Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Under digerdöden dog 30-40% av sveriges befolkning. Det går väl inte att jämföra med en sjukdom som dödar lika många som den årliga influensan?
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Aftonbladet är oberoende Socialdemokratisk, men du påstod ju att se får pengar från ett parti. Är du alltid så slarvig med fakta så blir mycket begripligt.
LO äger 9% av AB vill jag tillägga.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
G
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
LO äger 9% av AB vill jag tillägga.
*sch* Får inte komma med fakta att bloggen ägs delvis av LO/Sossarna. :D
 
J
G GargamelSE skrev:
*sch* Får inte komma med fakta att bloggen ägs delvis av LO/Sossarna. :D
Är det inte mest SD i LO numera? Aftonbladet blir alltså det nya Nya tider?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
G GargamelSE skrev:
*sch* Får inte komma med fakta att bloggen ägs delvis av LO/Sossarna. :D
Nja, LO ger bidrag till sossarna, inte tvärtom, och som påpekas ser väl LOs sympatier mot S vara ganska svala i nuläget, finns nog andra partier som ligger närmare till hands, de sk ytterlighetspartierna.

Och som en fotnot kan jag säga att en 9% minoritetspost ger dig inte mycket inflytande. Facken äger aktier i många bolag så det är svårt att dra några slutsatser från detta.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag gnällde på honom med i Aftonbladet. Gnäller på alla som bara ser till sitt egna område av expertis. De är alla kunniga på sina områden och de vet massor om ”sina saker”.. men världen är inte så svartvitt att det räcker!

Det behövs psykologisk expertis i stora lass för att någon ska kunna ändra på svenskarnas sätt att ”lyda auktoriteter”.

De kan ha gjort/kommit på vilken strategi som helst och svenskarna hade betett sig exakt likadant som de gjort nu..

Så resultatet hade med all sannolikhet varit detsamma..

Givetvis vill ingen erkänna den saken, för man vill alltid kunna skylla på att någon gjort fel (däruppe i toppen). Därför är sittande regering o tegnell under extra press just nu, för nu vill alla skylla dödsfallen på dem. Precis som de velat skylla på ”andra sidan” om vi valt en annan väg..

Människan i ett nötskal.

Det mesta har vi tillåtit göras mot oss själva, bara det att det inte märkts förrän vi kastats in i en pandemi. Vården och äldrevården har vi tillåtit blivit ”dålig”.. inte i år.. utan under hutlöst många år., och givetvis har det slagit extra hårt där nu. Så tragiskt att det blivit så och att de äldre fått tagit en hård smäll i coronatiderna nu pga hur vi tillåtit systemet falla.. (obs skyller på alla partier, röda blåa, gröna och prickiga - de har alla hjälpts åt under lång tid!)
Att bara se till sin egen expertis är det sista Björn Olsen gör han har pratat med en himla massa anda forskare om detta och tittar på vad som funkar i andra länder.

Medan vi i Sverige som bara ser till vår egen expertis. ”Hela världen” gör på ett sätt och vi i Sverige lyssnar bara på vad vår egen expert säger och gör på vårt eget vis.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
useless useless skrev:
Under digerdöden dog 30-40% av sveriges befolkning. Det går väl inte att jämföra med en sjukdom som dödar lika många som den årliga influensan?
Och var började digerdöden?

Jo givetvis i Kina den också.

Vi vet inte slutet på denna pandemi och i muterad forma kan den bli lika vidrig som digerdöden.
En av skillnaderna är att digerdöden inte var virus utan bakterie.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Att bara se till sin egen expertis är det sista Björn Olsen gör han har pratat med en himla massa anda forskare om detta och tittar på vad som funkar i andra länder.

Medan vi i Sverige som bara ser till vår egen expertis. ”Hela världen” gör på ett sätt och vi i Sverige lyssnar bara på vad vår egen expert säger och gör på vårt eget vis.
Du missförstod, igen, det som menades var att hans perspektiv är smalt och rör bara precis en virusspridning, han hade säkert kunnat vara med i en större grupp så kunde andra komplettera honom.

Sen tror du väl ändå inte att FHM inte diskuterar med deras nätverk som är globalt, de som jobbar där har rätt gedigna CVs och har jobbat i många konstellationer över hela världen....
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Aftonbladet är oberoende Socialdemokratisk, men du påstod ju att se får pengar från ett parti. Är du alltid så slarvig med fakta så blir mycket begripligt.
Jag trodde att det var så att Aftonbladet fick pengar av sossarna och att expressen fick pengar av moderaterna osv men om det inte är så då har jag lärt mig något nytt.

Ibland tror jag fel det kanske du också gör ibland?
 
Redigerat:
D djac skrev:
Du missförstod, igen, det som menades var att hans perspektiv är smalt och rör bara precis en virusspridning, han hade säkert kunnat vara med i en större grupp så kunde andra komplettera honom.

Sen tror du väl ändå inte att FHM inte diskuterar med deras nätverk som är globalt, de som jobbar där har rätt gedigna CVs och har jobbat i många konstellationer över hela världen....
Det han säger är baserat på vad en större grupp säger.

Och Björn Olsen hänvisar till beräkningar som visar på att det just inte finns någon skillnad i hur covid19 krisen påverkat Sveriges ekonomi jämfört med hur ekonomin påverkats i de länder där de kört full lockdown.

Jag hoppas att FMH diskuterar med andra även om jag inte är så säker på det eftersom att vi valt att helt gå vår egen väg här och bara lyssnat till vår egen expertis.
 
Redigerat:
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Och Björn Olsen hänvisar till beräkningar som visar på att det just inte finns någon skillnad i hur covid19 krisen påverkat Sveriges ekonomi jämfört med hur ekonomin påverkats i de länder där de kört full lockdown.
Vilka länder kör full lockdown då? Dvs utegångsförbud, all kollektivtrafik, alla restauranger, arbetsplatser, skolor och vårdinrättningar som inte pysslar med livsuppehållande vård stängda?
 
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag hoppas att FMH diskuterar med andra även om jag inte är så säker på det eftersom att vi valt att helt gå vår egen väg här och bara lyssnat till vår egen expertis.
Det gör de, t.ex. kan man ju se att mycket de säger kommer från WHO och de har även sagt att de har haft täta kontakter med sina motsv. i våra grannländer och Storbritannien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.