Vi ska bygga ett 1,5 plans smålandshus med ca 100 kvm bottenyta på torpargrund. Säljaren har tipsat mig om en kille med eget företag som de brukar rekommendera för att göra grunden i mitt område (södermanland) och jag har nu fått en enklare offert. Tänkte höra med er om den låter rimlig.

Marken är stabil utan berg och tomten har fyllts med sand och småsten för att få den jämn. Vatten och avlopp ligger vid tomtgränsen ca 10-15 meter från bortersta indragningspunkt i huset.

I priset ingår grund, dränering (med grus), dagvattenbrunn, dragning av vatten och avlopp m.m. enligt smålandshus beskrivning för grund. Extra tillägg för om det behövs mer grus, förlängda plintar och dyl. Priset vi fått är ca 200 000 kr. Låter det normalt? Behöver ni fler uppgifter för att svara på frågan så säg till så fixar jag det.
 
Jag tycker att det låter en aning dyrt, men absolut inte inte svindyrt. Fast det beror ju på vad slutsumman blir.

En tumregel är att det kostar 1000 kr/kvm att gjuta bottenplatta + extra kostnader för etablering och specialarbeten/material som behövs för just ditt arbete. Därför skulle en grov gissning vara att ditt arbete ska kosta cirka 100000+50000 =150000 kr. Nu är det ju så att jag vet väldigt lite om just ditt arbete - så någonstans mellan 150000 - 200000 kr verkar rimligt. Fast om det är 200000 kr + extra då tycker jag att det är i dyraste laget.
 
Tack så mycket för ditt svar.
Jag har nu offerten här och kan därför vara lite mer exakt. Priserna är inklusive moms.

Detta står:
Plint och balkgrund med isolerade balkar för 100 kvm bottenyta. 200 ton grus och makadamm för grund och dränering.4 altanplintar, VA-avsättningar i grund, plastfolie, isolerad krypgrund (Lecakulor), 12 m VA-servis, krypholk i betong för insp. i grund, grusade ytor enligt smålandsvillans grundPM, el och teleservis om resp. rör tillhandahålles på plats, stenkista till dagvatten & dränering, grovplanering runt grund 2-4 m med bef. massor från arbetsplatsen, bortschaktning av mur (ca 30 m).
(Jag glömde att ta bort den gamla muren ingick i priset.)

Pris: 192 000 kr.


Extra:
Större grund: 1625 kr/m2 (allt material och arbete enligt ovan ingår)
Förlängda plintar: 1250 kr/m plint
VA-servis längre än 12 m: 1250 kr/löpmeter
Extra grus: 206 kr/ton
Grusade ytor utöver smålandsvillans grundPM: 206 kr/m2
Övriga arbeten med grävmaskin: 810 kr/timme
Övriga arbeten manuellt: 375 kr/timme

Inga borttransporter, sprängningsarbeten, pålningsarbeten, trädfällningsarbeten, stubbryckning eller utfyllningsarbeten ingår.

Verkar det vara bra priser? Är det något han verkar vara särskillt dyr eller billig på? Är det något viktigt som inte står med? Är det något jag bör fråga?
 
Jag tycker att 192000kr för allt är ett rimligt pris, en aning i överkant - men absolut rimligt.


Jag tycker att det är bättre att välja en aning dyrare pris för att få en entreprenör som man litar på. Det finns en del oseriösa hantverkare ute på marknaden, så hittar du någon som du vet är seriös så är det bra.
 
Spix, vi har tänkt bygga 1,5 plan i samma storlek.
Fick pris från Modulenthus på 380.000:- utan pålning. Det kan man kalla ocker..... ;D
Behöver jag tillägga att de är strukna från min lista på potentiella leverantörer. >:(
 
Jag har också tittat på Modulenthus, men jag tycker de verkar ta överpriser för det mesta. :-/
 
Jag bygger i egen regi och har precis sammanställt fakturorna på källarplattan ca 80 kvm.

- Sprängning (170 kubik), besiktning, utlastning av sprängsten samt servisgrav 15 m: 101.000 kr
- Borttransport av sprängsten (28 lass tridembil inkl vintertillägg och helg OB) samt utkörning av makadam 16-32ca 200 ton samt rörgravsgrus ca 40 ton: 59.000 kr
- Alba grund balkar, armering, isolering och betong 8 kubik: 43.000 kr
- Arbete: stampning, snöskottning, utkörning av makadam, utplacering av kantelement, utvändigt VA, isolering, armering, läggning av golvvärmeslingor, gjutning: 45.000 kr
Totalt ca 250.000 kr

Är relativ nöjd med den prislappen.
Vi påbörjade arbetena en och en halv vecka före jul och var klara med plattan den 10/1, spontant är jag nöjd med tidsåtgången också.

Reflektioner??!!

kolla gärna hemsidan www.villaekhill.blogspot.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.