Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Länk till blanketten ligger i mitt inlägg #67 i denna tråden
Ja jag såg det. Jag skulle dock vilja ha en som är ifylld och godkänd.

Kan man begära ut en dispens från trafikverket från ett fordon som har fått godkänt?
Är det en allmänhandling?
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ja jag såg det. Jag skulle dock vilja ha en som är ifylld och godkänd.

Kan man begära ut en dispens från trafikverket från ett fordon som har fått godkänt?
Är det en allmänhandling?
Du begär ju såklart en dispens på det fordon du avser att bygga om..........Nån annans dispens kan du ju inte använda.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ja jag såg det. Jag skulle dock vilja ha en som är ifylld och godkänd.

Kan man begära ut en dispens från trafikverket från ett fordon som har fått godkänt?
Är det en allmänhandling?

Det mesta går ju att läsa i regghandlingen för en godkänd traktor
 
S Stefan1972 skrev:
Du begär ju såklart en dispens på det fordon du avser att bygga om..........Nån annans dispens kan du ju inte använda.
:) Det förstod jag.

Jag är alltså nyfiken hur de har skrivit i texten på dispensen.
 
har ett svagt inne av att jag såg nån facebook annons på nån i västerås som fixade dispens och h-reg intyget. sen om det är värt kostnaden eller inte vet jag inte. Man kan väl köpa en h-reg sats av rätt många olika tillverkare så om man köper en sån lär dom väl säga hur man fyller i pappren samtidigt eller?
 
Intyget skriver man själv
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Intyget skriver man själv
Jag tänker låta min fru och hennes bror skriva det. Sen får min syster skriva under med min anteckning.

Nu har jag iallafall fall begärt ut ett intyg på en godkänd v70. Perfekt att få Facit på hur man skall skriva för att få det godkänt.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ja jag såg det. Jag skulle dock vilja ha en som är ifylld och godkänd.

Kan man begära ut en dispens från trafikverket från ett fordon som har fått godkänt?
Är det en allmänhandling?
Jag har inte följt diskussionen precis o är inte helt säker på vad du söker eller om det redan framgår i tråden.
Men om du slår på valfritt registreringsnummer på transportstyrelsens hemsida så får du upp all info om eventuella dispenser, undantag o annat som är knutet till fordonet. Förutom all övrig info med.
Jag slog på några olika A-traktorer o fick fram följande info.
Det är en BMW, en Hyundai, en Navarra tror jag o en Porsche Cayenne.
Uppenbarligen får man modifiera befintlig styrbox för att begränsa farten. Så är gjort på Porschen.

Länk till transportstyrelsens sida för fordonsfrågor:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/

Skärmdump av en fordonsinformationssida med tekniska detaljer om ett fordon, inklusive dess hastighetsbegränsningar och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump från Transportstyrelsens webbplats med information om A-traktor, inklusive växellåda och däckdimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump från Transportstyrelsens webbplats som visar fordonsinformation och tekniska detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av Transportstyrelsens fordonsuppgifter med information om dispenser och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen av dessa bilder innehåller information om hur dispensen är skriven. Nu har jag dock fått en dispens av Trafikverket som jag kan använda.
 
Vill du lägga upp den du har
 
Gällande A-traktorer i Finland som diskuterades här kan jag meddela att de är extremt eftersökta på marknaden.

Det var väl på 50- eller 60-talet någon gång som det blev omöjligt att registrera a-traktorer. Endast de som redan var registrerade fick fortsätta i trafik. I dagens läge är inte så många av dem kvar i trafik så de få som finns kostar pengar. De brukar vara byggda av små förkrigstida lastbilar.

EU stoppade helt den nya lagen och små bilar med strypta motorer för 16-åringar.
 
H heimlaga skrev:
EU stoppade helt den nya lagen och små bilar med strypta motorer för 16-åringar.
Det var ju synd. Jag tyckte det verkade som ett riktigt bra förslag.

Då är det bara att hoppas på att hastigheten höjs på våra A-traktor istället. 40 km/h +10% är ju bara en km/h i från 45, men å andra sidan finns det väl ingen EU-moppe som gör under 55 km/h... Bättre kanske med en ny kategori; bil ombyggd till EU-moped.
 
Kanon att kravet på 10km/h är borttaget, det hade nog blivit problem annars med sonens bygge pga lite för stora hjul...:cool:

Röd pickup med stora hjul kopplad till släpkärra med liknande stort hjul på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.