D
Tänkte lite efter man läste tråden Vad stör ni er på hos er granne.
Som motpol vad gör ni för vara en god granne.

Något jag gör är ju när jag kollar på vit varor vilken decibel de har. Vist är ju både för min skull då jag inte heller vill höra det men är även omtanke för grannarna då man inte vill störa i onödan.

När jag la nytt golv så fanns ju olika undergolvs plast, papp eller vad de kallas man har under laminat och liknande. Då tog jag det som dar bort ljudet mest enligt infon på produkten även om det var lite dyrare men var nog i slutändan bara några hundralappar mer. Men kände jag lägger hellre lite extra än att störa granne under.
 
  • Gilla
Erik JL och 14 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag försöker att inte väsnas med maskiner och verktyg när grannarna t ex har gäster och sitter i trädgården eller äter lunch/middag ute. Oftast kan det vänta. Jag har märkt att det lett till att grannarna gör likadant.
 
  • Gilla
  • Wow
Erik JL och 19 till
  • Laddar…
Vi har underbara grannar och vi visar ömsesidig hänsyn här. Vet jag att de ska få besök så drar jag inte igång gräsklipparen precis då. När vi tog ner ett stort päronträd i höstas meddelade jag närmaste granne innan så att hon kunde hålla sina barn inne ifall nån gren skulle falla på deras tomt... En annan granne har i omgångar kommit med önskemål om att vi ska ta ner träd osv som vuxit in i deras hängrännor, skräpar ner deras bilar osv (vi har bott i huset i 1,5 år och flyttade in till en formidabel djungel där inget hade gjorts på 15 år), allt det tillmötesgår vi givetvis. Maken min tyckte att jag tog priset när vi köpte 3 bambuplantor och jag ville höra med grannen innan om det var ok för dem då jag hade läst att bambu rasslar i vinden. :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Wow
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Frågade närmaste grannarna om det var ok att vi tog ner två träd på vår tomt, då det skulle innebära att det blev mer insyn till deras tomter. Stämde av med en av grannarna hur de ställer sig till att vi önskar plantera häck mot tomtgränsen (på vår sida). Kör inte gräsklipparen efter kl. 19.00 (batteridriven). Hälsar och småpratar. Ser till att barnen håller sig på vår tomt.
 
  • Wow
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Klart att vi hjälper grannarna med diverse småprojekt om vi kan. Rätta verktyg och maskiner gör tidsödande jobb enkla och snabba. Har tex under många år fixat gemensamma häcken på alla sidor, tar mig kanske tio minuter extra att fixa på alla sidor med mina prylar. Har tillgång till allt från motorsågar, röjsågar, gräsröjare, gräsklippare häcksaxar borrhammare tigersågar you name it. Lånar aldrig ut maskinerna av princip men hjälper gärna till i mån av tid.
 
  • Gilla
  • Wow
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Relativt nybliven husägare, så jag har nog inte uppfattat alla oskrivna regler.

Men jag försöker tänka på vilka tider jag drar igång gräsklipparen och hålla det rimligt prydligt på tomten (dödsbo så det finns att göra).

Jag tycker det är trevligt med en motpol till gnälltråden, så jag kände mig tvungen att svara här ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Hmm, min ena granne vägg i vägg åker nog lite snålskjuts på att vi vill vara respekterandd mot våra andra grannar (han förtjänar alltså inte den behandlingen)

Men vanligtvis så gör jag inte byggrelaterade saker för 9 på helgen och inte efter 18.

Försöker dämpa barnen i den mån som är möjligt om de blir allt för högljudda osv.

Låter de slänga skit på mitt släp (de är pensionärer 80+), jag kan kasta det åt dem.

Nu under Corona har jag erbjudit mig att hjälpa till om det behövs något, igår senast hämtade jag ett paket åt dem.

Och vet jag med mig att jag kommer väsnas mycket så säger jag till innan så de vet :)
 
  • Gilla
janusz_w och 3 till
  • Laddar…
Erbjuder att vattna, skotta etc åt varandra under semesterresor.
Att le och hälsa när man ser varandra ute kommer man också långt med!
 
  • Gilla
MrMagoo82 och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Klart att vi hjälper grannarna med diverse småprojekt om vi kan. Rätta verktyg och maskiner gör tidsödande jobb enkla och snabba. Har tex under många år fixat gemensamma häcken på alla sidor, tar mig kanske tio minuter extra att fixa på alla sidor med mina prylar. Har tillgång till allt från motorsågar, röjsågar, gräsröjare, gräsklippare häcksaxar borrhammare tigersågar you name it. Lånar aldrig ut maskinerna av princip men hjälper gärna till i mån av tid.
Det är klokt att inte låna ut maskinerna. Min tidigare granne lånade min elkedjesåg med tillhörande sågbock, som han sedan lånade ut vidare till sin son som hade dem i flera år. Han fyllde inte på någon olja, vilket gjorde att svärdet slets ner kraftigt, han hade grovkapat alla panelbrädor till sitt hus under renovering. Efter många kontakter fick vi sågen tillbaka, men den gick sedan sönder och vi fick köpa en ny. Min nya granne lånade min sprillans nya verkstadsbänk och vinkelslip, men bänken har blivit kvar hos dem i 8 år nu och de kommer inte längre åt den i sitt garage, säger de. Han har slipat bort fix bakom kakelplattor och bänken har stått utomhus länge, har jag hört.
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
Roeswa och 5 till
  • Laddar…
D09
Under byggtiden så ställde jag en flaska whiskey utanför dörren hos grannen när det varit intensiva perioder med mycket oljud.

En liten symbolisk grej som visar att man ser grannen. Fick aldrig några klagomål ha ha

Respektera fastighetsgränserna och när man upptäcker att man gjort fel av misstag så går man över och informerar, meddelar att man ska åtgärda och lämnar en gåvokorg.

Håller ljudnivån nere på tider som kan störa grannarna t ex tidpunkter när dom har små barn och man vet att dom brukar sova.
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
när man upptäcker att man gjort fel av misstag så går man över och informerar, meddelar att man ska åtgärda och lämnar en gåvokorg.
Du verkar ha rutin på det där? :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Det är klokt att inte låna ut maskinerna. Min tidigare granne lånade min elkedjesåg med tillhörande sågbock, som han sedan lånade ut vidare till sin son som hade dem i flera år. Han fyllde inte på någon olja, vilket gjorde att svärdet slets ner kraftigt, han hade grovkapat alla panelbrädor till sitt hus under renovering. Efter många kontakter fick vi sågen tillbaka, men den gick sedan sönder och vi fick köpa en ny. Min nya granne lånade min sprillans nya verkstadsbänk och vinkelslip, men bänken har blivit kvar hos dem i 8 år nu och de kommer inte längre åt den i sitt garage, säger de. Han har slipat bort fix bakom kakelplattor och bänken har stått utomhus länge, har jag hört.
Nog kan man låna ut verktyg.
Men det gäller ju att man litar på personen ifråga.
Jag ser det som ett billigt sätt att sortera bra och dåliga vänner/grannar hur de sköter ett eventuellt lån.

/ATW
 
  • Älska
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
D09
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du verkar ha rutin på det där? :crysmile::crysmile:
ha ha lite ;)

Gjorde misstaget att tro på och följa befintliga markeringspinnar som var utplacerade längs tomtgräns ( kuperad och ”lång” gräns ) och lyssna på lantmäteriets kommentar på plats att det finns inget att tvivla på kring den gränsen så vi mätte bara övriga.

Några år senare så lärde jag mig innebörden ”att mäta är att veta” och det slog någon meter fel ;)
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Under byggtiden så ställde jag en flaska whiskey utanför dörren hos grannen när det varit intensiva perioder med mycket oljud.

En liten symbolisk grej som visar att man ser grannen. Fick aldrig några klagomål ha ha

Respektera fastighetsgränserna och när man upptäcker att man gjort fel av misstag så går man över och informerar, meddelar att man ska åtgärda och lämnar en gåvokorg.

Håller ljudnivån nere på tider som kan störa grannarna t ex tidpunkter när dom har små barn och man vet att dom brukar sova.
Jag har gett dem kubikmetervis med ved och mycket choklad.

Jag har lånat ut min jättestora parkering när de har haft fest eller behövt parkera en husvagn under en längre tid eller vinterförvarat deras båtar gratis hos mig (det var en dålig idé, de byggde täckställningar som de rev till våren och lämnade spikar på marken så vi fick punkteringar på våra bildäck, så det tillåter vi inte längre).

Vi har lånat ut vårt släp till dem ofta.
 
Redigerat:
D09
H Harrison skrev:
Jag har gett dem kubikmetervis med ved och mycket choklad.
Hojta till nära dina grannar flyttar ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.