Hej, har lite funderingar kring konverteringen av en groventré till tvättstuga.
Jag har ca 100 mm att bygga på exkl. klinker och har kommit fram till följande lösning, vad tror ni om det?  

Undrar också hur man bygger upp fallet mot golvbrunnen? En 9 mm gips under 13 mm skivan förutom vid golvbrunnen och på så sätt få fall?

Betonggolv
Plastfolie
Träbjälklag cc60 45 x 45 mm
50 mm cellplast istället för mineralull
22mm spånskiva
13mm golvgips limmad med S48
Fuktspärr
Värmekabel
Klinker
 
Ingen som har något tips/synpunkt/förslag?
 
Jag har en synpunkt, dock en som du säkert inte vill ha. Mellan din plastfolie och din fuktspärr så kommer du att få ett oventilerat utrymme som innehåller biologiskt nedbrytbart material, om du har otur så så kommer det att finnas tillräckligt hög rf där för att få mikrobiell tillväxt (iom den förmodat låga temperaturen mot betongen), dessutom saknar betongen möjlighet att andas. Själv skulle jag nog satsa på en platonliknande matta underst, alternativt Nivell. Dock framgår det inte av ditt inlägg vad det är för typ av betongplatta, om den är i källare eller inte eller hur pass isolerad den är.

Ja, jag vet att jag är hysteriskt försiktig vad det gäller inredning direkt mot betong, men är man det får man heller inga problem!
 
Hej och tack för synpunkten.
Betongplattan är inte i källare. Den är inte så tjock och jag gissar att den mer är av typen skorpa ovanpå grus/sten eller dyligt. Alltå är den inte så välisolerad nedåt. Men rummet är inte större än 8 cm så värmeförlusterna får jag väl ta.

Tycker du att jag skall ersätta plastfolien med platonmatta, i övrigt göra som beskrivet?
 
Jag är inte så hemma på det här med klinker, så mitt förslag kanske skiter sig på den fronten. Men jag skulle föreslå:

platon
ev cellplast (utan träreglar)
flytande golv av spånskivor
ev golvgips
tätningsskikt
klinker

 
Mmm.. anledningen till träreglarna var att få ett så stabilt underlag som möjligt för att slippa sprickor i fogar etc. Jag misstänker att cellplasten inte är "stum" nog för att lägga klinker på, rätta mig om jag har fel.

Annars skulle denna lösning vara enklare än att behöva regla, men som sagt jag är osäker på om det går.
 
Varför inte räta upp golvet om det är snett med flytspackel och/eller mer betong.
Sen lägger du klinker, om du nu inte är så kinkig med att det är kallt.

Ev. fukt kan då komma ut genom klinkerfogen.

Blir svårt med golvvärme dock  :-/
 
Ja jo det skulle man väl kunna göra, dock går det ut en hel del betong/flytspackel och dessutom blir det inte så behagligt att gå på utan golvvärmen. Den lilla isolering som 5 cm cellplast ger borde ju i alla fall lite effekt nedåt mot plattan.

Eller?
 
Jo, frigoliten skulle ju bryta köldbryggan förstås.
 
Finns en variant med att lägga frigolit och sedan gjuta ovanpå detta.
Vet dock inte mer än så,
för jag bilade upp plattan och gjöt ny med ordentligt med isolering under.
Men kanske värt att kolla upp.
 
I fallet med att bila och isolera ordentligt med cellplast:
Gjuter man direkt på cellplasten (inte spån- resp gipsskiva)?
Hur tjock skorpa behöver man gjuta?

Rummet är 8 kvm..
 
Du bygger upp det som en modern platta på mark,
dvs makadam, isolering, betong
sök på forumet det finns massor av trådar om detta.
Plattan brukar man göra 10cm tjock, men det finns varianter på detta också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.