IF hade INTE stöd för lånade saker.

Länsforsakringar ersätter saker man lånat av privatpersoner.
"Gäller även för saker du lånat
Allriskförsäkringen, precis som hemförsäkringen, gäller för saker som du äger, hyr eller lånar av privatperson – både hemma eller när du är på resa. Om du lånat utrustning från skolan, till exempel dator, omfattas den också av försäkringen."
https://www.lansforsakringar.se/got...t/forsakring/hemforsakring/allriskforsakring/


Har inte tid att undersöka mer, men det är iallafall tydligt att det finns skillnader.

Kanske man ska se över om det är så att man tex lånar en åkgräsklippare eller andra dyra verktyg ofta och vill ha ett korrekt skydd. Om man nu vill vara strikt avseende ägarskap så har alltså vissa bolag att det är ok och ersätter lånade saker medans andra inte.
 
C
L larka742 skrev:
Jag ser ju ett problem, har nu kollat i två försäkringsvillkor - jag kan inte se hur jag skulle söka ersättning för tex stulen motorsåg utanför min bostad, i en annans bostad....
Om man kollar på t.ex. länsförsäkringars villkor står det i F.1.4:
"Försäkringen gäller
Försäkringen gäller för stöld av eller skadegörelse på egendom som förvaras i utrymme utanför bostaden om gärningsmannen brutit sig in med våld."

Det du tänker på med arbetsplats, bil, båt, m.m. är sådana platser där det gäller särskilda aktsamhetskrav och begränsningar. T.ex. att stöld av värdesaker i bil inte ersätts.
 
Kommer inte ihåg vad det heter. Finns ett "fribelopp" för egendom på annan plats. Bortaskydd har jag för mig man sa men det var nog vårt eget "slang". Kan säkert skilja mellan bolag. 50 000 - 200 000 skulle jag gissa utan att kolla. Kan t ex vara en sommarstuga. Även om man kan/ska försäkra sitt lösöre i den försäkringen.
 
Dottern lånade solcellsskivor för test i sin koloniträdgård och dessa var inte fast monterade och blev således stulna. FB ersatte inte dessa eftersom det inte var hennes egna.

Nu har hon lagt nytt tak med integrerade solceller - rejält fixerade för att undvika stöld än en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.