Sitter och skall rita nya planlösningar på huset då dom gamla är så slitna.

Var köper man ritpapper och vilken skala skall man ha?
Finns det någon standard och vilket är det bästa pappret?
Det bör vara ett halvtransparent papper med god kvalité.

Kan någon hjälpa mig?
 
Rutat kollegieblock och skala 1:100 funkar bra. :)
 
Min favorit är Milimeterpapper i A3 format (säljs i bokafären)

Har du det, en fräsch linjal och en bra stiftpenna så kan du rita vad du vill :) t.o.m. bättre och enklare än många dyra datorprogram.
 
Genomskinlig ritfilm är en variant.
Annars rutat i en eller annan form.
En skalstock är kanon att ha till hands när man skall göra ritningar för hand och mäta på befintliga. 6 olika skalor på samma "linjal" ::) Finns bl.a här: http://www.mattonbutiken.se/2/1631A/kat-178/o-1/SKALSTOCK_1631A
finns även annat smått & gott för den som vill rita...... :)
 
Tack för svaren!

Man kan kanske använda genomskinlig ritfilm ovanpå millimeterpapper..
Jag skall genast beställa en skalstock, vilken skala brukar dom vilja när man lämnar in för bygglov 1:100? kanske lämligt att rita i 1:50 för att senare förstora.

 
magnusss skrev:
Tack för svaren!

Man kan kanske använda genomskinlig ritfilm ovanpå millimeterpapper..
Jag skall genast beställa en skalstock, vilken skala brukar dom vilja när man lämnar in för bygglov 1:100? kanske lämligt att rita i 1:50 för att senare förstora.
Ritar du i 1:50 måste du förminska ritningen för att få den i 1:100.

Ritar du på millimeterpapper är skalstock kanske onödigt, då 1 cm på pappret = 1 m i verkligheten. Men det är ju heller inga problem att rita 1:50 på millimeterpaper, bara man kommer ihåg att 2 cm på pappret = 1 m i verkligheten.

Generellt sett så kommer en 1:100-ritning uppblåst till 1:50 att se lite slafsig ut men om man omvänt kopierar ner en 1:50 ritning till 1:100 så ser det genast väldigt propert ut...
 
Menar du att göra de slutgiliga ritningarna för hand? Det som blir allra snyggast är att använda speciell ritfilm. Till denna använder man särskilda ritstift (vanlig blyerts funkar inte) och radergummi. Var man köper det? Detta har jag nog inte sett på tjugo år, men det kanske finns i någon välsorterad pappershandel.
 
Hej!

Dina originalritningar är säkert skala 1:100.
Som tidigare nämnts 1cm = 1m.

Använde vanligt mm papper i A3 format, en vanlig plastlinjal 40 cm, en ordentlig 0,1 blyerts stiftpenna samt 0,05 ritpenna.
Ritade först med blyertspennan där det fanns risk för "grodor" sen med ritpennan.
Ritade både fasadbeskrivning (1:100) och situationsplan (1:400) på detta viset till vår bygglovsansökan.

Kopiera sedan ritningarna i en ordentlig laserkopiator. Ställ ljusheten så att mm linjerna försvinner.

Mvh

ante
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.