Tobbe.A
Vid tomtgränsen på en del av vår tomt finns det en tujahäck som är ca 2,5 meter hög. Den fungerar som insynsskydd mellan vår och grannens tomt, vem eller när den sattes dit har jag ingen aning om, men det ser ut som den är planterad på grannens sida av tomtgränsen.

På vår sida av häcken så finns det en sandlåda där ungarna brukar leka. Delar av tujan har dött vilket är väldigt fult men det ger även grenar som är vassa som ungarna kan riva sig på. Jag har kikat in på grannens sida och där är samtliga tujor gröna och fina. Jag är helt med på att jag får ta bort det som är över på min tomtgräns, vilket hade skapat avstånd till sandlådan, men det kommer fortfarande vara lika fult och det lär ge mer insyn till/från grannarna (något vi inte är så sugna på).

Nu till frågan, får jag slänga upp ett plank på min sida i linje med tujan utan bygglov eller godkännande av grannen? Jag tänker att det planket blir ca 180 cm högt och ett par meter brett. Finns det andra regler när det redan finns en form av insynsskydd på samma plats?
 
Plank i tomtgräns kräver bygglov. Det spelar ingen roll om grannen har en tujahäck eller inte.

Varför inte sätta upp ett staket (50% genomsiktlighet) efter att ha trimmat tujan mot din sida? Sen är det bara att klippa av det som växer in mellan spjälorna. Tillsammans med tujan borde det ge insynsskydd.
 
Claes Sörmland
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Vid tomtgränsen på en del av vår tomt finns det en tujahäck som är ca 2,5 meter hög. Den fungerar som insynsskydd mellan vår och grannens tomt, vem eller när den sattes dit har jag ingen aning om, men det ser ut som den är planterad på grannens sida av tomtgränsen.

På vår sida av häcken så finns det en sandlåda där ungarna brukar leka. Delar av tujan har dött vilket är väldigt fult men det ger även grenar som är vassa som ungarna kan riva sig på. Jag har kikat in på grannens sida och där är samtliga tujor gröna och fina. Jag är helt med på att jag får ta bort det som är över på min tomtgräns, vilket hade skapat avstånd till sandlådan, men det kommer fortfarande vara lika fult och det lär ge mer insyn till/från grannarna (något vi inte är så sugna på).

Nu till frågan, får jag slänga upp ett plank på min sida i linje med tujan utan bygglov eller godkännande av grannen? Jag tänker att det planket blir ca 180 cm högt och ett par meter brett. Finns det andra regler när det redan finns en form av insynsskydd på samma plats?
Nej, det får du inte. Plank är en bygglovspliktig åtgärd. En genomsiktlig spalje eller staket kan du sätta upp eftersom det inte kräver bygglov.

Det är inte så att denna plats ligger väldigt nära ditt hus? Inom 3,6 m från huset? Då finns vissa möjligheter.
 
Tobbe.A
Det är ca 8 meter mellan våra hus.
Så jag kan slänga upp en spaljé i alla fall som hindrar insyn och göra den ganska tät?
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Det är ca 8 meter mellan våra hus.
Så jag kan slänga upp en spaljé i alla fall som hindrar insyn och göra den ganska tät?
Det är upp till kommunen att ställa specifika krav. Gå in och läs på vad du för bygga bygglovsfritt- eller prata med grannen och skit i bygglovet. Men då får man ju vara beredd på eventuella konsekvenser.
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Det är ca 8 meter mellan våra hus.
Så jag kan slänga upp en spaljé i alla fall som hindrar insyn och göra den ganska tät?
Spalje eller staket ska vara OK. 50% genomsiktlighet, vilket för staket innebär att mellanrummet mellan brädorna ska vara minst lika stort som bredden på plankorna.
Du bör kanske erbjuda grannen att själv ta bort de instickande grenarna.
 
Sätt upp en spalje men sätt brädor just vid hålet. Så har flera gjort i vårat område, de har ett ribbstaket mot gångbanan, men i höjde 160-180 sitter det brädor, just för att förhindra insyn, då de flesta vuxna är i denna höjd. Du borde kunna göra likadant, fast sätta brädor i barnens höjd.

/S
 
Tobbe.A
K kindvall skrev:
Spalje eller staket ska vara OK. 50% genomsiktlighet, vilket för staket innebär att mellanrummet mellan brädorna ska vara minst lika stort som bredden på plankorna.
Du bör kanske erbjuda grannen att själv ta bort de instickande grenarna.

Att jag tar bort grenarna är nog inget problem. Upptäckte grannen en gång då han gått in på vår tomt och börjat ta ner grenar i vår syrenbuske, när vi undrade vad han höll på med tyckte han att de kommit för nära hans takutsprång. När jag påtalade att han kan säga till mig nästa gång så löser jag det, så hävdade han att han inte visste vems busken var. Då har han ändå klivit över vårt staket och in ca en meter på vår tomt :)
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
Tobbe.A
S steve5432 skrev:
Sätt upp en spalje men sätt brädor just vid hålet. Så har flera gjort i vårat område, de har ett ribbstaket mot gångbanan, men i höjde 160-180 sitter det brädor, just för att förhindra insyn, då de flesta vuxna är i denna höjd. Du borde kunna göra likadant, fast sätta brädor i barnens höjd.
/S
Bra idé, ska fundera på det där!
 
Tobbe.A
Lyfter min egen tråd...
I vår kommun krävdes inget bygglov för plank vid tomtgräns om planket är under 180 cm, man behöver bara få grannens godkännande.
 
  • Gilla
Bure
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Lyfter min egen tråd...
I vår kommun krävdes inget bygglov för plank vid tomtgräns om planket är under 180 cm, man behöver bara få grannens godkännande.
Det låter mycket konstigt. Plank är bygglovspliktigt enligt nationell lagstiftning. Det är inte så att det är staket som är under 180 cm som kommunen inte betraktar som plank och därmed är dessa bygglovsfria?
 
Säger samma sak. Bygglov, enda gången man kan kringgå det är om planket är ihopbyggt med huset och man har grannens ok, tex mellan radhus.

Om de däremot säger att om du har mer än 50% genomskinlighet så klassas det som staket, ja då kanske de kan bända på reglerna lite.

Spaljé funkar annars fint, bara att plantera något som täcker väl. Så har vi gjort mot thujan som e mer död än levande men står på grannens tomt...
 
Tobbe.A
J Jarlsgård skrev:
Säger samma sak. Bygglov, enda gången man kan kringgå det är om planket är ihopbyggt med huset och man har grannens ok, tex mellan radhus.

Om de däremot säger att om du har mer än 50% genomskinlighet så klassas det som staket, ja då kanske de kan bända på reglerna lite.

Spaljé funkar annars fint, bara att plantera något som täcker väl. Så har vi gjort mot thujan som e mer död än levande men står på grannens tomt...
Svaret jag fick var att så länge det inte var mer än 4,5 meter från gatan var det okej. Det var något undantag när det gäller vid tomtgräns. Grannes husvägg ligger ”på” tomtgränsen, så det är kanske samma regler som vi radhusen då? Nu är det visserligen inte mitt hus som blir närmast planket i så fall. Man måste alltså gå in på granntomten för att komma åt ena sidan på huset.

Jag kanske borde dubbelkolla om det blivit något missförstånd med kommunen.
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Svaret jag fick var att så länge det inte var mer än 4,5 meter från gatan var det okej. Det var något undantag när det gäller vid tomtgräns. Grannes husvägg ligger ”på” tomtgränsen, så det är kanske samma regler som vi radhusen då? Nu är det visserligen inte mitt hus som blir närmast planket i så fall. Man måste alltså gå in på granntomten för att komma åt ena sidan på huset.

Jag kanske borde dubbelkolla om det blivit något missförstånd med kommunen.
Ja det låter som ett missförstånd.

Däremot kan grannen uppföra ett plank vid tomtgräns med erat godkännande om det är ihopbyggt med deras hus.

Dock är det max 1.8m högt och max 3.6m långt som gäller för bygglovsbefriat i anslutning till hus
 
  • Gilla
Tobbe.A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.