Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Finnarna har två veckors karantän.
För Finländare som återvänder från utlandet?
Även de som har åkt över gränsen till Sverige över Torneå älv, eller varit en sväng över dan till Ryssland eller Estland?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
För Finländare som återvänder från utlandet?
Även de som har åkt över gränsen till Sverige över Torneå älv, eller varit en sväng över dan till Ryssland eller Estland?
De sade det I ett reportage idag på radion (P1). Däremot gäller det inte de som arbetspendlar.
 
optimum
Jag kan hälsa från Lars48
Jo vi håller båda till på Flashback också.
Där är högre till tak.
Mindre tokiga inlägg vilket säkert förundrar många.
Jo det forumet har formats rätt hårt under många år.
Där finns också rätt tokiga individer men mod tar hand om dem.
Blir man för livlig där blir man avstängd någon vecka och lär sig följa reglerna.
Effektivt och fungerar bra så kvalitet blir högre.

En hel del intressant finns där och jag lovar att det jag hittar där ska jag givetvis delge er här.
Länken till dagens presskonferens om nya förhållningssätt för hotell och campingar hittade jag där.
Under tiden ni debatterar påhittade saker så finner man fakta där.
Rätt så intressant.

Men även detta forum är intressant, mer ur ett beteendeperspektiv på människor som ägnar fantasirikt mycket tid att läsa massa på nätet istället för att åstadkomma något verkligt.

Avslutningsvis vill jag ge er ett gott råd. Det är sommar i Sverige nu och glöm inte att gå ut och njut av den. Det gör jag varje dag. Men nu är det dags för lite skönhetssömn och imorgon blir det fortsättning på renovering av altan, 1/3 är klar.
Testar att lägga trallen kant i kant. Order från frugan. Hoppas de blir bra, 28x120 med rostfri skruv. och givetvis ingen jäkla syllpapp eller spikreglar,

Sov gott och dröm inte om Lars48 för då blir sömnen inte optimal.
 
Rörande Haparanda så har jag ju tidigare lyft att de har en del problem där då affärerna ligger på bägge sidor gränsen, vissa typer av butiker ligger i Finland och andra i Sverige. Utifrån att vi är på Byggahus så kan man då notera att bygghandel och hemmafix är till största delen på den finska sidan. Så det blir att åka fem mil till Kalix för att handla istället för fem kilometer till shoppingladorna. I praktiken åker många 13 mil till Luleå...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ärligt talat, Finland med endast 0,5% immunitet i befolkningen borde naturligtvis inte tillåta sin befolkning att lämna landet alls.
Det är enorm skilland på att inte låta sina invånare lämna landet (Nordkorea) och stänga gränserna för inresa.
 
Mikael_L
Nu är det störst ökning i Blekinge, landskapet som hittills har klarat sig lindrigast.
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13236569
Fördelen för dem med senare start av allmän smitta är att de har kunnat förbereda sig mer, de har kunnat se vad andra regioner i landet gjort fel och lära sig av det osv.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag kan hälsa från Lars48
Jo vi håller båda till på Flashback också.
Där är högre till tak.
Mindre tokiga inlägg vilket säkert förundrar många.
Jo det forumet har formats rätt hårt under många år.
Där finns också rätt tokiga individer men mod tar hand om dem.
Blir man för livlig där blir man avstängd någon vecka och lär sig följa reglerna.
Effektivt och fungerar bra så kvalitet blir högre.

En hel del intressant finns där och jag lovar att det jag hittar där ska jag givetvis delge er här.
Länken till dagens presskonferens om nya förhållningssätt för hotell och campingar hittade jag där.
Under tiden ni debatterar påhittade saker så finner man fakta där.
Rätt så intressant.

Men även detta forum är intressant, mer ur ett beteendeperspektiv på människor som ägnar fantasirikt mycket tid att läsa massa på nätet istället för att åstadkomma något verkligt.

Avslutningsvis vill jag ge er ett gott råd. Det är sommar i Sverige nu och glöm inte att gå ut och njut av den. Det gör jag varje dag. Men nu är det dags för lite skönhetssömn och imorgon blir det fortsättning på renovering av altan, 1/3 är klar.
Testar att lägga trallen kant i kant. Order från frugan. Hoppas de blir bra, 28x120 med rostfri skruv. och givetvis ingen jäkla syllpapp eller spikreglar,

Sov gott och dröm inte om Lars48 för då blir sömnen inte optimal.
Hoppas trallen är ordentligt blöt om du lägger den kant i kant.

Jag håller inte med om Covid-tråden på flashback.org. Den har många foliehattar, men det finns en del matnyttigt också. Problemet är att det drunknar i foliehattarna...
 
  • Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Det är enorm skilland på att inte låta sina invånare lämna landet (Nordkorea) och stänga gränserna för inresa.
Ja det är ju klart, man kan ju släppa ut alla som vill iväg, men inte släppa in dem igen sen. Men det kanske finska medborgare inte finner helt schysst. :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är ju klart, man kan ju släppa ut alla som vill iväg, men inte släppa in dem igen sen. Men det kanske finska medborgare inte finner helt schysst. :)
Jo det tror jag. Det är ett frivilligt beslut att lämna landet och förutsättningran är givna

Rättigheten att få komma tillbaka till ett land kan inte skilja sig från rättigheten att komma ut ur karantän. Det gör man när risken är eliminerad.
 
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Hoppas trallen är ordentligt blöt om du lägger den kant i kant.

Jag håller inte med om Covid-tråden på flashback.org. Den har många foliehattar, men det finns en del matnyttigt också. Problemet är att det drunknar i foliehattarna...
Skräpet på FB lär man sig passera och se den verkliga kvaliteten som finns där.
Mycket lärorikt speciellt i januari- februari med rapporter direkt från Kina.

Trallen
Ja den är blöt. Trall brädorna tunga och kommer säkert krympa 4-5 mm
Lade liknande trall förra sommaren till ett uterum med altan och där använde jag knivbladet som distans och har nu 8-9 mm springor.
Nu det luriga är att jag har trallbrädor som är 119, 120, 121 och 122 mm
De kommer från samma maskin så det är nog torrhalten som sätter dimensionen.
Där måste jag sortera dem så varje rad blir med samma dimension.
När man har knivbladet som distans kan man fuska lite och bland friskt. Men resultatet blir förödande med stora springor.
Nu har "chefen" gett order om att det inte ska var stora springor så jag hoppas det blir bra. Givetvis snörar jag så det inte glider iväg,
Rejält trött i kroppen nu så jag hoppas jag kommer ur sängen imorgon. :surprised:
 
optimum optimum skrev:
Skräpet på FB lär man sig passera och se den verkliga kvaliteten som finns där.
Mycket lärorikt speciellt i januari- februari med rapporter direkt från Kina.

Trallen
Ja den är blöt. Trall brädorna tunga och kommer säkert krympa 4-5 mm
Lade liknande trall förra sommaren till ett uterum med altan och där använde jag knivbladet som distans och har nu 8-9 mm springor.
Nu det luriga är att jag har trallbrädor som är 119, 120, 121 och 122 mm
De kommer från samma maskin så det är nog torrhalten som sätter dimensionen.
Där måste jag sortera dem så varje rad blir med samma dimension.
När man har knivbladet som distans kan man fuska lite och bland friskt. Men resultatet blir förödande med stora springor.
Nu har "chefen" gett order om att det inte ska var stora springor så jag hoppas det blir bra. Givetvis snörar jag så det inte glider iväg,
Rejält trött i kroppen nu så jag hoppas jag kommer ur sängen imorgon. :surprised:
Jo, innan folk i allmänhet hittade till covid-tråden på flashback så var den bra. Som med de flesta andra trådar där...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt en artikel i GP så har FHM nu rekommenderat att man inte skall åka med transporter där man inte kan boka plats, dvs i praktiken all kollektivtrafik.

[länk]

Något motsägelsefullt då Västtrafik säger att de måste erbjuda kollektivtrafik...

Hur skall man tolka detta? Som att FHM tidigare kraftigt underskattat spridningen i kollektivtrafiken?
Är det nytt i Västra Götaland? FHMs råd är ju nya men i Stockholm har SL kampanjat ”Res inte med oss” länge nu.

Är väl inga konstigheter? Kollektivtrafiken måste fungera så att människor med samhällsviktiga funktioner och barn med skolplikt kan ta sig till arbete och skola. Men alla som kan ska undvika kollektivtrafiken?
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
N Noell skrev:
Är det nytt i Västra Götaland. FHMs råd är ju nya men i Stockholm har SL drivit ”Res inte med oss” länge nu.

Är väl inga konstigheter? Kollektivtrafiken måste fungera så att människor med samhällsviktiga funktioner och barn med skolplikt kan ta sig till arbete och skola. Men alla som kan ska undvika kollektivtrafiken?
Tydligen ännu starkare rekommendationer nu. Det var därför jag lyfte detta, hur tänker de?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tydligen ännu starkare rekommendationer nu. Det var därför jag lyfte detta, hur tänker de?
FHMs rekommendationer ja, men SL har sagt det länge och jag tog nog för givet att Västtrafik också gjort det.

Hur de tänker? Att de vill att alla som kan ska undvika kollektivtrafiken? Förstår inte varför det skulle vara motsägelsefullt med att kollektivtrafiken hålls igång.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.