Hemmakatten
I badrummet med glas från golv till tak blir ett nedsänkt badkar precis innanför fönstret.
Har förstått att golvvärme inte är tillräckligt för att värma upp, för att förhindra kallras samt att förhindra att förnstret immar igen när man ligger i badet.
Har hört att det finns fönster där innerrutan är belagd med någon slags "film"  som gör att hela rutan värms upp. Den lär också vara svagt färgad.
Är det någon som känner till detta? Och vad heter det?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Kan det vara sk. LE-glas du tänker på? Citat från SP-Fönsters hemsida:

"LE-glas står för lågemissionsglas vilket betyder att glaset har en ytterst tunn metallisk beläggning som tillåter kortvågig solvärme att stråla in, men som hindrar långvågig rumsvärme att stråla ut."
 
Hemmakatten
Nej, det tror jag inte. Det är nog mer att likna vid en bakruta på en bil, dvs. "filmen" på glaset värms med el.
 
T
Hemmakatten
Tusen tack! Det var precis detta jag sökte. ;D
Glaset heter Pilkington TEC Glass (Transparent Electrical Conducting) och det är inbränt ett (osynligt) metallskikt som är ledande och värms med el.
CL Specialglas är firman som kundanpassar slutprodukten. de köper sitt glas från antingen Pilkington eller en firma i Finland som i sin tur köper det från Pilkington.
CL Specialglas påstår att med Varma Glas (som de kallar sin produkt) i fönster- och glaspartier så behövs endast en mindre mängd tillskottsvärme. Låter lite för bra för att vara sant...;) Men har nu skickat ritningarna till dem och väntar på förslag till lösning.
Prisnivån ligger på ca 1700-1800 kr per kvm. Kan kosta hur mycket mer som helst tydligen.
 
T
Förslag: byt ut innerglaset till s.k K-glas (eller LE-glas men samma sak), sen fixar du s.k konvektorelement som är små högeffektiva vatten element som har mycket låg höjd och som kan byggas in nere vid golvet under fönstren, det går också att sätta fläkt på dessa.

Det säljs en modell för kök som kallas "kickspace" som gå på runt 5000:-, men om du är händig så finns det mycket billigare, de flesta bussar har samma typ av konvektorelement med fläkt (då för 24v drift).

Att dra fram elen med mera för dessa specialfönster lär svida i plånboken, sen är frågan hur dina bågar gillar varma fönster och hur kittet fixar detta, då dessa fönster oftast används i rostfria eller alu-bågar med specialfästen så jag är osäker på om dina fönster verkligen klarar denna "värmekälla".

Förr fanns det också defroster-byggsatser på Biltema för bakrutor, de kanske finns kvar, då kan du ju meka med detta själv då det är lågvolt (12V) och avsevärt mycket billigare

 
Hemmakatten
TN-Funkis skrev:
Förslag: byt ut innerglaset till s.k K-glas (eller LE-glas men samma sak), sen fixar du s.k konvektorelement som är små högeffektiva vatten element som har mycket låg höjd och som kan byggas in nere vid golvet under fönstren, det går också att sätta fläkt på dessa.
Det är så det är tänkt från början. (Huset finns alltså än så länge bara på ritning och skall börja byggas förhoppningsvis i september/oktober.) Vi hade tänkt ha konvektorelement nersänkta i golvet framför en 20 meter lång fönstervägg. Men i badrummet finns det ingen plats mellan badkaret och fönsterväggen för element. det var därför idén med Varma Glas i badrummet kom upp.

En annan tanke är att om man normalt har 3-glas LE-glas med argon så kan man med Varma Glas gå ner till 2-glas, vilket gör att mellanskillnaden för Varma Glas i hela fönsterväggen blir mindre. Eller tänker jag helt fel? Har egentligen ingen aning om hur mycket mer dessa varma glas kostar.

Tanken med ett rumsvarmt innerfönster är lockade, men det får som sagt inte kosta hur mycket som helst.
 
Det borde bli tvärtom. Satsa på så bra U-värde som möjligt i glaset eftersom väldigt stor del av värmen du har i glaset annars går rakt ut (dyr elkostnad)
 
Jag tror inte att det kostar så mkt extra att ha 3 glasfönster.Det som kostar extra borde ju vara det uppvärmningsbara glaset. Men jag tycker att du skall hör med dom som du köper glasen av och vad dom rekomenderar. När har ni tänkt bygga erat hus.Det verkar bli ett intresant hus.
 
Hemmakatten
Tack för alla synpunkter.
Vi jagar vidare för att hitta det optimala fönstret. En fundering dock är VAR "break even" går. När är investeringsostnaden för 3-glasfönster återbetald jämfört med 2-glasfönster och en högre uppvärmningskostnad?
 
Jag tänkte inte på att era fönster skulle gå från golv till tak vilket innebär laminerat eller härdat glas och då blir priset per glasskiva ganska högt.
 
T
Hoppsan !

När jag läste din fråga skrev du om badrummet, men nu ser jag att du ska ha en hel husvägg på 60 kvm med glas, så då är ni nog ganska unika och utmaningen är stor - liksom priset då bara "TEC-glaset" själv då landar på runt 108.000:- !.

Som Niq skrev så gäller laminat med den höjden, så det är nog typen "skyltfönster" som ni får jaga, och det blir inte billigt, sen kommer frågan hur varmt det då blir på sommaren om solen lyser in där.

Om nu badkaret blockerar fönstret kanske en kanal i taket med fläktburen värme kan funka, alternativt om det är ett inbyggt badkar-vinklad konvektor med fläkt som då går med kanalisation mellan badkaret och väggen, men ert projekt är så speciellt att ni måste hitta en expert på detta område så det inte blir fel.

 
Hemmakatten
Jag har hört olika om vad som gäller för krav för härdat glas. En del säger att om fönsterbredden är mindre än 1 meter behövs inte härdast glas, andra säger att ifall fönstren går från golv till tak så måste man ha härdat glas (oavsett bredd på glaset).
Vad är det som gäller och VAR kan man läsa om detta?
 
Jag läste i tidningen gör så här för något/några nummer sedan. Att fönster från golv till tak kräver härdat eller laminerat. Men dom skriver alltid ludddigt och utelämnar detaljer. Men en viktig sak som jag lärt mig är att det inte får bli stora glasbitar med lång fallhöjd för dom skadar lätt den person eller djur som finns ivägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.