Har precis köpt min första robotgräsklippare (McCulloch R1000) och håller på att planera installationen. Har lite funderingar på bästa lösningen för guidekabeln. Laddstationen har jag tänkt ställa vid grön ruta. Begränsningskabeln är i rött, ena förslaget på guidekabeldragning är i blått, det andra förslaget är i rosa. Dragningen i rosa känns minst krånglig, men frågan är då om klipparen hittar ner i den vänstra tarmen förutsatt att jag ställer in en fjärrstart vid u-svängen på kabeln till vänster i bild.

Planritning över trädgård med robotgräsklipparinstallation, inklusive begränsningskabel i rött och två guidekabeldragningar i blått och rosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är alltid svårt att ge konkreta råd enkom efter en ritning (hur bra den än må vara), så det får bli ett generellt råd. Om det finns möjlighet att placera laddstationen nere i vänstra hörnet, antingen i U:ets vänstra ben, eller i den lilla rutan där du ritat loopen (blå linje), så kommer det förenkla väldigt mycket. Tänk på att kabeln mellan nätdelen och laddstationen är svagström och väldigt enkel att förlänga långt längre än den som skickas med.

Nu har jag ingen erfarenhet av R1000, men gissar att dess navigering bygger på samma princip som vår S600. Det jag förvånats mest av är hur duktig den är på att hitta små utrymmen och vrån. Vi har några ställen som jag aldrig trodde den skulle hitta, och som jag stod med grästrimmern i högsta hugg, men den hittar dit! Leif G W säger "Hata slumpen" men i fallet med McCullochs fall är slumpen fantastisk!
 
Tack för svar. Nederkant är tomtgräns mot väg, så där är det inte aktuellt att placera stationen tyvärr. Har tänkt på en alternativ placering av stationen (den gröna pricken) och sedan dra guidekabeln typ enligt det bruna strecket. Eventuellt så hittar klipparen ner i vänstra hörnet ändå.

Ritning av trädgård med markerad stationplacering (grön prick) och föreslagen guidekabelväg (brunt streck).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kommer den göra. Om den agerar som vår så använder den bara guidekabeln från laddstationen fram till angiven startpunkt, sen kör den helt slumpmässigt åt alla håll...även tillbaka mot laddstationen. Sen givetvis när den ska tillbaka för att ladda...

Vi har vår laddstation mot gatan, men vi har ordnat ett garage av halvpallkragar:

Robotgräsklippare på gräsmatta framför hemmagjord pallkragegarage med 90LB text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övre kragen ska fyllas med blommor, så från gatan kommer det inte synas att det är ett klippargarage när blommorna är på plats, gräset runtomkring etablerats samt de ängsblommor vi frösått bakom och på sidorna blommar.
 
Det låter lovande. Ska fundera ett varv till innan jag installerar klipparen. Kul lösning för garage!
 
Jag var väldigt emot att ställa garaget där det hamnade till att börja med...men inspiration från tråden här på BH om robotgarage och tanken att det alltid går att flytta grejerna i efterhand om man inte blir nöjd gjorde att jag kände att det var värt ett försök. Ett tips är att inte gräva ned några kablar innan du kört roboten någon vecka eller två. Då ser du ifall det funkar som det ska och ifall du behöver flytta ut eller in begränsningskabeln någonstans.

Placeringen av garaget blev mycket bättre än jag hade trott och det fungerar helt perfekt! Att vi ser roboten när den är parkerad från alla fönster på ena sidan av huset var en bonus jag inte ens tänkt på. Iom att vår robot inte skickar pushnotiser är det skönt att bara slänga en blick ut mot garaget för att se att den verkligen gått in och laddat, så den inte fastnat någonstans och står och laddar ur sig själv.
 
  • Gilla
KrullusMaximus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.