Hejsan,
Jag vill börja med ett tacka för alla värdefulla tips och erfarenheter som delas här. Detta blir min första fråga (av förhoppningsvis flera :)).

Bakgrund:
Jag har letat ett tag efter ett fritidshus/stuga och har nu hittat ett objekt jag verkligen gillar. Det står ett hus på 35 kvm som var bebott senast vid tidigt 90-tal. Huset står på en krypgrund, där man kan krypa in under ca 1/3 av husets area. Resterande delar går inte att se underifrån, men det finns ventilationshål runt om. Jag har rätt begränsad erfarenhet kring husbygge och detta blir mitt första projekt.

Frågor
Efter att ha varit inne i krypgrunden och inspekterat bjälklagret så gör jag analysen att de måste bytas (Se film och bilder). Så, mina frågor är:

1. Vad är det egentligen som har angripit bjälkarna? Är det fukt, mask eller svamp? Se gärna filmen på hur porös bjälken är. Beroende på förra frågan. Är det något som får konsekvenser på resterande delar av huset? Om det till exempel är svamp, bör man förutsätta att det finns på fler ställen i huset?

2. Går det att byta bjälklaget i ett hus, utan att riva det? Jag har försökt söka på andra trådar, men hittar inget där man tvingats byta ut bjälkarna, utan bara när man kompletterat med ny isolering.


Mycket tacksam för hjälp. Jag behöver snart bestämma mig om jag ska gå vidare med köpet eller inte, och det är såklart värdefullt att ha så bra förståelse kring vad man kan göra med huset och vilket arbete och kostnader som ligger framför en.

Allt gott, Glenn
 
  • Skadade träbjälklag med synliga tecken på förfall såsom spröthet och materialförlust, i en krypgrund under hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat bjälklag i krypgrund med synliga tecken på förmultning och material som vittrar sönder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade träbjälkar i en krypgrund med synliga spår av röta och slitage, trolig skadeorsak är svamp eller insektsangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt 35 kvm stort fritidshus med slitet yttre och trasigt fönster, beläget på en krypgrund i grönskande miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Torpargrund
  • Laddar…
Jag har i närtid förvärvat ett liknande hus. 70m2 timmerstomme byggt 1920. Torpargrund under hela och bärlinorna var bitvis som mjöl.
Jag rev ut allt, grävde rent, plastade, isolerade, nya bärlinor och trägolv. Sargen till nya bärlinorna skruvade jag i syllen som bitvis behövdes bytas ut.
Det går alldeles säkert att byta dåliga delar utan att riva huset, frågan är hur jobbigt det är. Sannolikt kan du byta ut bärlinorna utan bekymmer.
Jag vet inte vad det är men trä i källare har begränsad hållbarhet. Hussvamp med sådana skador på virke hade synts med svampkroppar. Det är säkert både svampar och insekter inblandade i förfallet.
Jag har lagt ner lite mindre än 1000 timmar + 600 000:- på mitt hus.
Personligen vet jag inget bättre än att gå på ett golv jag lagt själv!
 
  • Gilla
Glenn Karlsson
  • Laddar…
Gemensamt för i princip allt som angriper trä är att det krävs vatten. Det ser ut att fattas två rutor i fönstret på övervåningen. Hur är taket? Om det regnat in länge kan det vara den vägen vattnet kommit in. Om det inte regnat in uppifrån är frågan om det runnit in vatten underifrån så att det under långa tider stått vatten under huset. Blir det torrt så kommer inte det nya bjälklaget att ruttna.

Visst går det att byta bjälklag. Jag har bytt hela bjälklaget i en bod och delar av bjälklaget i mitt hus. Båda dessa mina projekt lär vara små i jämförelse med vad du överväger att göra. Men visst är det möjligt.
 
  • Gilla
Glenn Karlsson
  • Laddar…
MultiMan
A Avemo skrev:
Gemensamt för i princip allt som angriper trä är att det krävs vatten.
Det stämmer ju inte. En av de absolut värsta skadeinsekterna, husbocken, går på helt torrt trä. Tror t o m den föredrar det.
 
  • Gilla
Glenn Karlsson
  • Laddar…
per wastman per wastman skrev:
Jag har i närtid förvärvat ett liknande hus. 70m2 timmerstomme byggt 1920. Torpargrund under hela och bärlinorna var bitvis som mjöl.
Jag rev ut allt, grävde rent, plastade, isolerade, nya bärlinor och trägolv. Sargen till nya bärlinorna skruvade jag i syllen som bitvis behövdes bytas ut.
Det går alldeles säkert att byta dåliga delar utan att riva huset, frågan är hur jobbigt det är. Sannolikt kan du byta ut bärlinorna utan bekymmer.
Jag vet inte vad det är men trä i källare har begränsad hållbarhet. Hussvamp med sådana skador på virke hade synts med svampkroppar. Det är säkert både svampar och insekter inblandade i förfallet.
Jag har lagt ner lite mindre än 1000 timmar + 600 000:- på mitt hus.
Personligen vet jag inget bättre än att gå på ett golv jag lagt själv!
Hej Per,
Tusen tack för svaret. Känns betryggande att det iallafall går att byta ut. Va kul att du klarat av ett liknande projekt. Grattis, snyggt jobbat! Hoppas jag någon dag kan känna samma nöjdhetskänsla när jag glider fram över egna golvet.

Du nämnde att vissa bärlinor var som mjöl, och det är ju slående likt mitt fall. Vet du om det var något skadedjur eller svamp i ditt fall som orsakade det? Jag har googlat runt lite och landade på en beskrivning av husbocken. Det verkar ju riktigt otrevligt att ha den i huset! Om man tittar på bilderna, så ser man också "borrhålen" i bjälkarna.

I ditt fall, hur visste du att angreppen som var på dina bärlinor, inte fanns på andra ställeni huset? Jag tänker tex på husbocken som arbetar inuti trät och kan vara svår att upptäcka.
 
A Avemo skrev:
Gemensamt för i princip allt som angriper trä är att det krävs vatten. Det ser ut att fattas två rutor i fönstret på övervåningen. Hur är taket? Om det regnat in länge kan det vara den vägen vattnet kommit in. Om det inte regnat in uppifrån är frågan om det runnit in vatten underifrån så att det under långa tider stått vatten under huset. Blir det torrt så kommer inte det nya bjälklaget att ruttna.

Visst går det att byta bjälklag. Jag har bytt hela bjälklaget i en bod och delar av bjälklaget i mitt hus. Båda dessa mina projekt lär vara små i jämförelse med vad du överväger att göra. Men visst är det möjligt.
Hej Avemo,

Tack för svaret. Ja, jag har varit uppe på vinden också. Och där var torrt och fint. Det var fuktigt på botten i krypgrunden (och då hade det ändå varit sol och varmt ett par dagar). En anledning till fukten kan vara vatten som kommit in från dörren till krypgrunden, då den är sönder och står öppen idag.

Tack för svaret att det är möjligt att göra. Hur stort var din yta? Var det liknande situation med krypgrund eller var det nyare hus?
 
G Glenn Karlsson skrev:
En anledning till fukten kan vara vatten som kommit in från dörren till krypgrunden, då den är sönder och står öppen idag.
Dörren skall inte hålla vatten ute. Det skall vara dränering som gör det. Att det någon gång ibland kommer in vatten kan man nog leva med. Men det skall inte vara permanent vått på marken i grunden.

G Glenn Karlsson skrev:
Tack för svaret att det är möjligt att göra. Hur stort var din yta? Var det liknande situation med krypgrund eller var det nyare hus?
Det var i mitt fall ett nyare hus, dåligt byggt från början och förvärrat av förra ägaren som gjutit en uteplats in mot huset. Golvreglarna var inte lika dåliga som dina. Men bärlinan var det.

Här kan man se gjutningen in mot husväggen.
Bild på en grävd yta vid husgrund med synliga tegelrester, jord och en spade, vilket indikerar ett pågående markarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kan man se bärlinan som vilar direkt på berget med fall utifrån in mot bärlinan.
Undergolv med synliga golvreglar och isolering, bärlina vilar på berggrund i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här såg bärlinan ut utifrån.
Skadad grund och bärlina vid husvägg med synlig armering och rasmassor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är bjälklag och bärlina i hallen helt borta.
Renoveringsprojekt som visar öppet bjälklag och riven bärlina med synligt berggrund i ett hus under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är nya golvet på plats. De gamla fönstren är provisoriskt monterade i väntan på de nya.
Nyinstallerat trägolv i renoverad hall med synliga rör och provisoriskt monterade gamla fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Glenn Karlsson
  • Laddar…
Jag rev ur och eldade upp. Kollade så att kvarvarande virke var ok innan jag byggde igen, mögelgift på nått ställe. Upphör fukten upphör generellt sett problemet. Folk är för nervösa för hussvamp och husbock enligt mig, jag har iofs inte drabbats...
 
  • Gilla
Glenn Karlsson
  • Laddar…
G Glenn Karlsson skrev:
Hejsan,
Jag vill börja med ett tacka för alla värdefulla tips och erfarenheter som delas här. Detta blir min första fråga (av förhoppningsvis flera :)).

Bakgrund:
Jag har letat ett tag efter ett fritidshus/stuga och har nu hittat ett objekt jag verkligen gillar. Det står ett hus på 35 kvm som var bebott senast vid tidigt 90-tal. Huset står på en krypgrund, där man kan krypa in under ca 1/3 av husets area. Resterande delar går inte att se underifrån, men det finns ventilationshål runt om. Jag har rätt begränsad erfarenhet kring husbygge och detta blir mitt första projekt.

Frågor
Efter att ha varit inne i krypgrunden och inspekterat bjälklagret så gör jag analysen att de måste bytas (Se film och bilder). Så, mina frågor är:

1. Vad är det egentligen som har angripit bjälkarna? Är det fukt, mask eller svamp? Se gärna filmen på hur porös bjälken är. Beroende på förra frågan. Är det något som får konsekvenser på resterande delar av huset? Om det till exempel är svamp, bör man förutsätta att det finns på fler ställen i huset?

2. Går det att byta bjälklaget i ett hus, utan att riva det? Jag har försökt söka på andra trådar, men hittar inget där man tvingats byta ut bjälkarna, utan bara när man kompletterat med ny isolering.


Mycket tacksam för hjälp. Jag behöver snart bestämma mig om jag ska gå vidare med köpet eller inte, och det är såklart värdefullt att ha så bra förståelse kring vad man kan göra med huset och vilket arbete och kostnader som ligger framför en.

Allt gott, Glenn
Bygg om riskkonstruktionen till en platta på mark konstruktion = fuktsäker grund.
Gräv ur organiskt isolera med skumglasgrus typ hasopor som är kapilärbrytande och dränerande också och gjut en platta med golvvärme slingor i oavsett om du använder de eller ej. Hasopor går att hitta billigt överblivet på blocket om man har tur. Lycka till!
 
  • Gilla
Glenn Karlsson
  • Laddar…
Tack igen för alla värdefulla tips och utförliga svar!

Det blev aldrig något köp tillslut. Stugan/tomten gick under klubban för 2,1 miljoner vilket tyvärr var över min budget. Synd, jag var inställd på denna. Men det är bara att kraftsamla och komma igen. Känns generellt som en tuff sommar köpa stuga, man är inte ensam på visningarna om man säger så

Allt gott, Glenn
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.