Hej
Vi bygger nyckelfärdigt hus och i den så ingår material för en viss summa, samt montering av kakel och klinkers.
Dock så är det enbart montering av specifika format (enligt nedan beskrivning från kontraktsbilagan),

”Kakel i format 15x15 till 20x40cm. Klinker i format 20x20 till 33x33 i torra utrymmen och 10x10 till 20x20 i våta utrymmen ingår som standard. För övriga format prisregleras eventuell tillkommande montering med entreprenör. Monteringsutförande enligt GVK, Per och Byggkeramikrådets anvisningar. Kakling av fönstersmygar ingår i wc/bottenvåning”

Så väljer man annat än dessa format så blir det alltså en merkostnad för monteringen.
Det ska finnas en ""bransch-standard-prislista" på övriga format vad man får ge för montering vad jag fått höra.

Detta är något vi får ta del av längre fram i proccessen, men jag var lite nyfiken att redan nu kunna ta del och räkan vad det blir för extra kostnader om vi väljer annat format.
Min fundering, om det nu finns en "branch-standard-prislista" för montering i andra format så bordet väl finnas att få fram?

Är det någon som har en sådan prislista eller vet något mer om det?

Skiljer det sig något mellan kök och badrum?

Tack på förhand :)
 
Hej!

Är du säker på att det finns en "branschstandard"-prissättning? Jag har läst om väldigt skilda priser.
Vi har 20x20 på golv i våta utrymmen och 25x43 på väggarna som ingår. 30x30 i entré och 20x20 i tvättstuga.

Däremot är all storlek över detta 400:- /m2 i pristillägg för sättning, vilket jag har ifrågasatt då jag tycker det låter högt.
Även byte av fogfärg kostar 80-200:- /m2 samt om man vill ha andra sättningar.

Är också nyfiken på att höra input från fler som byggt hus nyligen om vad ni fått betala i tillägg för sättning.
 
ALLA priser som inte är helt klara och färdigförhandlade innan du skriver på något bindande avtal för bygget, har i princip fri prissättning. Det är inte ovanligt att "tillval" av ex. större plattor ger en merkostnad som vida överstiger kostnaden för " bas standard" flera gånger om.

Det ÄR skäligt med rätt mycket högre pris för stora plattor. Underlaget måste vara jämnare är normalt, det är en hel del meck med själva plattsättningen (ex. skall det vara fix både på plattan och på väggen). Osv. Men det är inte ovanligt med extra kostnad på 700 - 1500 / kvm, bara för arbetet. OM man inte avtalat i förväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.