E
VidarH VidarH skrev:
Är detr trångt så finns det ju motoriserat stödhjul man kan köra med och skippa bilen helt i det momentet...
Många nämner motoriserat stödhjul, men nej det kommer inte funka pga flera faktorer:
Jag har utelämnat i skissen hur jag måste köra efter att ha kört in på lilla vägen.
Måste efter att ha kört in ca 15 m backa vänster i uppförslut.

Dessutom, den lite större gatan man kommer på lutar också. Skulle inte våga koppla loss 1.5 ton under dessa förutsättningar.
 
Inte ett helt seriöst tips och jag vet ju inte vilka utrymmen du har för fordon har men en skattebefriad Volvo 740 som gårdsbil. Har en själv och den svänger extremt snävt och får dra mer än 1500kg på B-kort. Brukar använda den när jag åker på Byggmax eller återvinningen med släp för då klämmer man sig mellan allt där det teoretiskt finns plats.
 
Sätt en vinsch på garaget eller någonstans och vinscha in vagnen utan bilen, fäst den ordentligt bara.
 
  • Gilla
Maximarcus
  • Laddar…
Om du bara ska in på din tomt med husvagnen så borde det väl vara lättare (kräva mindre utrymme) att backa än att köra in men det låter som att du måste köra in för att sedan backa husvagnen åt ena sidan. Stämmer det? Kanske skulle förtydliga din skiss ytterligare isf
 
E
M Marsman80 skrev:
Om du bara ska in på din tomt med husvagnen så borde det väl vara lättare (kräva mindre utrymme) att backa än att köra in men det låter som att du måste köra in för att sedan backa husvagnen åt ena sidan. Stämmer det? Kanske skulle förtydliga din skiss ytterligare isf
Det stämmer.

Först en gata som jag inte kan bredden exakt på, men säg 6m.
Högersväng in på gemensam gata, bredd 5m
Efter att ha kört in på den gatan ca 15 m, måste man backa bakåt åt vänster upp på våran uppfart.
Mycket lutningar också.

Får uppdatera skissen lite senare.
 
R roli skrev:
Tjusigt backat, så skall det se ut. Minimala marginaler men ändå på rätt sida gränsen. Det där har du övat på några gånger...
Hur stor var marginalen till den andra grindstolpen?
Inte så stor pga vinkeln.. Har tyvärr ingen bild, och grindhålet är större idag..
 
Ett tips: Elektrisk mover på husvagnen du ska köpa så är du antagligen fri att välja valfri storlek.
 
Vi hyrde en husvagn för några år sedan, där det satt en elmotor vid respektive hjul som gick att fälla ned så de drev på däcket direkt. Till detta fanns det en kontroll som via sladd styrde så att en eller båda motorerna drev. Uthyraren demonstrerade glatt funktionen innan vi åkte. Det gick nästan att rotera husvagnen på stället. Och allt drevs med ett extra 12V batteri i husvagnen. Var dock inget vi använde då jag tycker att det går lika bra/fort att backa istället för att koppla loss vagnen och fälla ner motorerna samt plocka fram sladdkontrollen.
Men för de som inte tycker om att backa är det nog en bra pryl. Dock tycker jag själv att köper man en husvagn då skall man kunna lite mer än att bara köra rakt fram.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
R roli skrev:
Vi hyrde en husvagn för några år sedan, där det satt en elmotor vid respektive hjul som gick att fälla ned så de drev på däcket direkt. Till detta fanns det en kontroll som via sladd styrde så att en eller båda motorerna drev. Uthyraren demonstrerade glatt funktionen innan vi åkte. Det gick nästan att rotera husvagnen på stället. Och allt drevs med ett extra 12V batteri i husvagnen. Var dock inget vi använde då jag tycker att det går lika bra/fort att backa istället för att koppla loss vagnen och fälla ner motorerna samt plocka fram sladdkontrollen.
Men för de som inte tycker om att backa är det nog en bra pryl. Dock tycker jag själv att köper man en husvagn då skall man kunna lite mer än att bara köra rakt fram.
Håller i princip med... Men börjar med åren inse att det är ganska praktiskt ibland... Dock har själv för lite lastvikt för det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.