Hej

Ska bygga nytt badrum i källaren och tänkte inreda det med våtrumsmatta och våtrumstapet. Tänkte även köra en enkel duschkabin för att verkligen minimera risken för fukt (det är några hundralappar i prisskillnad mellan duschväggarna jag funderat över och duschkabinen jag landat i).

Någon som vet om det är okej att sätta upp våtrumstapet mot yttervägg i källare? Har läst att det finns risker att sätta upp panel mot yttervägg och tänker att det skulle kunna vara ännu värre att sätta upp våtrumstapet som inte andas.
Vad tror ni? Skulle det kunna finnas ett alternativ?
 
Vad har du för konstruktion i vägg och plattan? Vilket årtal är huset ifrån?
 
Väggen ser ut att bestå av större stenblock med puts på. Golvet är nygjutet i betong, med fuktspärr, makadam, isolering, betong och golvvärme, i den ordningen.. Dräneringen runt huset är dock ca 10-15 år gammal så jag litar inte 100% på den. Huset är anno 1920-1930 ish.
 
Flera täta skikt på en konstruktion som utsätts för fukt är sällan bra. Jag skulle ha funderat på kakel/klinker istället.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Skulle gärna vilja hålla priset nere lite. Skulle ett alternativ kunna vara att bara putsa upp väggen och låta bli att ha någon form av våtrumsspärr? Duschen står i andra änden av rummet så det är några meter ifrån.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Putsa väggen med ett material för utomhusbruk kan inte vara fel. Plastmatta skulle jag undvika, det kommer alltid lite fukt genom väggar och golv.
Kakel/klinker behöver inte vara dyrt, det finns oftast restposter på varuhusen som räcker gott till en duschhörna. Duschkabin skulle jag välja bort av två anledningar: bygghöjd, och dom blir så skitiga både under och i skenorna att det är inte klokt.
 
Bra idé, dra upp tätskikt ca 10 cm på väggarna från golvet. Putsa och måla med tex silikatfärg. Kör klinkers på golv är mitt råd.
 
Både kakel och våtrumsmatta kostar väl runt 2-300:- per kvadrat för normal kvalitet till ordinarie pris, så det borde inte bli någon större skillnad i pris?
 
Det finns diffusionsöppen fuktspärr för källarväggar.
Sitter lite i samma sits.
Har landat i att jag kommer regla upp mot källarväggen och ventilera den, därefter skivvägg och fuktspärr.
 
J J-O skrev:
Det finns diffusionsöppen fuktspärr för källarväggar.
Sitter lite i samma sits.
Har landat i att jag kommer regla upp mot källarväggen och ventilera den, därefter skivvägg och fuktspärr.
Varför detta extrajobb ? Är du orolig för fuktskada i betongväggen ?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför detta extrajobb ? Är du orolig för fuktskada i betongväggen ?
Nej ingen fuktskada i betongväggen, men fukten kan vandra igenom. Fastnar den bakom ett tätskikt är det inte bra.

Jag misstänker att det är viss påträngande fukt utifrån, yttervägg i souterrräng, varav de tre andra väggarna är inåt huset, vanliga trä/gips. Därav tror jag det bästa är att ventilera ut eventuell fukt från spalt snarare än att låsa in den bakom ett tätskikt.

Att dränera väggen är inget alternativ då väggen ligger under mitten av huset. De väggar som kan dräneras är redan dränerade.
 
Ok men jag menade att låta putsa väggen och köra utan tätskikt. I ditt fall har du gips plus trä, om du tar bort det slipper du greja med fuktspärr mm.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok men jag menade att låta putsa väggen och köra utan tätskikt. I ditt fall har du gips plus trä, om du tar bort det slipper du greja med fuktspärr mm.
Det kan jag inte göra då de tre övriga väggarna är trä/gips varav 2 väggar är bärande. Endast en vägg är betong, ytterväggen. Har inte lyckats hitta några regler som svarar på hur jag skall göra.
 
Många bra tips. (y) Ska kika på att ha tätskikt på golvet och endast säkra upp väggarna vid duschen.
 
Gjorde nyligen vid ett badrum i källare från 1973...

Fuktspärrade innerväggarna med utvik på golvet samt på ytterväggen och sen bara golv/vägg-vinkeln runt hela.
Fuktspärrade alltså inte ytterväggen utan bara ett utvik på den för att skydda båda innerväggarna.

Den lösningen tycker jag känns bäst men just källare är knepigt och frågar du 5st så får du fem olika svar på hur du bör göra. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.