Mellan tummen och pekfingret, hur lång tid tar det att skapa en detaljplan?

Förutsättningarna är ett stycke mark som ligger i direkt anslutning till befintlig detaljplanerad bebyggelse.

Kommunen vill expandera i området och ställer sig muntligt positivt till förhandsbesked och lovar att snabba på ärendet.

Snackar vi en månad eller ett år?
 
Normalt sett tar en ny detaljplan mellan 1-3 år. Det kan dock variera väldigt mycket, exempelvis om det endast rör sig om ett väldigt begränsat område. Hoppas dock inte för mycket på något under 6 månader. Om det i ditt fall ligger i anslutning till tät bebyggelse kan du nog räkna runt ett år även om det är ett mindre område.

Du nämner förhandsbesked i samband med detaljplan. Man skulle kunna säga att en detaljplan ändrar reglerna för området, medans förhandsbesked är ett beslut om hur kommunen skulle förhålla sig till de redan befintliga reglerna. Förhandsbesked går mycket fortare än en ny detaljplan, men varierar baserat på vad du vill göra. Om det är en mindre ändring som tydligt faller inom ramen för området går det fortare, och större ändringar tar längre tid. 1-4 månader för förhandsbesked är min erfarenhet, men då kanske du måste ta höjd för att invänta ett beslut från kommunfullmäktige om ändringen är för stor, vilket då kan dra ut på tiden.
 
  • Gilla
Jarlingar och 1 till
  • Laddar…
Det är en fd svartvinbärsodling som numera är omgiven av hus men fortfarande benämns odlingsmark.

Det rör sig om lite drygt 6100m² så det är ingen större plätt det handlar om men väg och övrig struktur måste dras fram.

Hur mycket har man att säga till om ifråga om antal tomter, storlek och utformning?
 
Om jag förstod saken rätt så är förhandsbeskedet en undersökning om det går att ombilda/skapa en detaljplan?
 
När det gäller en såpass liten yta, så kan det vara svårt att få kommunen att prioritera det, då kan det ta både 5 ocvh 10 år. Och det blir väldigt dyrt per tomt. Kostnaden för utredningar osv, blir nästan lika hög för 10 000 kvm som för 500 000 kvm.
 
Det är kommunen själva som säger att dom ska prioritera det.
Har redan fått pris på 250,000:- för detaljplanen, förhandsbesked går på 9,000:-
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Hur mycket har man att säga till om ifråga om antal tomter, storlek och utformning?
Det beror naturligtvis på hur extrema dina önskemål är :)
Och jag tror att när det gäller små planer, som skall ligga intill etablerade bebyggda detaljplaner,
så har de närboende ofta bestämda synpunkter på vad som bör och får byggs.
Och jag tror att deras synpunkter väger rätt tungt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.