Ska lägga oljebehandlad masonit på på en altan. Hur känslig är den för regn? vet ju aldrig när det börjar regna nu... i fall inte plåten kommer på med en gång.

MVH Anders
 
Tämligen okänslig. ;) Såvida du inte tänker låta den vara otäckt hela vintern. :p
 
Vi la oljehärdad masonit på ett uthustak i somras - sen kom regnet innan teglet. Nära två veckors konstant regnande och det märktes inte på masoniten. Utom i ändarna längst ner mot takfoten där masoniten sög ett par centimeter underifrån, där masoniten är mer porös. Nu har valt å lägga masonit under teglet på tillbygget av huset också. Fatastiskt mateial egentligen, iallafall under tegeltak. Har jag missat någon anledning till varför det inte är ett överlägset alternativ till pappen som alltid blir hål på? Utom möjligen att det kostar några kr extra?
 
  • Gilla
S-foot
  • Laddar…
Masonite är och förblir alltid ett sämre alternativ än underlagspapp....Av den enkla anledningen att träfiber är träfiber...Tjära är tjära..Det är liksom ingen slump att pappen är föreskriven i 90 av 100 tak konstruktioner....Men att masonite skulle vara dyrare nja kanske i första skedet...Men varför tror du hus leverantörerna har den lösningen? Är det bäst eller billigast??

 
Masonite är och förblir alltid ett sämre alternativ än underlagspapp....Av den enkla anledningen att träfiber är träfiber...Tjära är tjära..
Det där förstod jag inte riktigt. Kan du vidareutveckla det argumentet lite? Papp innehåller träfibrer, mättat med tjära. Takmasoniten innehåller träfiber, mättat med olja.

När vi köpte vår lilla gård, var huset "panelat" på 50-talet med helt vanlig masonit med fusklocklist på. Otroligt buckligt och fult. Men masoniten var frisk när vi rev ner den efter 50 år på sydsidan! Hade dessutom skyddat de gamla grova panelbrädorna fint. Och det med den sträva fibersidan utåt. Endast röfärgat.

Har man dessutom ett gammalt locklagt undertak kommer papper att skava sönder mot under taket kanter. Masoniten ha också en yta som inte gör att löv och annat skräp under takpannorna samlas så lätt.

Så jag behöver få fler argument än att "alla moderna prefabtillverkare använder papp". Det är inget argument i mina ögon ;-) Jag kan komma på två argument mot masoniten - svårt att hantera på riktigt branta tak (stora skivor och hal yta) samt att skarvarna inte ligger lika tätt som papp, vilket kan lösas med rejäl överlapp,
 
  • Gilla
Thomas Cedergren
  • Laddar…
Kan man se skillnad på masonit och oljebehandlad masonit? Lade min masonit och sen kom snö och slask, och nu har den blivit alldeles krokig, så den verkade vara känslig för regn.

MVH Anders
 
Själv tycker jag oljehärdad masonite som underlagstak till tegel- och betongpannor är alldeles utmärkt. Det är både tämligen lättarbetat och tåligt. En del inlägg här på forumet
får masoniten att låta som en riktig problemförknippad underlagstakstyp men det är inte min bild.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.