Kanske du kan sälja takbeläggningen på ”rot” till någon?
 
D dubbelnils skrev:
jo, du har så rätt i det. Lite tråkigt bara då huset är ett år gammalt. Hade ju inga direkta planer på att rycka loss taket. Det har ju bara legat 2år knappt.
Om det legat 2 år utan problem så hade jag undersökt undertaket och läkten om den är snustorr och inget skräp smuts så hade jag låtit underlagspappen ta fukten
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
Har du någon vind så du kan kontrollera hur insidan av taket ser ut? Isf hade jag inte brytt mig utan istället försökt ha bra koll på vinden under några år så man ser att det håller tätt. Hade inte bytt något om du inte märkt av några problem.
Det kan ju också vara så att man lagt särskild takpapp under som är godkänd för mindre lutning än plåttaket och på så vis spelar det ingen roll?

Kan det inte tänkas finnas en försäkring från byggfirman (skolan) som täcker detta annars? Tänker att dom bör ju ha särskilt bra försäkring eftersom det torde vara större risk när elever bygger det? Bara en tanke...
 
10 grader är trots allt relativt stor taklutning. Är du orolig hade jag låtit lägga om taket med en riktig bandtäckning. En sådan är ju dessutom en investering och höjer troligen värdet på huset. Är det synligt så är det dessutom riktigt snyggt jämfört med en sån där tegelimitation som i mitt tycke ser ut som skit.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
visst går det att lägga om taket med lämpligare täckning, men det stora problemet är väl att en skola som utbildar framtidens takläggare lär ut fel?

Men det förklarar ju varför så många hantverkare fuskar om det är det dom lärde sig i skolan... (*ironi*)
 
V vectrex skrev:
10 grader är trots allt relativt stor taklutning. Är du orolig hade jag låtit lägga om taket med en riktig bandtäckning. En sådan är ju dessutom en investering och höjer troligen värdet på huset. Är det synligt så är det dessutom riktigt snyggt jämfört med en sån där tegelimitation som i mitt tycke ser ut som skit.
Jaså, 10 gr är en stor lutning? Det krävs dubbelfalsad plåttäckning. Alt Clix. Btg-takpannor läggs också på tak med 14 gr lutning trots att det enl regelverket är för låg lutning.
 
S seniorkonsult skrev:
Jaså, 10 gr är en stor lutning? Det krävs dubbelfalsad plåttäckning. Alt Clix. Btg-takpannor läggs också på tak med 14 gr lutning trots att det enl regelverket är för låg lutning.
Allt är ju relativt såklart men skulle vilja killgissa att det är mer kvadratmeter byggnad i Sverige med lägre lutning än med högre än 10grader.

Med bandtäckning menade jag dubbelfalsad sådan. Själv har jag det på ett tak med 7,5graders lutning och det är ändå så pass brant att snön kanar av.
Tak med dubbelfalsad bandtäckning och snö, lutning omkring 7,5 grader, i vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De flesta enkla takbeklädnader kräver 14 graders lutning.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
F falkn skrev:
Det stora problemet här är ju att du inte har någon affärsrelation med de som byggt. Så länge ingen garanti är överskriven på dig så har de ingen skyldighet att åtgärda det heller.

I detta fallet verkar ju KA varit inblandad även som konstruktör och bör kunna krävas på ansvar.
Det här med garanti är något som missuppfattas rejält av både husägare och entrepenörer.
Ev garanti gäller vid en skada - det här är inget garantiärende utan en reklamation.
Och för fastigheter så gäller en 10-årig reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

Jag har dragit en hel del i just ett liknande fall då vi var 4st hus (5 år gamla) vars entrétak visade sig vara felbyggda. Inte fel material i förhållande till takvinkel utan man hade utfört plåtarbetena på felaktigt sätt.
Garantier gäller inte och byggföretaget försökte hänvisa till husens Gar-bo försäkring som hade inneburit att vi husägare tvingats betala en självrisk.
Om något är felkonstruerat eller felbyggt så skall det reklameras - dvs inget garantiärende.
Trots kontakt med Konsumentombudsmannen och Allmäna Reklamationsnämnden så försökte Byggföretaget åter igen ducka o hänvisade till att det inte var vi som köpt husbygget av dem (vi köpte huset av dem som lät bygga det).
Men det gick att lösa genom att vi bad ägare nr 1 göra reklamationen.
Slutade med att Byggföretaget fick ge med sig och åtgärda alla fyra fastigheterna.
 
  • Gilla
Schäfer
  • Laddar…
Låter som ett utmärkt tillfälle för byggeleverna att träna på att lägga om ett tak istället för att bara lägga nytt.
 
Har plåten kanske en extra kapillärrälla i skarvarna? Den har som syfte att fånga upp eventuellt vatten som pyser in genom skarvarna pga. kapillärkraften, förutsatt att skarvarna är ordentligt lagda. För något år sedan fanns dessa plåtar specade ner till ett minimum på 5 graders lutning, men kollar jag samma plåtar idag är dom specade till 14 grader av någon anledning som jag inte orkar undersöka, kanske för att säkra sig mot eventuella reklamationer orsakat av undermåligt takläggning? :)
 
Hemmakatten
Vid en reklamation är det Säljaren man vänder sig till med sina krav. Säljaren får sedan i sin tur göra vad den vill, tex betala, gå på byggfirman mm.

Å andra sidan kan det vara knepigt eftersom du inte upptäckt felet förrän nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.