Ska byta WC-stolen i vår sommarstuga.
Har en kille på plats som gör själva bytet.
Men vi behöver leverera stolen dit själv.
Vill gärna beställa en på nätet så att den skickas hela vägen till stugan.

Men hur vet jag vilken som passar?
Måste vara helt säker så att den funkar att montera när killen kommer.

Har tagit lite bilder på hur det ser ut nu?
Hittat en IDO Gloss för 1595kr, kan den passa?
Vill inte lägga mer än så men vill ju förstås att det ska vara hyfsad kvalitet iaf.

Länk till Ido Gloss:
https://www.byggmax.se/toalett-fristående-ido-gloss-vit-p06404

Aktuell WC-stol i en sommarstugas badrum före byte, med synliga rör och toalettpappershållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på befintlig toalettstols vattenanslutning och del av WC-stol i en sommarstuga, inför byte till en ny modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en befintlig vit WC-stol med synlig golvmontage i en sommarstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på anslutningen av en befintlig WC-stol med synliga rör och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på anslutningen av en befintlig WC-stol med synliga rör och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut att vara en relativt modern wc redan idag så det borde inte vara något problem. Behövs nog fyra nya hål att fästa i golvet, men det verkar vara plastmatta så ingen jobbig klinker att borra Det dom avgör placeringen är ju avloppet som är standardmått. Vattenanslutningen verkar vara slang först och sedan en bit rör Koppla den nya med bara slang är mitt förslag.
Det borde vara ett snabbt jobb, enda som behövs är kanske någon rörkoppling och eventuellt en längre slang att ansluta med.
Skicka bilder till den som hjälper dig så kan han förbereda sig vad som behövs.
Som amatör bytte jag wc på under en timme, inga konstigheter.
 
P Pin skrev:
Det ser ut att vara en relativt modern wc redan idag så det borde inte vara något problem. Behövs nog fyra nya hål att fästa i golvet, men det verkar vara plastmatta så ingen jobbig klinker att borra Det dom avgör placeringen är ju avloppet som är standardmått. Vattenanslutningen verkar vara slang först och sedan en bit rör Koppla den nya med bara slang är mitt förslag.
Det borde vara ett snabbt jobb, enda som behövs är kanske någon rörkoppling och eventuellt en längre slang att ansluta med.
Skicka bilder till den som hjälper dig så kan han förbereda sig vad som behövs.
Som amatör bytte jag wc på under en timme, inga konstigheter.
Okej, själva bytet fixar ju en snubbe åt mig, jag litar på att han har rätt grejer för anslutning osv.
Det jag behöver vara säker på är som sagt bara att nya stolen passar så att man inte sitter i klistret där.

limmar man inte på stolarna nuförtiden på plastmattan?
 
Hmm skulle verkligen behöva hjälp här.
Någon som vet?
 
Jag kan gissa lite till...

Du kan limma, eller skruva.
Om det inte är duschutrymme och det redan är skruvhål så skruva på. Täta de gamla skruvhål speciellt om det är våtrum
 
P Pin skrev:
Jag kan gissa lite till...

Du kan limma, eller skruva.
Om det inte är duschutrymme och det redan är skruvhål så skruva på. Täta de gamla skruvhål speciellt om det är våtrum
Jo det är precis utanför duschen som WC-stolen står.
Vad menar du?

Det jag undrar är vad jag ska kolla efter för mått och egenskaper på nya WC stolen jag ska köpa
 
A Aprikos skrev:
Jo det är precis utanför duschen som WC-stolen står.
Vad menar du?

Det jag undrar är vad jag ska kolla efter för mått och egenskaper på nya WC stolen jag ska köpa
Att limmar du slipper du borta i plastmattan som är tätskikt. Men om din hjälpreda installerar fixar han väl det på rätt sätt.

Nästan alla wc kommer att passa (men inte i gamla skruvhålen). kanske den nya hamnar lite längre fram eller bak men det bör inte vara problem om det inte är väldigt tajt idag.

Det är avloppet som avgör var wc hamnar. Köp en med (nästan) samma mått
 
Nu hittade jag den WC-stol vi har idag på Bauhaus hemsida.
Här står mått osv.
Ett alternativ är ju att köpa en ny likadan, då vet man ju att den passar.

Dock så verkar den fått ganska dåliga omdömen.
Så funderar ändå på att köpa en annan ända, kanske den Ido gloss jag länkade till.
Men passar den med måtten? Vet inte hur man ska läsa det riktigt.

https://www.bauhaus.se/toalett-bath-deluxe-lincoln-410-exkl-sits

https://www.byggmax.se/toalett-fristående-ido-gloss-vit-p06404
 
Det finns inte så många möjliga missar när det gäller måtten.

För det första så finns toastolar med två huvudtyper av avlopps anslutning. Dels den "normala" med anslutning nedåt som du har, dels s.k "P-lås" där utloppet är rakt bakåt. Den typen används mest i flerfamiljshus, där avloppet går rakt in i stammen i väggen.

Sedan förekommer det i äldre hus, att avloppet sitter för nära väggen. Idag finns ett standardmått (har för mig 6cm från vägg till rörets sida). Om röret sitter närmare väggen än så, så går det inte att skjuta in toastolen tillräckligt nära väggen för att träffa röret. Det finns speciella "ROT modeller" av de flesta toastolar, som är avsedda för äldre avlopp som är monterade för nära väggen.

När det gäller vattenanslutningen, så skicka bilderna till montören, så att han får med sig en slang av lämplig längd.

När du köper toastol, så kolla att det sitter en avstängningskran på den, den brukar ingå i många fabrikat, men till vissa måste man sätta dit den själv. Den brukar sitta precis vid vatteninloppet till stolen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns inte så många möjliga missar när det gäller måtten.

För det första så finns toastolar med två huvudtyper av avlopps anslutning. Dels den "normala" med anslutning nedåt som du har, dels s.k "P-lås" där utloppet är rakt bakåt. Den typen används mest i flerfamiljshus, där avloppet går rakt in i stammen i väggen.

Sedan förekommer det i äldre hus, att avloppet sitter för nära väggen. Idag finns ett standardmått (har för mig 6cm från vägg till rörets sida). Om röret sitter närmare väggen än så, så går det inte att skjuta in toastolen tillräckligt nära väggen för att träffa röret. Det finns speciella "ROT modeller" av de flesta toastolar, som är avsedda för äldre avlopp som är monterade för nära väggen.

När det gäller vattenanslutningen, så skicka bilderna till montören, så att han får med sig en slang av lämplig längd.

När du köper toastol, så kolla att det sitter en avstängningskran på den, den brukar ingå i många fabrikat, men till vissa måste man sätta dit den själv. Den brukar sitta precis vid vatteninloppet till stolen.
tack för svar!

Det står att den Ido Gloss saknar avstängningsventil.
Måste det finnas?
Finns en ventil som stänger vattnet helt precis jämte toaletten.
Brukar stänga av vattnet när vi inte är i stugan.

Slang och så fixar montören.
Men tror du måtten passar?
 
A Aprikos skrev:
tack för svar!

Det står att den Ido Gloss saknar avstängningsventil.
Måste det finnas?
Finns en ventil som stänger vattnet helt precis jämte toaletten.
Brukar stänga av vattnet när vi inte är i stugan.

Slang och så fixar montören.
Men tror du måtten passar?
Finns redan ventil så räcker det (måste inte finnas men det är praktiskt), annars lätt att sätta en ny vid slangen.
 
Kranen är nog frivillig, om det finns en annan i närheten.

Det enda mått som rimligen kan vara ett problem, är avståndet mellan rör och vägg. Det går inte att se på din bild. Kan kanske vara struligt att komma åt att mäta också, av bilderna att döma.

Även om stolen på Bauhaus är llika, så är det ju tänkbart att den du har är ROT modellen av samma stol.

Jag vet inte när man började köra med dagens standardmått, tror det var på 80 talet. Det enda jag vet är att toan i vår källare, som ursprungligen installerades 1960, har inte standard mått på avståndet till väggen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kranen är nog frivillig, om det finns en annan i närheten.

Det enda mått som rimligen kan vara ett problem, är avståndet mellan rör och vägg. Det går inte att se på din bild. Kan kanske vara struligt att komma åt att mäta också, av bilderna att döma.

Även om stolen på Bauhaus är llika, så är det ju tänkbart att den du har är ROT modellen av samma stol.

Jag vet inte när man började köra med dagens standardmått, tror det var på 80 talet. Det enda jag vet är att toan i vår källare, som ursprungligen installerades 1960, har inte standard mått på avståndet till väggen.
Avståndet mellan bakre delen av stolen och väggen är väl inte mer än 3 cm idag kanske.
Men hur långt det är till avloppet vet jag ju inte.
Är det rentav så att jag måste skruva upp o kolla, innan jag köper en ny?
 
S
Vad har du för rör som sticker upp ur golvet? Om det är rör av gammal modell funkar inte en del nyare stolar. Är det modernt plaströr är det inga konstigheter.
 
S SvanteC skrev:
Vad har du för rör som sticker upp ur golvet? Om det är rör av gammal modell funkar inte en del nyare stolar. Är det modernt plaströr är det inga konstigheter.
Vad menar du med rör ur golvet?
Menar du rören till avloppet under WC-stolen så har jag ingen aning, aldrig kollar under
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.