Riktigt fint bygge!
 
  • Gilla
litehus
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Thomas S Eiselberg och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Snedsträven kan belastas på tryck lika mycket som på drag så jag förstår inte varför det ska vara fel.
Se här:
[länk]
Vid tryck kläms den fast mellan de två horisontella reglarna. Vid drag åker reglarna isär eftersom inget håller emot.
 
useless useless skrev:
Vid tryck kläms den fast mellan de två horisontella reglarna. Vid drag åker reglarna isär eftersom inget håller emot
Det stämmer bra om snedsträvan inte är fäst någonstans. Men jaag förutsätter att både snedsträvan som reglarna är i spikförband med spjälorna. Då blir hela dörren som en styv skiva.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ja, första åren tills förbanden börjar glappa.
 
Smeddie Smeddie skrev:
Tack för att du delar med dig. Ser snyggt och cleant ut. Jag kommer stjäla ohämmat från detta, har en liknande grundkonstruktion ute sedan några år som jag inte riktigt kommit till skott med att färdigställa. Nu vet jag hur jag ska göra :)
agree :)
 
  • Gilla
Tyra001 och 2 till
  • Laddar…
Är alla skruvar dolda med träplugg?
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jättesnyggt! En fråga: varför är det inte lämpligt att dricka vatten ur en trädgårdsslang? Kanske världens mest korkade fråga, och det är inte så att jag gör det, men varför inte?
Gummit/plasten är inte "food grade", dvs inte lämplig i längden. Man kan ju enkelt byta till en PEM-slang, så är det lugnt.
 
  • Gilla
Lenawet
  • Laddar…
L litehus skrev:
Gummit/plasten är inte "food grade", dvs inte lämplig i längden. Man kan ju enkelt byta till en PEM-slang, så är det lugnt.
Tack för info!
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
En fråga till: vad hjälper det ts att berätta att man själv hade valt otryckt virke? Ska ts börja om från början? En ren gissning men jag tror inte ts har tänkt att gnugga fläskkotletterna på stänkskyddet innan de hamnar på grillen. :thinking:
Haha, precis, jag hade inte tänkt att använda bänken som smakförstärkare. Jag är villig att ta risken att giftet skulle gå genom kokplattan, in i kastrullen och över till potatisen.
 
  • Gilla
  • Haha
Rutinerad och 23 till
  • Laddar…
oscarwww oscarwww skrev:
Kostnad?
Jag hade en del grejer hemma, så jag tror jag lade mindre än 1000 kr. Måste man köpa bänk och avlopp så drar det iväg.
 
L litehus skrev:
Haha, precis, jag hade inte tänkt att använda bänken som smakförstärkare. Jag är villig att ta risken att giftet skulle gå genom kokplattan, in i kastrullen och över till potatisen.
Finns ju de som blir träffade av blixten 4 ggr i sitt liv också men jag tror att du kan sitta lugn i båten ja. Jättefint kök, hoppas ni får mycket användning för det! :D(y)
 
  • Gilla
JMAr och 2 till
  • Laddar…
K kirilian skrev:
Snyggt. Men vänd på snedsträvan i dörren så håller det bättre. Åt det hållet gör den inte mycket nytta
Tack för tipset. Då varje pinne är skruvad på tre ställen, så kanske risken är låg. Men bra att tänka på nästa gång.
 
  • Gilla
jenast
  • Laddar…
C claym skrev:
Är alla skruvar dolda med träplugg?
I wish!
 
L litehus skrev:
I wish!

Ser inga skruvskallar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.