Hej,
Har köpt en begagnad solfångare aldrig monterad, har ingen instruktion. Tänkte värma min sommarpool som normalt bara har en enkel filterpump, det är en Jula : https://www.jula.se/catalog/fritid/pool-och-bad/pooler-och-spa/pooler/pool-951020/

Men hur ska jag koppla in den enklast ?

Min tanke vara att låta pumpen pumpa vatten från poolen in i värmaren. Sen rinner returen med självfall tillbaka till poolen som står lite lägre. Jag sätter kranar på ledningarna som behåller vattnet i värmaren när pumpen inte är igång. Hålet ovanpå för "säkerhetsventil" lämnar jag helt öppen.

Kommer det funkar?
Finns det ett bättre sätt?

Tacksam för tips!
Mvh
/Studiomannen
Arvika

Begagnad solfångare på blå ställning monterad utomhus på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begagnad solfångare mot naturlig bakgrund, ämnad för uppvärmning av sommarpool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begagnad solfångare med synliga anslutningspunkter och öppning för säkerhetsventil mot en bakgrund av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Wow sicken grej. Finns det inte några lappar på enheten med modell/namn etc


Hade styrt flödet med en 50mm 3-vägs ventil när solen värmer på så flöde igenom annars förbi tillbaka till poolen.

Kan göras manuellt eller via styrning.
Jag byggde en egen styrning för min solfångare.
 
Hej wrang,
Finns inga texter ö.h.t.

Tror alltid vattnet i tanken kommer vara varmare än i poolen så förbikoppling känns nog överflödig.

Däremot är ju min tanke att vattnet skall rinna tillbaka med självtryck av höjdskillnaden. Det betyder ju att det måste rinna snabbare än pumpen pumpar. Tänkte försöka åstadkomma ett spillrör/nivårör inuti tanken som gör attt den alltid är välfylld. När pumpen pumpar rinner vattnet ut genom röret till poolen.

Hur åstadkommer jag bra självrinning?
Kan man begränsa farten på pumpen med en vanlig dimmer kanske?
 
Det är en VV-värmare som skiftar vatten med vattentrycket när det tappas. Går att ha till din lilla pool, nu är det 40 mm rör till poolen ( tror jag ) och 15 mm på tanken, den lilla pump du har kanske inte orkar att trycka in hela flödet som den skapar. Det kan bli ett tryckfall, så du behöver 2 T-stycken med en ventil mellan så tanken blir som en baypass ( delflöde över tanken )och ett mindre flöde blir över den.Du kan prova om det fungerar med koppling direkt mellan pool och pump. In på tank på blå rör och ut från tank rött rör. Pollen är liten så var beredd på att det kan bli riktigt varmt, då är det bra att ha något att hänga över fångarna med, för att inte det ska bli för varmt.
 
Tack jonaserik,

Intressant, men vet inte om jag förstår dig helt. Förtydliga gärna.

Vad menar du med tryckfall, vardå?
Menar du alltså en ledning som går parallellt med tanken (t-koppling före in och efter ut).
Vad hindrar att allt vatten tar "genvägen" förbi tanken?
 
Tryckfall, det är bara 15 mm anslutningar på tanken och du kommer säkert med 40 mm, det blir en strypning där, vet inte om din pump klarar att trycka allt vatten direkt in i tanken. Det med byapass är en slang mellan dom 40 mm för att få till ett delflöde över tanken ( en ventil som kan ställas så det kanske blir 50/50 tank/pool ) Sen det med att vatten ska rinna själv är inte bra, det ska snurra med pumpen. Luftventilen ska vara stängd ( öppen bara när du startar upp allt ) annars kommer det att kanske rinna vatten från den. En sak som du ska tänka på , är det en rostfri tank och är av syrafast för klorvatten ( troligtvis inte) normalt är den typen av tank för färskvatten, den kan ätas upp av kloren och börja rosta, så allt övrigt måste vara i plast. För att få någon värme så får det inte vara för stor fart genom tanken, det hinner inte värma på, så man kan säga att det ska vara lite pyspunka.
 
Ok, då förstår jag hur du menar

De enda anslutningar som finns är som bilden. Endast en med gänga, röd, undertill. Ingen blå. En avtappning bredvid den röda undertill. Ett hål med plugg överkant av andra kortsidan. Ett hål ovanpå med plastplugg med "tak" och avluftningshål.

Är inte riktigt klar på hur jag ska göra med detta...
 
  • Vit behållare med röd gängad anslutning undertill och bredvid avtappningsplugg, ovanpå plugg med avluftningshål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenbehållarens anslutningar: röd gängad, avtappningsplugg och övre luftningsplugg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Undrar om den pluggen är någon form av kokskydd, börjar det koka i tanken så poppar den upp och kanske vatten kommer in och kyler av i normala drifter för den. ( Vet inte riktigt vad den är för bara tanke ) Det med inkopplingen , röd är varmt ut, det blir till att blåsa i den röda och känna där det blåser, så har du var in ( kallt ) är
 
Sprängde ett rör vid första inkopplingen, började fylla vatten i tanken (och rören) när solen låg på. Bytte och väntade till kvällen.

Undrar om kokning. Man måste ju kunna åka bort även soliga dagar, alltså tänker jag att det måste kunna koka i tanken om den blir så varm? Annars blir ju denna produkt väldigt svårhanterlig rent praktiskt, den ska ju kunna försörja en sommarstuga med varmvatten är det tänkt.

Tacksam för tankar och synpunkter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.