Byggglädje Byggglädje skrev:
Jag använder en enkel trärasp till altanen på drygt 100kvm. Upplever inte det momentet som betungande. Tar det samtidigt som jag sågar. Ger skarvarna en trevlig handarbetat look utöver de fördelar du redan nämnt.
Jag körde också med rasp och måste säga att det är underbart att slippa slå i tårna på den uppsticktande kanten det annars lät blir.
 
Mina sågade snitt är filade då jag tyckte att raspen gav för "fula" fasningar. En fasning liknande trallens långsidor hade varit perfekt men jag tyckte det var jobbigt att ta fram överhandsfräsen så filen fick jobba.
 
P pleqtiz skrev:
Enda trista med Festools maskin är att man måste ha deras egna frässtål då de har någon eget sorts skaft, och dom är riktigt dyra :worried: men annars är den grym :) Har en själv..
va? Är det inte vanlig spännhylsa som på min of1400? Man blir ju kanske inte chockad men underligt är det.
 
fgo fgo skrev:
Håller på med en pergola. Blir ca 20 m².
Kommer att lägga trallen (28x95) som ett fiskbensmönster.
Trallen kommer att skruvas underifrån för att minimera skruvskallar.

Jag har en idé om att fasa av trallen på ändträt. Min fru säger tyvärr NEJ, det är för mycket jobb. Jag säger JA. Man slipper tandningen och stickor.

Säg att det blir ca 350 brädor/700 sidor som ska fasas.
Är jag dum som en tänker tanken??
Vad är lättaste/snabbaste sättet att göra det på? Fil? Handöverfräs? Bandslip??
Kan det ta en dag extra att göra det??
Ett alternativ till att skruva underifrån kan vara att försänka och plugga som bilden visar. Detta är gjort på Cumaro golvplank och tar mycket tid! Lycka till! Försänkta och pluggade skruvhål i ett Cumaro trägolv som installationsmetod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försänkta och pluggade skruvhål i ett Cumaro trägolv som installationsmetod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försänkta och pluggade skruvhål i ett Cumaro trägolv som installationsmetod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
Mil Palmeras Mil Palmeras skrev:
Ett alternativ till att skruva underifrån kan vara att försänka och plugga som bilden visar. Detta är gjort på Cumaro golvplank och tar mycket tid! Lycka till![bild][bild][bild]
Snyggt!! Men det blir impregnerat med grå olja.
 
P
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
va? Är det inte vanlig spännhylsa som på min of1400? Man blir ju kanske inte chockad men underligt är det.
Ne dom har något eget på den, nu är jag osäker men ja tror den är 19mm och fäster direkt i motoraxeln.. Det kanske var ofk 700 som hade så? Någon annan får nog rätta mig :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Håller på med en pergola. Blir ca 20 m².
Kommer att lägga trallen (28x95) som ett fiskbensmönster.
Trallen kommer att skruvas underifrån för att minimera skruvskallar.

Jag har en idé om att fasa av trallen på ändträt. Min fru säger tyvärr NEJ, det är för mycket jobb. Jag säger JA. Man slipper tandningen och stickor.

Säg att det blir ca 350 brädor/700 sidor som ska fasas.
Är jag dum som en tänker tanken??
Vad är lättaste/snabbaste sättet att göra det på? Fil? Handöverfräs? Bandslip??
Kan det ta en dag extra att göra det??
Ett lättanvänt verktyg enligt bilden rekommenderas En kort rasp i rött med grov yta bredvid en tändsticksask på träribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
typ kort rasp använder jag väldigt ofta för att grada av kapade brädbitar, dock inte väldigt hårda träslag!
 
Avgörande är vilket resultat du önskar, man kan raspa och vara nöjd och det går att kantfräsa och vara nöjd.
Vill man bara fasa till kanten går det bra med hyvel, slipmaskin etc.
Så först bestämmer man utseende, ska allt vara lika och finish man önskar, då blir det mycket enklare att välja verktyg/maskin;) Och självklart hur stort jobbet är.
Min Bosch kantfräs följer med i snickarlådan lika naturligt som skruvdragare, etc, när jag gör några snickerier och i princip används bara två stål, ett för att fasa och ett med rundning.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Jag renkapade en massa brädor efter jag skruvat dit dem. Sedan försökte jag köra med handöverfräs men det glick inte. Brädorna är olika tjocka och någon är redan skålad lite så endera tog det djupt eller inte alls. Om du kör med handöverfräs gör det innan montage.
Jag körde rasp, sedan grovt sandpapper. Skippade fil som mellanmoment efter några brädor.
 
Jag tog slipmusen och körde av kanten på ett par sekunder.
 
  • Gilla
Mil Palmeras
  • Laddar…
A
P pleqtiz skrev:
Ne dom har något eget på den, nu är jag osäker men ja tror den är 19mm och fäster direkt i motoraxeln.. Det kanske var ofk 700 som hade så? Någon annan får nog rätta mig :)
Ja, 500:an är det speciella fräsar. Visst är de dyra, men jag får iaf för mig att de har längre ståndtid. Jag har slipat ett R2 stål en eller två gånger på 10-12 år, och då har jag kört en hel del Hi-macs. Och det är nog på komposit jag tycker man märker ngn skillnad (om än liten) på fräsresultatet pga konstruktionen hos 500:an.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Testade nyligen att runda sågsnitten på tryckt trall med en kantfräs. Varken lagda eller olagda brädor blev bra. Det räcker med minsta skålning för att det ska ta ojämnt. En liten slipmaskin med mjuk sula gick snabbt och blev klart snyggare.

Sorry, men du får hitta på någon annan ursäkt för att köpa en kantfräs.
 
Hep Hep skrev:
Sorry, men du får hitta på någon annan ursäkt för att köpa en kantfräs.
Varför det, anledningen är perfekt. Först behöver man en kantfräs för att fasa kanten. När man sedan köpt den så visar det sig att det inte fungerar med en kantfräs utan man behöver en slipmaskin med mjuk sula. Då blir det ju två maskiner i stället för en som man behöver köpa....
 
  • Haha
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
A
En liten maskin kan man ju hålla på andra ledden, och låta kullagret följa brädan.
 
  • Gilla
Geatki och 4 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
En liten maskin kan man ju hålla på andra ledden, och låta kullagret följa brädan.
Precis, har också vid något tillfälle kört med stödplatta mot den kapade kanten och sedan kullagret mot ovansidan.
Finns ofta flera sätt att använda ett verktyg/maskin om man klurar lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.