Hej!

Tänkte jag skulle köpa ett ritprogram..för frantida drömmar :)
Undrar vilka ritprogram ni använder/har använt, kan rekomendera/inte rekomendera.
Ska Helst inte va alldeles för dyrt...max runt 1000kr.
Hoppas det är rätt forum..
 
Vad du behöver beror väl lite på vad du vill få för utresultat. Vill du ha superdetaljerade konstruktionsritningar som du kan skicka till en huskonstruktör kanske ett CAD program är mest lämpat. Vill du däremot göra enklare ritningar med möjlighet till att se i både 2D och 3D så kan jag rekommendera Sketch Up, det går att ladda ner gratis från internet.
 
Har funnits trådar om detta tidigare men nu går det ju inte att söka....

Jag använde/köpte ett progran som heter Floorplan. Kostade runt 500:- och var helt ok, finns möjlighet att kika runt i huset med 3D bilder. Går även att få ut en måttsatt ritning som vi sedan lämnade över till en arkitekt/konstruktör.

http://www.imsisoft.com/prodinfo.asp?t=1&mcid=316
 
får tacka för svaren...skall kika lite på de olika programen...
 
Byggaren skrev:
Varför ritprogram?

Jag har CAD, men ritar hellre för hand. Det går mycket snabbare för min del som är van vid det sen många år tillbaka. Jag tycker också att jag får bättre överblick och kontroll över resultatet. Dessutom kostat det inte en watt i pauserna. Resultatet får jag dessutom ut i den skala jag valt och på ett papper som kan variera från A4 till A0. Om jag skulle skriva ut en A0 från CAD, skulle jag behöva en X,Y-plotter eller rullskrivare. Sådana är fruktansvärt dyra.

Ritprogram på dator har sin starkaste sida vid repetetiva moment, som att rita fönster på en fasad om de är likstora. I alla andra avseenden (enligt min erfarenhet) är de ej användarvänliga.


Till syvende och sist sitter kunskapen om hur slutresultatet kommer att bli i huvudet på en själv och då spelar det ingen roll om huset är ritat för hand eller i datorn. Datorn är inte lösningen. Det är kreativiteten, dvs. ens egen huvudkraft.
Hej.
hade tänkt mig något enklare program än tex cad..mest för att kunna se i 3d hur det kommer att se kunna ändra, och leka lite allmänt...


 
Byggaren skrev:
Ritprogram på dator har sin starkaste sida vid repetetiva moment, som att rita fönster på en fasad om de är likstora. I alla andra avseenden (enligt min erfarenhet) är de ej användarvänliga.
Hej
Kan väl hålla med om det mesta som du skriver där, men skulle dock vilja göra ett tillägg till citatet ovan; vid sidan av de repetetiva monentet har man, framförallt vid större objekt, fördelar genom en avsevärt större måttnogrannhet om man ritar med tex AutoCad. Dessutom är andra konsulter glada om de får caddade underlag, men det spelar ju kanske mindre roll för den som startade den här tråden.
Det är väl som du skriver, Byggaren; man är bäst på det man är van vid. Det finns ju folk som är mer vana vid att rita på dator nuförtiden...
mvh
 
Måste var jobbigt för dem när de skall plotta :-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.