Funderar på en solvärmeanläggning för mitt tappvatten.

Har kollat på sfinx solar's vakuumrör.
Funderar på att köpa en 30rörs konsoll och en deras solslinge tank för tappvatten, pga utrymmesbrist skall ja inte ha tanken och solfångaren på huset utan de skall ja ha på/i en stuga på tomten. Tänkte inte använda elpatronen i denna tank utan ja skall köra vvc och ladda min befintliga beredare på 100 liter. Så det blir alltså totoalt 350 liter till solfångaren.
Vad tror ni om denna kombination? någon som har erfarenhet av denna tank?

Skall tilläggas att vv används av 1-2 pers i dagsläget.

edit:

tanken:
http://sfinxsolar.e-butik.se/show_p...asp?category=28&subcategory=16&subcategory2=0

solfångaren:
http://sfinxsolar.e-butik.se/show_p...asp?category=22&subcategory=11&subcategory2=0
 
Hur lång kulvert behöver du mellan husen??
 
2an skrev:
Hur lång kulvert behöver du mellan husen??
ca 20meter med cirkulation styrd av elektronik..
 
Då kommer systemet att kosta ca 23000:- + lite kopplingar..
Du sparar ca 2000 kWh/år..
 
2an skrev:
Då kommer systemet att kosta ca 23000:- + lite kopplingar..
Du sparar ca 2000 kWh/år..
Ok, ungefär som planerat då :) Vad tror du/ni om komponentvalet då?
 
Helt ok tycker jag. ;)
 
En fundering jag har ang detta.
Om man inte utnyttjar varmvattnet så att man får upp såpass hög temp i beredaren att det når koktemp.

Nu kommer vi till där jag inte vet om min fundering stämmer i praktiken

Eftersom det är vattnet som kommer att komma ut ur kranen när man spolar som finns i tanken, så borde det väl inte vara några problem med en kokning i tanken;
Då övertrycksventilen släpper ut de övertryck som blir av kokningen och då om man kokar bort en del vatten så släpps nytt kallt vatten in och kyler tanken.. eller?

Det är som sagt en fundering, hur fungerar det i praktiken vid en kokning i en vvberedare med solsinga?
 
I praktiken har man en givare i tanken, som gör att cirkulationen i solslingan stoppar, om tanken kommer för nära kokning.
Då kokar solslingan istället, men det kan man hantera exempelvis med partiell förångning.

Dessutom kommer det inte alls in något kallt vatten så länge kokningen pågår. Säkerhetsventilen för varmvattnet öppnar vid 9 bar. Så högt tryck har inte kallvattnet in till beredaren, så ångtrycket kommer att spruta ut vatten eller ånga ur ventilen, beroende på hur högt den sitter, tills allt vatten som slingan kan värma har kokat bort. Sen kan man inte hålla trycket med ångbildning, så sen kommer lite kallt vatten att släppas in, åter koka bort osv.

Om du tänker på att man kan få in vatten i ett ånglok, under drift, så beror det på att sådana har speciella injektorer, för att mata in vatten i den trycksatta ångpannan. Det är inte samma sak.
 
apersson850 skrev:
I praktiken har man en givare i tanken, som gör att cirkulationen i solslingan stoppar, om tanken kommer för nära kokning.
Då kokar solslingan istället, men det kan man hantera exempelvis med partiell förångning.

Dessutom kommer det inte alls in något kallt vatten så länge kokningen pågår. Säkerhetsventilen för varmvattnet öppnar vid 9 bar. Så högt tryck har inte kallvattnet in till beredaren, så ångtrycket kommer att spruta ut vatten eller ånga ur ventilen, beroende på hur högt den sitter, tills allt vatten som slingan kan värma har kokat bort. Sen kan man inte hålla trycket med ångbildning, så sen kommer lite kallt vatten att släppas in, åter koka bort osv.

Om du tänker på att man kan få in vatten i ett ånglok, under drift, så beror det på att sådana har speciella injektorer, för att mata in vatten i den trycksatta ångpannan. Det är inte samma sak.
Jo ja va otydlig, jag menade att det sker när solen försvinner, kan inte tänka mig att 250 liter hinner kokas bort..

Fast nu har jag kommit på andra planer, funderar på en 500liters tank och två paneler istället.

Har du lust att utveckla det med partiell förångning?
 
Menar du att du inte alls känner till partiell förångning, eller menar du att du vill veta detaljer om hur man gör?
 
googlade för att se hur de funka.
http://www.stem.se/web/gemnyckelR5.nsf/vFiles/over/$FILE/over.pdf#search=%22%22partiell%20f%C3%B6r%C3%A5ngning%22%22
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.