Hej!

Här någon av er erfarenhet eller åsikt om Husqvarnas original begränsningskabel är bättre, sämre eller likvärdig som t.ex. Gripsholm premium-kabel? Den senare är en förtennad kopparkabel ledararea 0,933 mm2, PE-isolerad total diameter 2.45 mm. Motsvarande uppgifter för Husqvarna finner jag ingenstans. Jag vill inte betala mer (läs Husqvarnas kabel) för något som är sämre eller likvärdigt men inte heller mindre om jag om några år ska tvingas byta kabel för att jag snålade.

Tacksam för input. :)
 
Jag har läst inlägg från person som har varit med från start med HQ Automower och kört med vanlig "FK-kabel" som fortsatt fungerande ligger kvar i gräsmattan efter 20-25 år.
Skulle säga att det inte finns någon skillnad mellan de olika kablarna som påverkar klipparens funktion och förmåga att plocka upp signalen. Däremot kan det finnas skillnader på mekanisk hållfasthet, något man själv får värdera om det kan behövas någon kabel med extra stabilitet mot mekaniska skador.
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
Jag tittade på detta inför installation av min 450x då det skulle bli "långt" och som minimum på gränsen till vad specifikationen säger att klipparen klarar.

Jag valde då (rätt eller fel) att köpa Grimsholms HD-kabel då den har tjockare area (1,424 mm2) och därmed lägre resistans. Sedan är den lika lätt att klippa av med spade eller annat verktyg, men jag har med rejält lång sträcka dragen + skarvar fortfarande grön lampa på laddstationen och runt 8ohm på hela begränsningsslingan sist jag mätte.

Någonstans hittade jag en tabell med ohmtal för olika kablage, men nu ser jag inte till den dessvärre. Om det var Grimsholm själva som hade den eller så.
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
Tack!
 
Dejligt at vi kan få afmystificere kabelspørgsmålet
Hvis jeg skulle købe kabel ville jeg købe det billigste og så skifte det når det blev nødvendigt.
Det tog børnene og jeg 2 hyggelige timer at lægge kablet da vi lagde det første gang.
Det er til at overkomme.
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
Så lige en installationsvideo fra Redback. (Jeg kedede mig) Her var kablet en en leder. Jeg har selv en Workx og mit kabel er flerleder. Godt at få bekræftet at det heller ikke er vigtigt hvor mange ledere der er i kablet.
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.