Hej vi har en wascator w75 som jag är ganska säker på vad som är fel, är en vatten/magnetventil som började surra högt och läcka vatten samt blev glödhet, och nu så går säkringen direkt man sätter i sladdarna till denna bifogar en bild, var hittar men en sådan till vettigt pris?


Efter denna paja så köpte vi en till w74 lite äldre variant av en gubbe som sa att den skulle funka men efter lagt ner en hel dag så kan jag säga att den lever sitt egna liv men har en teori om att en magnetventil/ solenoid inte funkar vid luckan , vet inte namnen på den, så vet inte va jag ska söka efter, trycker man den manuellt och lurar brytarna så hoppar maskin igång men programmen går ju inte som det ska med den intryckt hela tiden

vet inte om jag varit tillräcklig tydlig men nån som vet var man kan hitta dessa delar till rimliga pengar då jag inte vill betala vad som helst då jag inte till 100% vet

Med vänlig hälsning Kristian
 
  • Wascator W75 vatten/magnetventil från Burkert som är skadad och ansvarig för läckor och säkringsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten vatten/magnetventil i tvättmaskin med synliga ledningar och rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
översta bilden visar ventilen som släpper fram vatten till avloppsventilen för att stänga denna.
under bilden visar del av lucklåset.
wascator säger att man skall byta hela lucklåset för detta är en säkerhetsgrej
jag har inte sett eller tro för den delen att låsen skiljer i pris, så frågan en handlare nära dig.
 
electroluxaren skrev:
översta bilden visar ventilen som släpper fram vatten till avloppsventilen för att stänga denna.
under bilden visar del av lucklåset.
wascator säger att man skall byta hela lucklåset för detta är en säkerhetsgrej
jag har inte sett eller tro för den delen att låsen skiljer i pris, så frågan en handlare nära dig.

Okej får se om jag hittar nån handlare som kan hitta delar till dessa maskiner, hade ju varit kul att laga istället för att skrota men det beror ju på priset såklart

tack
 
A
lucklåset är svårt att reparera då det inte tillhandahålls reservdelar till detta. dessutom händer det att fästplattan går sönder oxå.

lucklås W74
artnr. 471248711

magnetventil W75
artmr. 471824305
 
Hej! Senast det var på tapeten om det skulle bytas lucklås i en w75 har jag för mig att lucklåset gick på ~2500exkl moms med 15% reservdelsrabatt.

Ska sägas att detta är taget ur minnet. Vilket brister ibland. Men du har iaf ett humm om vilka pengar det handlar om.

/Edit

Efter att ha läst lite tydligare tog jag bort en bit av inlägget.

Bor du i närheten av Borås området skulle du kunna handla delar av mig.
 
electroluxaren skrev:
lucklåset är svårt att reparera då det inte tillhandahålls reservdelar till detta. dessutom händer det att fästplattan går sönder oxå.

lucklås W74
artnr. 471248711

magnetventil W75
artmr. 471824305
Tack för numren Får kolla om det är värt annars blir det att leta en ny bättre begangnad maskin och ha dessa som reservdelar ett tag,
 
Fredran Fredran skrev:
Hej! Senast det var på tapeten om det skulle bytas lucklås i en w75 har jag för mig att lucklåset gick på ~2500exkl moms med 15% reservdelsrabatt.

Ska sägas att detta är taget ur minnet. Vilket brister ibland. Men du har iaf ett humm om vilka pengar det handlar om.

/Edit

Efter att ha läst lite tydligare tog jag bort en bit av inlägget.

Bor du i närheten av Borås området skulle du kunna handla delar av mig.

W75 ser ju lite annorlunda ut med ett kretskort osv,

jag är ju bara ute efter att byta den lilla delen synes på bild, är ju en magnetventil antar jag som trycker på en vippa, vet inte om den låser luckan dock
 
Liten uppdate, beställde en ny magnetventil till w75 gick på 1700ink moms så kändes ändå värt det,

lucklåset till w74 hade utgått men min lokala handlare hade ett nytt liggandes, fick det för 400kr så kändes värt att prova även om jag är osäker om det är kasst

får delarna nästa vecka så får jag väll uppdatera om slutresultatet
 
A
det var billigt för ett lucklås
 
A
lucklås går att få tag på lite varstans kostar annars runt 2.500.-
 
Okej där ser man hamnade först av misstag direkt hos Electrolux Spare parts i Ljungby , det var han som sa att lucklåset enligt ditt artikel nr hade utgått men finns ju bevisligen liggandes nya runt om i landet

sen fick jag tror nr till en lokal handlare i Göteborg och ringde dit, blev sen uppringd av en som hade lite bättre koll på dessa gamla stofiler så jag berättade att jag varit i kontakt med Elux i Ljungby och att det hade utgått men han trodde att han kunde ha lite delar liggandes och så va fallet, han sa att det låg runt 1000kr ( kanske kosta det när maskinen kom?) igentligen men jag kunde få det för 400 verkade som han tyckte det va kul att nån ville ha delar till dessa gamla tvättmaskiner

så jag hade väll lite tur då, kändes värt att lägga dom pengarna för att kunna släppa det 2500 hade man ju inte ens funderat på
 
Då får jag dela med mig av slutresultatet och det va minst sagt en udda resa

fick faktiskt delarna redan i fredags så drog igång efter jobbet, jag va ju rätt säker på att jag skulle få igång w75:an men eftersom w74 satt fastbultad så började jag att greja med den, lucklåset gick smidigt att byta fick bara skarva över kontakten från gamla då det inte va samma, sagt och gjort bytte låset och provade att starta KLICK sa det direkt i låset och maskin hoppade igång direkt, kändes skönt att min felsökning stämde

Så långt va det rätt dock blev lyckan kortvarig, när maskin kom till huvudtvätt så kändes det som att den hade hängt upp sig och trumman snurrade i omgångar samtidigt som den fyllde på vatten om vartannat tillslut va maskin nästan helt full i vatten så stängde av och fick tömma ur maskin via luckan,

då blev jag trött på den jäkeln och bestämde att lossa bultarna och köra in w75 maskin istället
Men när jag drog ur maskin och skulle lossa mina avloppsrör så märkte jag va tung den va?

Avloppsböjen va helt full i isoleringbitar/träbitar min teori är att den är nån mus som byggt bo inne i maskin och det blev stopp i maskin när den skulle tömma, men tycke trots detta att kanske va felet ändå programverket i maskin då den inte borde hänga sig även om den inte får ut vattnet,

va trött på maskin så den ställdes undan och kopplade in w75 och bytte magnetventilen och efter det starta den och går kanon igen

men kunde inte släppa den andra maskin helt så nu ikväll drog jag in den på en palllyftare och koppla in den tillfälligt, hade även lossat på alla slangar och hittade lite mer skit i maskin men ville prova om stoppet va felet eller om helt enkelt programverket är kasst

men nu har jag kört ett normal 40g program och maskin funkar perfekt

så nu har jag 2 fungerande maskiner och bägge går som klockor utan missljud osv
 
  • Tvättmaskinens inre mekanismer och komponenter, inklusive ledningar och lucklås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en avloppsböj full med smutsiga isoleringsbitar och träbitar, troligen från en tvättmaskinreparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Samling av isoleringsbitar och träspill på betonggolv, rester från musbo funna i avloppsböjen på tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en tvättmaskin med elektroniska komponenter och sladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En äldre tvättmaskinsmodell W74 på en palllyftare i ett verkstadsrum med verktyg och delar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.