Var nere i krypgrunden i förrgår och gjorde detta fyndet. Sitter runt hela muren, ändock i en begränsad linje. Hyrde en avfuktare då det var bitvis fuktigt där nere. Fuktkvot mättes upp till 57% vilket är normalt?

Men vad är det som fått fäste i min grund? Är det hussvamsvamp? Något annat? Någon som kan? Väntat på att Anticimex ska ringa upp mig i ett dygn men dom har inte kontaktat mig än. Börjar få panik!

Mögel eller svampväxt längs murfogen i en krypgrund med synlig fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel eller svampväxt längs en murad grund i en fuktig krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avskalad murbruk och misstänkt svampangrepp i hörnet av en krypgrund med synlig fukt och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Kan det inte vara mineralutfällnad från bruksfogarna? Inte så ovanligt. Det verkar ju inte vara något organiskt.

Finstilt: Jag är ingen expert på hussvamp.
 
  • Gilla
blomknopp och 9 till
  • Laddar…
H
Organiskt brukar väl inte växa så på betong. Svamp vill väl växa på trä
 
  • Gilla
blomknopp och 3 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Kan det inte vara mineralutfällnad från bruksfogarna? Inte så ovanligt. Det verkar ju inte vara något organiskt.

Finstilt: Jag är ingen expert på hussvamp.

Kan det bli brunt? Har varit inne på samma spår för att lugna mig själv men inte hittat att det skulle kunna bli missfärgat bitvis på detta vis. Konstigt är dock att allt virke är torrt och fint där nere, inte ett enda tecken på fukt eller skador där
 
  • Gilla
Uttaradit
  • Laddar…
A
Vad händer om du skrapar loss lite och försöker lösa i vatten?
 
H Hallerudsbo skrev:
Organiskt brukar väl inte växa så på betong. Svamp vill väl växa på trä

Gick lite i samma banor men hussvamp verkar kunna växa lite var som helst. Det märkliga är att allt virke där nere är torrt och fint. Inte ett enda tecken på fukt
 
Scouten skrev:
Vad händer om du skrapar loss lite och försöker lösa i vatten?
Har inte vågat skrapa på det än. Får testa idag och återkomma. Har bara luktat på det men tycker inte att det luktar någonting alls
 
A
Det trista svaret är väl: ta prov, skicka på analys, hantera svaret. Det är enda sättet att vara 100% säker.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
En äkta hussvamp behöver väl till gång till trä, kalk och fukt. Jag ser inget trä i konstruktionen , såvida det inte är inbyggt
 
  • Gilla
farbror j och 4 till
  • Laddar…
H Hushus14 skrev:
Var nere i krypgrunden i förrgår och gjorde detta fyndet. Sitter runt hela muren, ändock i en begränsad linje. Hyrde en avfuktare då det var bitvis fuktigt där nere. Fuktkvot mättes upp till 57% vilket är normalt?
Antar att du menar 57 % relativ luftfuktighet? Det är i så fall ett bra värde. Det ska ligga under ca 75 %.

Fuktkvot som man mäter i träet ska ligga under 17%.

Vad det är vi ser på bilderna vet jag dock inte. Någon utfällning?
 
Staffans2000
Smaka på det och skär ut en bit så ser du nog om det är en växt eller inte.

Staffan
 
  • Gilla
  • Wow
Jonas63789 och 2 till
  • Laddar…
T toffeh skrev:
Antar att du menar 57 % relativ luftfuktighet? Det är i så fall ett bra värde. Det ska ligga under ca 75 %.

Fuktkvot som man mäter i träet ska ligga under 17%.

Vad det är vi ser på bilderna vet jag dock inte. Någon utfällning?
Ja precis, kanske var lite otydlig. Den enda fukten man kan se ligger i blocken och bruket emellan samt att sanden är blöt närmast grunden. Träet är snustorrt och jättefint. Gör avfuktare någon skillnad ens? Var nere på 49% imorse när jag tittade
 
H Hushus14 skrev:
Ja precis, kanske var lite otydlig. Den enda fukten man kan se ligger i blocken och bruket emellan samt att sanden är blöt närmast grunden. Träet är snustorrt och jättefint. Gör avfuktare någon skillnad ens? Var nere på 49% imorse när jag tittade
Ingen mening att avfukta så länge du ligger under 70 % iaf. Exakt vilken RH som är "safe" beror på temperatur.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Hussvamp släpper även ut sporer som ser ut som kryddan kanel.
Ser mer ut som någon sort utfällning än hussvamp.
 
  • Gilla
AH73 och 1 till
  • Laddar…
H hahw skrev:
Hussvamp släpper även ut sporer som ser ut som kryddan kanel.
Ser mer ut som någon sort utfällning än hussvamp.
Det går att smula sönder "utfällningarna" väldigt enkelt så det blir som kanel. Svårt att avgöra om det är brunt på sanden nedanför då sanden är blöt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.