E
Detta är inte en fråga om hur man kör / backar med en husvagn el släp för det har jag koll på.
Utan jag undrar om någon smart person vet hur man kan räkna ut hur mycket utrymme som krävs vid en infart om man vet följande paramterar:

* Bilens längd och bredd
* Bilens svängradie
* Bredd på väg man kör på
* Bredd på infarten
* Släpvagnens bredd / längd samt avstånd från dragkrok till centrum på axeln

Det handlar alltså om en 90 graders sväng.
Skulle vilja ha någon form av formel så att man kan välja husvagn utefter begränsningar som ej går att påverka.

Omöjligt att söka på internet då allt handlar om dragvikter eller hur man backar :)

Bifogar en vacker skiss på situationen:

Skiss av en bil med släp som svänger in i en infart med markerade svängradier och vägkanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obs notera att bilden inte är skalenlig, för om den vore så skulle man med lätthet kunna köra in en 24m tradare där :D
 
Redigerat:
Intressant, undrar om inte avståndet mellan krok och bakhjul har betydelse. Jag kan sno runt släpet på min tomt men jag upplever att bilen jag har nu, en Subaru, kan svänga släpet snävare än min gamla Citroen där bakhjulet var betydligt närmare kroken men i övrigt rätt lika mått på allting. Alltså nån form av hävarm.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
E
V Ville_Vessla skrev:
Intressant, undrar om inte avståndet mellan krok och bakhjul har betydelse. Jag kan sno runt släpet på min tomt men jag upplever att bilen jag har nu, en Subaru, kan svänga släpet snävare än min gamla Citroen där bakhjulet var betydligt närmare kroken men i övrigt rätt lika mått på allting. Alltså nån form av hävarm.
Du har inte svängande bakhjul då?
Eller kan inte vara så att citroenen hade framhjulen längre fram, dvs mindre överhäng vid motorn?

Jag kan ju ha fel men om bakhjulen inte rör sig, så borde det inte spela någon roll vart dom sitter?
 
Om inte bakhjulen rör sig så är det väldigt svårt att köra in, med eller utan släp.
Det är avståndet mellan bakaxeln och kroken som är relevant, överhänget fram gör vare sig till eller från för släpet. Kort utskjut gör att släpet genar mer när man kör.
Är detr trångt så finns det ju motoriserat stödhjul man kan köra med och skippa bilen helt i det momentet...
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
G
E erkka skrev:
Detta är inte en fråga om hur man kör / backar med en husvagn el släp för det har jag koll på.
Utan jag undrar om någon smart person vet hur man kan räkna ut hur mycket utrymme som krävs vid en infart om man vet följande paramterar:

* Bilens längd och bredd
* Bilens svängradie
* Bredd på väg man kör på
* Bredd på infarten
* Släpvagnens bredd / längd samt avstånd från dragkrok till centrum på axeln

Det handlar alltså om en 90 graders sväng.
Skulle vilja ha någon form av formel så att man kan välja husvagn utefter begränsningar som ej går att påverka.

Omöjligt att söka på internet då allt handlar om dragvikter eller hur man backar :)

Bifogar en vacker skiss på situationen:

[bild]

Obs notera att bilden inte är skalenlig, för om den vore så skulle man med lätthet kunna köra in en 24m tradare där :D
Oerfaren med att backa med släp så är min första tanke att börja här

Diagram som visar ett fordon med släp i position för att backa ner vid en kaj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror det är på tok för många variabler för att kunna räkna ut om fordonet kommer in där. Inte minst för att olika chaufförer kräver så olika säkerhetsavstånd och man angriper uppgiften på så olika vis.
Vad hjälper det att datorn säger att "det ska gå" om inte jag klarar av det ändå. Redan första omtaget ändrar förutsättningarna totalt.
Och så ska man inte underskatta de krafter som tvingar hjulen i sidledd. En simulering som bara beräknar färden i hjulets riktning kommer efter bara några meter kraftigt avvika från verklig färdväg.
 
E erkka skrev:
Jag kan ju ha fel men om bakhjulen inte rör sig, så borde det inte spela någon roll vart dom sitter?
Tänk en buss med ett stort överhäng bak. Bakdelen åker rätt mycket mer i sidled när den svänger jämfört med om den inte haft överhäng vilket då gör att släpet kan svängas tvärare.
 
4,5m bred villagata 4,5 m grindhål hobby 720 med en VW tiguan framför..
 
  • Husvagn modell Hobby 720 parkerad på en villagata intill öppet grindhål med en VW Tiguan framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
Tjusigt backat, så skall det se ut. Minimala marginaler men ändå på rätt sida gränsen. Det där har du övat på några gånger...
Hur stor var marginalen till den andra grindstolpen?
 
Bakhjulens placering spelar absolut roll.
Jag tror dock som Bjober att det är för många variabler för att det ska gå att göra en formel för detta.
Hur du vrider ratten och om du tar omtag är också sådant som påverkar.
Kan du inte hyra/låna något liknande det du tänkt dig och testa?
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
E
G GargamelSE skrev:
Oerfaren med att backa med släp så är min första tanke att börja här
[bild]
Nej inte oerfaren, rattade själv ett 25.5 m ekipage under militärtjänstgöringen...

om du skulle köra på det sättet du ritat så har du inte mycket kvar av varken bil eller husvagn om du skulle svänga in hos mig :)
 
E
V Ville_Vessla skrev:
Intressant, undrar om inte avståndet mellan krok och bakhjul har betydelse. Jag kan sno runt släpet på min tomt men jag upplever att bilen jag har nu, en Subaru, kan svänga släpet snävare än min gamla Citroen där bakhjulet var betydligt närmare kroken men i övrigt rätt lika mått på allting. Alltså nån form av hävarm.
Efter lite mat i magen och näring till hjärnan, så inser jag ju att det spelar ju så klart roll avstånd mellan bakhjul och dragkrok. När man svänger bilen så vrider sig ju i princip bilen runt bakhjulen och är dom längre fram så får du annan effekt.
Så där har vi således en till parameter att ta hänsyn till.
 
Håller med om att det är mycket som spelar roll så jag slänger in en bild på hur det ser ut hemma där jag ibland backar in på framsidan när något extra ska fixas.
Är lite marginal på båda sidorna och det är en villagata där två bilar just kan mötas.

En röd bil backar in framför ett hus medan en husvagn parkerats på uppfarten och en annan bil står vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
E
B Bjober skrev:
Jag tror det är på tok för många variabler för att kunna räkna ut om fordonet kommer in där. Inte minst för att olika chaufförer kräver så olika säkerhetsavstånd och man angriper uppgiften på så olika vis.
Vad hjälper det att datorn säger att "det ska gå" om inte jag klarar av det ändå. Redan första omtaget ändrar förutsättningarna totalt.
Och så ska man inte underskatta de krafter som tvingar hjulen i sidledd. En simulering som bara beräknar färden i hjulets riktning kommer efter bara några meter kraftigt avvika från verklig färdväg.
Fast om det teoretiskt sett går, om man räknar ut det enligt enligt någon fin formel / simulering, då går det ju. Sen om du inte klarar det, det är ju en annan femma, men det kan ju inte simuleringsverktyget förutsäga :D

jag tänker mig enklaste simuleringen. Dvs att räkna från en specifikt exakt punkt, där vrider man ratten helt fullt och påbörjar svängen och bilen klarar fronten från att krocka. Låt oss strunta i omtag osv för att förenkla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.