Längtar efter att få sätta upp min lilla 4,5m diameter-pool (ovan mark) men treåringen hemma gör mig lite nervös. Även om kanten är ca 1m upp så vet man aldrig, hon kanske får tag i en stol eller nåt. Jag tänker att jag har tre alternativ:
1) strunta i poolen ett par år framöver

2) inhänga med staket (men det blir knappast högre än 1m heller = risken minskar men försvinner ej

3) bygga ett rejält lock. Vore fräsigt med plexiglas typ men det blir alldeles för dyrt. Även om man bygger av trä, hur får man det tillräckligt smidigt att ta av och på?

Har sett bilder på folk som täppt igen med tjock cellplast som flyter på vattenytan, men vet inte riktigt hur det ska genomföras för att inte ha några risker.

Feedback, egna erfarenheter eller nya förslag emottages tacksamt av badsugen småbarnsförälder!
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
H Hammarman skrev:
Längtar efter att få sätta upp min lilla 4,5m diameter-pool (ovan mark) men treåringen hemma gör mig lite nervös. Även om kanten är ca 1m upp så vet man aldrig, hon kanske får tag i en stol eller nåt. Jag tänker att jag har tre alternativ:
1) strunta i poolen ett par år framöver

2) inhänga med staket (men det blir knappast högre än 1m heller = risken minskar men försvinner ej

3) bygga ett rejält lock. Vore fräsigt med plexiglas typ men det blir alldeles för dyrt. Även om man bygger av trä, hur får man det tillräckligt smidigt att ta av och på?

Har sett bilder på folk som täppt igen med tjock cellplast som flyter på vattenytan, men vet inte riktigt hur det ska genomföras för att inte ha några risker.

Finns pooltäcken som spänns fast och håller vikten av barn
 
H Hammarman skrev:
Längtar efter att få sätta upp min lilla 4,5m diameter-pool (ovan mark) men treåringen hemma gör mig lite nervös. Även om kanten är ca 1m upp så vet man aldrig, hon kanske får tag i en stol eller nåt. Jag tänker att jag har tre alternativ:
1) strunta i poolen ett par år framöver

2) inhänga med staket (men det blir knappast högre än 1m heller = risken minskar men försvinner ej

3) bygga ett rejält lock. Vore fräsigt med plexiglas typ men det blir alldeles för dyrt. Även om man bygger av trä, hur får man det tillräckligt smidigt att ta av och på?

Har sett bilder på folk som täppt igen med tjock cellplast som flyter på vattenytan, men vet inte riktigt hur det ska genomföras för att inte ha några risker.

Feedback, egna erfarenheter eller nya förslag emottages tacksamt av badsugen småbarnsförälder!
Köp ett poolöverdrag? Typ: https://b2c.cdon.se/hem-tradgard/in...=17bd6a68928c0bc2ec16c7ff775010db&fo_s=gplase

Inte godkänt som enda skydd men i kombination med 1m sarg att klättra över och endast vikt från en 3-åring (15-20kg?) bör det ge tillräckligt skydd för den där oövervakade stunden på 2min.
 
T
H Hammarman skrev:
Har sett bilder på folk som täppt igen med tjock cellplast som flyter på vattenytan, men vet inte riktigt hur det ska genomföras för att inte ha några risker.

Feedback, egna erfarenheter eller nya förslag emottages tacksamt av badsugen småbarnsförälder!
Låter spontant livsfarligt.
Då cellplasten lyfter sig och barnet åker ner under utan möjlighet att ta sig upp och ni kommer inte se barnet i poolen.
Iså fall måste den ligga över kanterna.

Tjockare presenning som man kan spänna fast i altan eller nått kanske?
Eller om du köper en tillräckligt stor så kan du ställa poolen på den och lägga över som ett tacobröd och låsa ihop kortändarna.
 
Skulle du någonsin kunna förlåta dig själv om något tragiskt skulle hända? Det enkla och i mina ögon självklara valet skulle vara att strunta i poolen några år.
 
T
C Cordim skrev:
Skulle du någonsin kunna förlåta dig själv om något tragiskt skulle hända? Det enkla och i mina ögon självklara valet skulle vara att strunta i poolen några år.
Är väl lite väl hårt.
Då skulle man inte kunna åka på semester till hotell med pool eller än badstrand heller.

Finns många som har pool med barn i alla åldrar, bra att lära dom att älska vatten så dom lär sig simma snabbare.
Handlar ju bara om att göra det säkert så inget händer men det är ju o andra sidan lika för alla med pool oavsett barn eller inte.
 
Det finns alltid risker. Vi valde att köpa hus nära en väg, hon får cykla, hon får klättra träd... Men man ska hitta rätt nivå.

I slutändan fick jag via kontakter tag i ett väldigt starkt plastduk (tänk partytält på festivaler) som i princip håller för en vuxen att stå på. Nyper fast med universalklämma från Clas. Inte världens bästa fästanordning men går fort så man inte latar/glömmer att sätta på den.

Plasten rullas på en skarvad bräda 5m lång. SKulle gärna ha ett rör eller något men inte hittat 5m långa till smidigt pris
 
nikasp
Nej för fan säger jag med en 3- och en 5-åring. Liten plaskpool men inte nån djup pool, även om en dm räcker för riktigt små. Var ju en tvååring som drunknade i en badtunna alldeles nyss: https://www.expressen.se/nyheter/tvaaring-drunknade-i-badtunna-i-sandviken/

Det behöver dessutom inte ens vara ens egna barn som kan råka illa ut. Vatten är som en magnet för små barn. 100% barnsäkert eller ingen pool. Snack om att man är borta 1-2 minuter känns helt oseriöst. Läs sammanfattningen här tex: https://www.msb.se/contentassets/9da3d4bf11e047f8bd7a0e4dbe94fa8e/varfor-drunknar-barn.pdf
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Ovan marken pool med trall staket grind bubbelplast för att hålla värmen och täcke som spänns fast i trallen när det är obevakat. Spänner med spännband i öglor som man brukar ha i bagargeet på bilen
 
  • Trädäck med staket och grind som omger en ovanmarkspool med bubbelplast och solstol i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Filipyli och 3 till
  • Laddar…
H Hammarman skrev:
Längtar efter att få sätta upp min lilla 4,5m diameter-pool (ovan mark) men treåringen hemma gör mig lite nervös. Även om kanten är ca 1m upp så vet man aldrig, hon kanske får tag i en stol eller nåt. Jag tänker att jag har tre alternativ:
1) strunta i poolen ett par år framöver

2) inhänga med staket (men det blir knappast högre än 1m heller = risken minskar men försvinner ej

3) bygga ett rejält lock. Vore fräsigt med plexiglas typ men det blir alldeles för dyrt. Även om man bygger av trä, hur får man det tillräckligt smidigt att ta av och på?

Det finns säkerhetsstegar, med en krok med fjäder som man hakar fast, när man fäller upp stegen. Insidan har fortfarande stege, utifall någon skulle trilla in på något sätt så kan hen ta sig upp igen. Annars kan man kanske pussla ihop motsvarande lösning från befintliga stegar. Jag har en sådan säkerhetsstege.

När ovanmarkspoolen var alldeles nyuppsatt, hade grannen bredvid ett möte om bildandet av en motorcykelklubb och vi hade t o m lånat dit våra trädgårdsmöbler. Det kom ett 20-30-tal knuttar och någon av dem hade med sig en liten pojke. När jag senare satt vid mitt köksbord, så såg jag hur en liten pojke, kanske i 3-årsåldern, springa förbi och mot poolen. Jag rusade ut och sprang efter pojken fram till poolen. Jag hann få tag på honom på översta steget, precis när han böjde på knäna och tog sats för att hoppa i vattnet. Jag lyfte honom ner och bar till grannen och de hade inte ens märkt att ungen var borta.

Sedan flyttade en småbarnsmamma in i huset bredvid oss. Hennes son sprang ofta ner till oss och eftersom vi tyckte att hon var vårdslös, sa vi ingenting, utan pojken kom och satte sig i altansoffan bredvid oss. Först efter en halvtimme kom mamman och frågade, om någon hade sett hennes son. Vi brukade ta tid på hur lång tid som mamman tog på sig. Vi såg givetvis till att pojken var i säkerhet och lät honom sitta med oss, men vi lockade inte honom till oss på något sätt.

Det är poolägarens ansvar att se till att inget barn från grannskapet kan komma fram till poolen och trilla i och drunkna, så är det tyvärr. Numera har vi en inhägnad tomt, men jag rekommenderar flerdubbel säkerhet. Inhägna hela poolen eller stegen eller skaffa säkerhetsstege eller inhägna hela tomten. Någon kan komma och bada i smyg, när man är ute och handlar och man är ändå ansvarig!
 
Enligt ordningslagen är det anläggningens ägare som ansvar för att bestämmelserna i lagen uppfylls. Som ägare har du ett rigoröst juridiskt ansvar för dig själv och andra. Om någon tar sig in på tomten och drunknar i poolen så kan du dömas till två års fängelse för vållande till annans död
 
Boverkets byggregler gäller endast för fasta pooler och bassänger på tomtmark, inte lösa pooler. Ansvaret för att uppfylla kraven vilar på fastighetsägaren. Ordningslagen omfattar alla bassänger, fasta som lösa, på tomtmark och på allmän plats. Enligt ordningslagen är det anläggningens ägare som ansvar för att bestämmelserna i lagen uppfylls. Enligt Boverkets byggregler krävs skydd mot olycksfall om vattnet djupare än 20 cm. Lämplig skyddsanordning kan vara:

Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås. En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika.

Det finns möjlighet att välja andra lösningar än de ovan. Men man måste visa att den alternativa lösningen håller samma säkerhetsnivå som exemplen.
 
  • Gilla
Villaoträdgård
  • Laddar…
En pool utgör inte bara en risk för de egna barnen, utan även grannens.

– Som fastighetsägare kan du bli skadeståndsskyldig om grannens barn förolyckas i din pool. Det tror jag inte folk är tillräckligt medvetna om.

https://www.gd.se/artikel/tradgardspoolen-kan-vara-en-dodsfalla

DRUNKNING ÄR LJUDLÖST. Det är inget skvättande, inget skrik på hjälp. Inget med drunkning kommer att få dig att reagera förrän det är försent.”.
https://www.expressen.se/nyheter/sonen-drunknade-i-poolen-mammans-viktiga-varning/

https://juridiktillalla.se/fraga/2017-07-10-sakerhetsforeskrifter-for-pool
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.