns på våtrum. Dvs, de är lagligt att inte följa dem.
Följer man dem inte så kan ju försäkringsbolaget ge en högre premie och självrisk på försäkringarna eller t.o.m säga upp dem och det är ju mindre kul om det skulle hända något...
 
Precis, jag påpekade för elmont att det visst fanns krav, fast från ett annat håll.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Precis, jag påpekade för elmont att det visst fanns krav, fast från ett annat håll.
Antar det är sådant de kollar när de inspekterar byggnader när man tecknar försäkring, men sen är ju frågan hur noga de kollar....
 
Men hur är det in min källare där jag har monterat seriekopplade LED-armaturer utan jord och där det har förekommit möss? Blir det oförsäkrat då?
Jag tycker det tar orimliga höjder här.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
B
T Thomas_Blekinge skrev:
Men hur är det in min källare där jag har monterat seriekopplade LED-armaturer utan jord och där det har förekommit möss? Blir det oförsäkrat då?
Jag tycker det tar orimliga höjder här.
Men det är väl egentligen bara i lantbruk som det är så stor risk för möss....
 
B
T Thomas_Blekinge skrev:
Men hur är det in min källare där jag har monterat seriekopplade LED-armaturer utan jord och där det har förekommit möss? Blir det oförsäkrat då?
Jag tycker det tar orimliga höjder här.
nu ser jag att de senast använt EXQ vid förändring i ett uthus. Så egentligen är det ju redan avgjort att det är helt ok
 
Det har blivit ett väldigt fokus på kabeltypen i tråden. Mer viktigt är en lämplig förläggning som ger kabeln skydd. Det är inga problem att mosa en EXLQ om den sitter dumt till. Upp under tak och på väggar springer inga möss. Däremot springer de gärna i tak och väggar varför dolda ledningar inte gillas av LBK-handboken där det är risk för möss. Man kan inte dra några slutsatser av att en viss kabel använts på andra ställen utan att känna till villkoren
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Antar det är sådant de kollar när de inspekterar byggnader när man tecknar försäkring, men sen är ju frågan hur noga de kollar....
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det har blivit ett väldigt fokus på kabeltypen i tråden. Mer viktigt är en lämplig förläggning som ger kabeln skydd. Det är inga problem att mosa en EXLQ om den sitter dumt till. Upp under tak och på väggar springer inga möss. Däremot springer de gärna i tak och väggar varför dolda ledningar inte gillas av LBK-handboken där det är risk för möss. Man kan inte dra några slutsatser av att en viss kabel använts på andra ställen utan att känna till villkoren
Kravet på "skärmad" kabel tror jag kom 1994. Så om t.ex en EKK är installerad före 1994 så är den godkänd och får sitta kvar eftersom "förbuden" inte gäller retroaktivt.
 
B Boan skrev:
Antar det är sådant de kollar när de inspekterar byggnader när man tecknar försäkring, men sen är ju frågan hur noga de kollar....
Tror inte att de kollar sådant då, utan mer skicket på byggnaderna.
Försäkringsbolagen kan däremot senare göra elbesiktningar på jordbruksfastigheter där de kontrollerar om riktlinjerna i LBK:n har följts. Är det större gårdar så är det Elektriska Nämnden som genomför dem.
Har man ingen produktion på gården så finns inget bestämt tidsintervall mellan besiktningarna och vissa av dem får aldrig någon besiktning.
 
B
Tycker det känns fel att blanda, men antar ingen fara att köra skärmad kabel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.