T TobiasStockholm skrev:
Pseudo betyder "falsk(t)" så pseudo-minimalistiskt är väl ett utmärkt sätt att beskriva det. Håller dock med dig i övrigt. Men följer även jag med spänning
Jo jag insåg det, men skulle dock inte ens klassa det som "falsk" minimalism, då det försöker inte riktiga vara det häller :D
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
De skulle inte gå att imitera de gamla huset med den här typen av planlösning.. jag menar... man kunde ju försöka, men de skulle ju inte gå att få de snyggt.

Att göra ett skarpt avhugg är mer rimligt. Kan ju notera att de gamla huset på bilden här är från 2014. Kalla de nyfunkis kanske är mer rättvist

"Vi gillar stora fönster, vi gillar vita hus, vi gillar stora takutsprång, vi gillar nyfunkis och vi gillar 80/90tals arkitektur."
Det är ju inte riktigt så den här byggnaden blivit tilll.

Stora fönster är en funktion av den tänkta verksamheten, iaf i plan 1 och 2. På plan 3 är det mer av fortsätta med temat.

Stort takutsprång har en funktion. Dämpa solen på vintern, för att minimera kylbehovet. Kommer troligen addera en låda över plan 1 och 2 med för att göra samma sak

Formen i övrigt är mer frågan om kostnadsoptimering än något annat. Vist... Nyfunkishusen har ju till viss grad styrs av just kostnadskoptimering.

Byggnaden som står där nu är i en ganska snarlik stil. Huset var ursprungligen byggt med tillbyggnaden som redan finns där.

Man skulle kunna tänka sig andra mer naturliknade designer, som exempelvis åldrade träribbor eller något annat som är rätt populärt lite mer utanför stan. jag ser det dock lite som ett större stilproblem då man skulle få träribbor som ligger bredvid ett traditionellt trähus.

Kan nämnas att till detta byggnation bygger jag först ett garage. Garaget kommer jag bygga i samma teknik, men med ett flak sadeltak. Den byggnaden kommer i mycket att vara en spegelbild av den vita byggnaden. Den kommer vara låg, tråkig, grå/bruk, "osynlig". Den byggnaden blir med lite av ett experiment för att se så allting matchar som de ska
 
  • Gilla
Bure
  • Laddar…
Jag gillar svanen i poolen :cool:
Bara tanken att chilla i den med en bärs ökar ju marknadsvärdet väsentligt :beer::ok:
 
  • Gilla
Mattias Svederberg
  • Laddar…
Blev det något med detta?
 
  • Gilla
Zilenser
  • Laddar…
A Alexunden skrev:
Blev det något med detta?
Svar Typ nej.

Kommer troligen att bygga de mer eller mindre som de är ritat, men inte för tillfället.

Orsaken kan nog närmast beskrivas som sjukdom i familjen.
 
  • Ledsen
Pappa1986
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Svar Typ nej.

Kommer troligen att bygga de mer eller mindre som de är ritat, men inte för tillfället.

Orsaken kan nog närmast beskrivas som sjukdom i familjen.
Okej, hoppas det löser sig för er och familjen.
Lycka till!
 
A Alexunden skrev:
Okej, hoppas det löser sig för er och familjen.
Lycka till!
Jepp ser ut att bara vara en tidsfråga nu, men de ser ut som de kommer ta ett par år.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.