Hej!

På vår 50-tals villa har vi underhållsfri fasad, underhållsfria fönster.
Vill göra taket underhållsfritt också.
Sadeltaket har idag betongpannor på läkt från 1994, 30 graders lutning.
Tänkte mig:
Aluminium Klicktak,
Tryckinpregnerad läkt under

Klicktaket täcker skruvskallarna då jag inte litar på en massproducerad farmaskruv ska hålla tättskiktet i 50-60 år.
Tryckinpregnerad läkt för det kommer kondensera en del under plåten.
Pappen under taket, ja kanske finns något bra?

Kanske den viktigaste frågan,
Jag kör stenhårt med "Har huset varit friskt och fritt från mögel i 68 år? Låt det vara så!".
Kan plåttaket ändra klimatet i huset?

Mvh
 
S Stefan85 skrev:
Hej!

På vår 50-tals villa har vi underhållsfri fasad, underhållsfria fönster.
Vill göra taket underhållsfritt också.
Sadeltaket har idag betongpannor på läkt från 1994, 30 graders lutning.
Tänkte mig:
Aluminium Klicktak,
Tryckinpregnerad läkt under

Klicktaket täcker skruvskallarna då jag inte litar på en massproducerad farmaskruv ska hålla tättskiktet i 50-60 år.
Tryckinpregnerad läkt för det kommer kondensera en del under plåten.
Pappen under taket, ja kanske finns något bra?

Kanske den viktigaste frågan,
Jag kör stenhårt med "Har huset varit friskt och fritt från mögel i 68 år? Låt det vara så!".
Kan plåttaket ändra klimatet i huset?

Mvh
hur skall du fästa nockplåten utan synliga skruv ?

edit och du har väl hinder på taket som skorsten och avluftningsventiler
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
hur skall du fästa nockplåten utan synliga skruv ?

edit och du har väl hinder på taket som skorsten och avluftningsventiler
Det klicktaket jag har tänkt mig så har nockplåten synliga skruvar, men de går inte genom tätskiktet.
Det är löst på ett sätt så om skruven/skruvarna börja läcka så rinner det på plåten och av taket.

Jag har en murstock. Den tänkte jag klä om helt i plåt. Så det blir väl lite av ett "paraply" över övriga taket.
Avluftningsventilen är i råvindsdelen.
 
Jag tycker att du främst ska överväga att byta ut impregnerad läkt mot vanlig läkt då aluminium går EJ bra ihop med tryckimpregnerat virke då det innehåller koppar. Och koppar ÄTER aluminium i kombination då kopparen är en ädel metall. Så särskilt underhållsfritt blir det således inte.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Jag tycker att du främst ska överväga att byta ut impregnerad läkt mot vanlig läkt då aluminium går EJ bra ihop med tryckimpregnerat virke då det innehåller koppar. Och koppar ÄTER aluminium i kombination då kopparen är en ädel metall. Så särskilt underhållsfritt blir det således inte.
Även om aluminiumet är brännugns eller pulverlackerad? (lite beroende på vad det blir för aludetaljer)
 
Skulle inte tro att det är pulverlacket på undersidan. Men samtidigt har du skruven som går igenom, och då är det risk att kontakt blir mot impregneringen och då kvarstår risken likväl.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Skulle inte tro att det är pulverlacket på undersidan. Men samtidigt har du skruven som går igenom, och då är det risk att kontakt blir mot impregneringen och då kvarstår risken likväl.
Nja, "skiyddslackat" enligt hemsidan här nedan.
Skruvarna går ej genom själva upphägningen och inte panelerna...
https://www.prefa.se/produktkatalog/taksystem/takplatta/#teknisk-information
 
.... eller om man tar grundmålad läkt istället för vanlig läkt?
Kanske inte spelar någon roll?
 
Intressant tillverkare som jag inte stött på tidigare. Tackar för länken och vad jag förstår av detta material är att man är tvungen att lägga på typ råspont (24 mm) då det är så pass mjukt material. Och med läkt så är det absolut risk för deformationer speciellt vid läggningen samt vid olika genomföringar. Och där finns fåtal egna framtagna detaljer så de hänvisar till lämpligt utbildade aktörer där det kan behövas.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Intressant tillverkare som jag inte stött på tidigare. Tackar för länken och vad jag förstår av detta material är att man är tvungen att lägga på typ råspont (24 mm) då det är så pass mjukt material. Och med läkt så är det absolut risk för deformationer speciellt vid läggningen samt vid olika genomföringar. Och där finns fåtal egna framtagna detaljer så de hänvisar till lämpligt utbildade aktörer där det kan behövas.
Var så god :)
Jag tycker de är riktigt intressant tillverkare.
Jag har bara hittat denhär videon, tyvärr på Tjeckiska så jag har inte en susning om vad de pratar om, men de visar monteringen a panelerna, visar att det är ljuddämpning på panelerna. Sist det viktigaste: Det verkar vara sjukt tätt.
Kollar man på Österikiska hemsidan så hittar man detaljer för genomföringar och liknande.
 
Lackade aluminium tak har jag sett tappa färgen så är skeptisk.
Glacerade pannor borde hålla länge eller obehandlat aluminium typ trp20 form.

Undrar hur underhållsfri benders Carisma brilliant är
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lackade aluminium tak har jag sett tappa färgen så är skeptisk.
Glacerade pannor borde hålla länge eller obehandlat aluminium typ trp20 form.

Undrar hur underhållsfri benders Carisma brilliant är
Coil Coating, Bandlackering ska vara lite annorlunda.
Däremot är Carisman ett bekymmer för mig, det är för tungt för mitt tak.
Dagens betongpannor är ca. 33 kg/m2 och det är för tungt igenltigen.
 
vill du ha riktigt underhålls fritt så skaffa sömsvetsad rostfri bandtäckning.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
vill du ha riktigt underhålls fritt så skaffa sömsvetsad rostfri bandtäckning.
Tack!
Tanken har faktiskt slått mig.
Men då kommer följdfrågan: (precis som med Prefas aluminium takläggning)
Hur blir det med uppkommna kondensen på plåtens undersida? Takpappen tar väl den i 40-50 år. Sedan då?
Ytskiktet är fortfarande helt medan pappen är slut och råsponten tar styk.
(Jag har halva vinden inredd, andra råvind).
 
Bandtäckning med Rheinzink är inte så dumt heller. Dagens pappkvalitéer är mycket bättre än gårdagens. Polyesterbas samt dubbelt så mycket asfalt etc per kvm. Avdunstningen (som är det största problemet) blir inte så hög under plåten. Det håller minst 70 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.