Vi har en Lyfco E1800 klippare och den är snabb! När man promenerar runt i grannskapet ser man ju ofta diverse klippare lulla omkring i trädgårdarna. Men de går ju i slow motion! När de äntligen kommer fram till ett stopp eller avgränsning, så står den där en liten stund o sen vääänder den sig o börjar tveksamt, nästan motvilligt röra sig igen. Nog måste detta påverka den totala klipptiden för gräsmattan?
OK, nu kommer jag att få en hel drös mothugg om varför det är kasst att den går så fort o bra att vissa går långsamt. Men visst, kom igen bara. Specen säger 35m/minut för Lyfco. Hur fort går din?
 
  • Gilla
Hapsdog
  • Laddar…
Tomture61
Läst mycket negativt om Lyfco E1800 , dålig kvalitet , svårt att reklamera ....
 
  • Gilla
legion och 1 till
  • Laddar…
Tomture61; Det var ju en givande kommentar! Inte ens i närheten av ämnet. Skärpning!
 
Hastigheten skulle jag säga är en avvägning mellan klippresultat, effektåtgång och hantering av svår terräng (backar etc).
Att starta motorerna lite långsamt efter vändning el liknande kan vara gynnsamt mot gräsmattan för att undvika skador på underlaget.

Det finns ju också en säkerhetsfaktor, det är inte optimalt att ha en klippare som far fram som ett jehu över gräsmattan.

Sedan har HQ/Gardena en extra långsam gång vid hemgång för att spara på batteriet.
 
C
Du får väl ge upp tanken på en robot och köpa en sån här:
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
Ingen ny frågeställning, brukar komma upp emellanåt.
En snabb klippare kan ge slitage på gräsmattan men den stora nackdelen är att den kan hamna utanför begränsningsslingan när den ska bromsa in, speciellt då i nedförsbackar eller vid blöta förhållanden.
Visst, HQs klippare är långsamma men av en anledning;)
 
R
Cahlis Cahlis skrev:
Vi har en Lyfco E1800 klippare och den är snabb! När man promenerar runt i grannskapet ser man ju ofta diverse klippare lulla omkring i trädgårdarna. Men de går ju i slow motion! När de äntligen kommer fram till ett stopp eller avgränsning, så står den där en liten stund o sen vääänder den sig o börjar tveksamt, nästan motvilligt röra sig igen. Nog måste detta påverka den totala klipptiden för gräsmattan?
OK, nu kommer jag att få en hel drös mothugg om varför det är kasst att den går så fort o bra att vissa går långsamt. Men visst, kom igen bara. Specen säger 35m/minut för Lyfco. Hur fort går din?
Har din lyfco någon sorts närhetssensor som saktar in den innan den kör in i saker? HQ har modeller som går snabbare men de har ultraljudssensorer för att sakta ner innan de stöter mot något. Utan dem skulle jag verkligen inte vilja att min klippare går fortare än min nuvarande.

Att få en klippare att gå fort känns inte som någon större utmaning så jag gissar att de märken som går saktare gör det av en anledning.
 
Cahlis Cahlis skrev:
Specen säger 35m/minut för Lyfco. Hur fort går din?
Har inte mätt själv, men min Husqvarna 450x sägs skall gå i 3km/h, dvs 50m/min. Betraktar jag den på gräsmattan känns det rimligt.

Men vad spelar det för roll?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du får väl ge upp tanken på en robot och köpa en sån här:
[media]
Now we are talking!
 
tensiden tensiden skrev:
Har inte mätt själv, men min Husqvarna 450x sägs skall gå i 3km/h, dvs 50m/min. Betraktar jag den på gräsmattan känns det rimligt.

Men vad spelar det för roll?
Ja, dels för att det är kul att jämföra men mest för att de som går långsamt rimligen måste klippa betydligt mindre yta på samma tid. Har svårt att tro att det skulle skilja speciellt mycket i energiförbrukning om den går något fortare. Tiden blir ju som sagt kortare. Man vill ju inte att den ska klippa för många timmar, då det så klart är bättre att ha gräsmattan fri för andra aktiviteter, speciellt om småbarn o husdjur ska vara på gräsmattan.
 
  • Gilla
Hapsdog
  • Laddar…
Tomture61
Energiförbrukningen har betydelse när det gäller hastigheten , tvära kast och acceleration kostar energi .
 
Cahlis Cahlis skrev:
Ja, dels för att det är kul att jämföra men mest för att de som går långsamt rimligen måste klippa betydligt mindre yta på samma tid. Har svårt att tro att det skulle skilja speciellt mycket i energiförbrukning om den går något fortare. Tiden blir ju som sagt kortare. Man vill ju inte att den ska klippa för många timmar, då det så klart är bättre att ha gräsmattan fri för andra aktiviteter, speciellt om småbarn o husdjur ska vara på gräsmattan.
Är "min gräsklippare är snabbare än din gräsklippare" det nya "min pappa är starkare än din pappa"?
Hursom tror jag att de hastigheter vi ser på klippare är resultatet av att det de facto är bästa förhållandet mellan alla ingående parametrar; batteritid, slitage, klippresultat, pris, hastighet osv.
 
Cahlis Cahlis skrev:
Ja, dels för att det är kul att jämföra men mest för att de som går långsamt rimligen måste klippa betydligt mindre yta på samma tid. Har svårt att tro att det skulle skilja speciellt mycket i energiförbrukning om den går något fortare. Tiden blir ju som sagt kortare. Man vill ju inte att den ska klippa för många timmar, då det så klart är bättre att ha gräsmattan fri för andra aktiviteter, speciellt om småbarn o husdjur ska vara på gräsmattan.
Hej.
Jeg synes spørgsmålet er rimeligt nok. Hastigheden er en vigtig del af ydelsen.
Godt at vi bringer det op endnu engang.
Irriterer mig at specifikationerne aldrig bliver specificeret. Der er ingen fabrikater der vil ud med hvordan de beregner ydelserne på deres maskiner.
Jeg tror min Worx går ca 0,3 m/sek som bliver 18 m/min.
 
Hapsdog Hapsdog skrev:
Hej.
Jeg synes spørgsmålet er rimeligt nok. Hastigheden er en vigtig del af ydelsen.
Godt at vi bringer det op endnu engang.
Irriterer mig at specifikationerne aldrig bliver specificeret. Der er ingen fabrikater der vil ud med hvordan de beregner ydelserne på deres maskiner.
Jeg tror min Worx går ca 0,3 m/sek som bliver 18 m/min.
Husqvarna specar klippt area/h. Är inte det ett rimligare mått att ha än hastigheten eftersom klippbredden varierar mellan modeller?
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Husqvarna specar klippt area/h. Är inte det ett rimligare mått att ha än hastigheten eftersom klippbredden varierar mellan modeller?
Area/h er rigtig godt. Men de beskriver aldrig hvordan de kom frem til resultatet. Der er mange faktorer der spiller ind. Og fordi det ikke er beskrevet præcist kan 700m2 for 1 fabrikat måske være 1000m2 for et andet fabrikat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.