Hejsan. Undrar lite hur ni som hyr ut attefallshus har gjort. Har ni byggt godkända bostäder eller hyr ni ut komplementbyggnader?

Vad jag förstår får man inte hyra ut som till permanenta boende. Vad räknas som permanent ? Kan man hyra ut till studenter lösa terminer ?

Att man kan få böter förstår jag, men hur funkar det rent juridiskt om man hyr ut det som "lokal/kontor" Det finns väl inget som säger att man måste hyra ut det som bostad ? Sen att någon övernattar där är ju inte riktigt mitt problem så länge jag inte vet om det. Någon som vet hur det fungerar rent juridiskt ? Man kan ju även strunta i att sätta in riktig spis och ugn och bara ha portabla plattor och ugn.

Anledningen att jag undrar är för att jag vet att det är bra mycket mer krav och regler samt pengar för att bygga en fastighet som är godkänd för allt det. Helt enkelt knappt värt att bygga det då... Då kan man ju lika gärna bygga ut sin huvudbyggnad istället.

Hur har ni gjort ?
 
Hej

Många frågor, men jag ska försöka svara så gott jag kan :)

När du bygger ett attefallshus ska du anmäla det till kommunen. Om du väljer en byggnadstekniskt komplicerad lösning kan kommunen kräva att du tar in en kontrollansvarig för att säkerställa att allt blir korrekt. Huvudregeln (som ofta frångås) är att kommunen anser att komplementsbyggnader som ska användas som bostad kräver kontrollansvarig. Det ökar byggnadskostanden med ca 5k. (Kan här nämna att vi nyligen byggde ett attefallshus á 25 kvm med badrum, kök, och loft, utan att kommunen krävde kontrollansvarig.)

Attefallshus går alldeles utmärkt att använda som åretruntbostad utan att det strider mot några regler. Det jag kan tänka mig att du tänker på är friggebod, där du endast får använda den som gäststuga (inom PBL har man i praxis dragit gränsen mellan gäststuga (friggebod) och bostad (attefallshus) om det finns kök och/eller badrum. Du kan alltså hyra ut fritt utan några bekymmer.

Avseende upplåtelse av nyttjanderätt i attefallshuset (dvs någon annan än du och din familj hyr den) regleras det av lagen om uthyrning av egen bostad, samt kompletteras av 12 kan JB (i folkmun kallat "Hyreslagen"). Oavsett om du skriver uthyrning av lokal eller uthyrning av bostad så kommer det faktiska syftet med kontraktet att vara avgörande för vilka bestämmelser som tillämpas. Det som är avgörande är om du vet om och inte agerar mot att hyresgästen sover där, då räknas det som uthyrning av bostad.

Tycker absolut att du ska bygga ett attefallshus om du har råd med det. Här i Stockholm skulle du kunna hyra ut ett sådant för 10 000 kr, och investeringen skulle då potentiellt kunna betala sig inom 4-5 år beroende på vilken standard du väljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.