Skulle vara NEDvinds. Men skruva upp magneten och ta en titt därinne. Är du osäker på hur så kolla Youtube.
 
  • Gilla
maxman
  • Laddar…
Vi har en patriot som fungerat klockrent i 6 år, i år startade den inte :( Har lämnat in den på närmaste auktoriserade verkstad ( Lindarn i Åsa) där man bytt munstycke och gasolslang/regulator. Hämtar hem den efter reparation, startar fortfarande inte blir en ny tur till verkstad där den startar på en gång (?). Har försökt starta den hemma utan resultat tills jag tog in den och startade inomhus, då startade den? Kan inte minnas att det tidigare år har varit svårt att få igång den när temperaturen legat runt 10 grader men nu är det omöjligt. Är det någon som har en idé om vad det kan vara för fel?
 
  • Gilla
peder02
  • Laddar…
Skulle kunna vara tändelementet, fick byta det på våran för några år sedan. Lätt att byta själv och kostar några 100-lappar
 
Tack :) skall fundera på det. Hittade en lösning - la filtar över och startade då gick den igång utan problem tog sedan bort filtarna. Nu har den gått i 5 dagar utan problem :D
 
  • Gilla
Wweell
  • Laddar…
Se där ja! Letade upp min gamla tråd för jag hade för mig att jag läst tips om vad som kan vara fel med min MM. Kul att se att tråden lever fortfarande! :D
Tyvärr lever många av "mina" mygg också då fällan inte riktigt vill längre. Den går igång och tuffar på men fångar inga mygg. Får öppna och testa glödtändaren till att börja med. En rejäl rengöring invändigt kan nog vara på plats också misstänker jag.. .
 
GAAAH!!! :mad:
Well, åkte till stugan idag efter jobbet. Maskinen står där och surrar, har gjort så sen i fredags. Den har lyckats fånga den ofantliga summan av fyra (4!) mygg...
Stänger av. Tar isär, städar ur en jäkla massa myggrester och spindelnät ur innanmätet.
Plockar ur elementet och testar enligt ovan beskrivning, efter några minuter blir spetsen på elementet glödande brandgul, vilket jag tolkar som att det funkar. Tänker att jag skruvar ur termostaten och kollar på den. Gör det, och den lilla plastj-vlaskruvjä--ln går av! :mad: Å vem f-n har såna liggande!? Inte jag...
Skit samma, jag lämnar skräpet till nån som har skruv, och lust att pilla med skräpet, och det är inte jag. Jaja, skräpet kommer befordras till underverk så snart den står bakom gäststugan och slukar mygg igen. :giggle:
 
Jag köpte en Pioner förra året som jag starta upp i år utan problem. Efter en månads gång ungefär så sköt jordfelsbrytaren hemma och jag fick starta om pionern men då ville den inte starta. Den blinkar som vanligt men övergår till super snabb blink efter ca 10 min. Jag läste runt på nätet och bytte glödstiften men den drog inte igång direkt efter första försöket utan fick starta om den 2-3 sen starta den om och gick ändra fram tills att jag slog av den en vecka senare för att kort därefter starta den igen men nu är det samma visa igen. Fan det kan väl inte vara glödstiftet igen??
 
Liten uppdatering...
Försökte få tag i en verkstad i Gbg, det fanns en men de har slutat serva myggfällor. Finns Lindarn i Åsa också, men de svarar inte i telefon. Nästa är i Jönköping. Ringde dit och förklarade att maskinen tuffar och går, ger inga felkoder men fångar heller inga mygg. Den mycket hjälpsamme men tyvärr lika hjälplöse reparatören vart förbryllad och hade inte så mycket att komma med iom att maskinen faktiskt gick. Kom fram till det enda jag kunde göra var att byta tablett och se om det blev någon skillnad. Köpte de svindyra MM-tabletterna (femhundra-nånting spänn för 3 ynka tabletter!) och bytte. (Har använd ful-tabletter från en handlare på Irland, har funkat utmärkt men kan ju ha fått en dålig/gammal batch...) Det gav faktiskt resultat! Fångade betydligt mer mygg de första dagarna, sen blev det varmt och torrt och jag tror myggen gick i dvala eller nåt. Får se om den fångar mer när myggjävlarna kommer tillbaka...
 
E Ericsson_ skrev:
Hej,
Tänkte uppdatera med lite matnyttig info trots tråden är ett år gammal!

Fick själv lite problem med min Patriot för några dagar sedan, inköpt 2012 så försök med garanti var inte att tänka på(nästan 3år gamal), deras kundservice hänvisade endast till återförsäljare/serviceverkstäder.

Över till problemet: Min hade liknande fel som ToRy (trådstartaren) fast det var tändelementet som inte fungerade. Köpte ett nytt element men det hjälpte inte, mätte och det var samma ohm-tal (minns inte exakt men det vara bara ett par ohm). Går enkelt att kolla om elementet fungerar: Skruva loss gröna kåpan sen är du inne i maskinen skruva sedan loss tändelementet (går in i aluminiumhuset precis bredvid kretskortet, har två blå trådar). Håll elementet försiktigt med fingrarna eller en tång sätt sedan i nätadaptern och starta maskinen. Om elementet fungerar så ska den börja glöda efter en stund. Min maskin började aldrig glöda så jag började mäta lite på kretskortet och kom fram till att MOSFET-transistorn som ger ut spänning till elementet inte gjorde det, men det sitter en likadan MOSFET till fläkten så jag bytte plats på dessa och då fungerade inte fläkten längre men däremot så började elementet glöda :)
Gladare än Åsa-Nisse så var det bara till att beställa ny MOSFET på Elfa (LR2703 tror jag den heter, står på) kostar 9SEK + frakt.

OBS: Är du osäker på elektronik så kan det vara fördelaktigt att lämna maskinen till en serviceverkstad.

Lycka till//
Då var det min tur att krångla med detta.
Maskinen (pioneer) startar inte. Jag har mätt glödstiftet och det verkar funka.
Jag tog ur stiftet för att kolla att det verkligen glödde och det gör det, men bara lite längst ut på toppen.
Jag mätte då på anslutningen till glödstiftet och där är bara ca 7,3V. Ska det inte vara 12V där?
Är det någon som vet?
Kan det vara så att det är transistorn som är trasig även i detta fallet, trots att det finns lite spänning där?
 
Kan ju uppdatera här när tråden ändå dök upp i flödet igen...

Fällan har inte fångat mycket sedan det blev varmt och torrt. Sen blev det lite svalare/regnigare men den fångade inte mycket för det, bara några myggstackare, dock fler än innan jag började mickla med den. Ska upp till stugan i eftermiddag men jag misstänker att gasen tagit slut nu. Har en känsla av att gasen borde tagit slut redan till förra gången jag var uppe, funderar på om regulatorn kan vara problemet, att maskinen får tillräckligt med gas för att den ska tycka det fungerar, men för lite för att det ska locka mygg...? :thinking: Borde man byta regulatorn kanske?

Ställer också samma fråga som hijack, hur mycket av stiftet ska glöda? Det var bara spetsen på mitt som glödde också... Mätte ingen spänning...
 
  • Gilla
Kitale
  • Laddar…
H hijack skrev:
Då var det min tur att krångla med detta.
Maskinen (pioneer) startar inte. Jag har mätt glödstiftet och det verkar funka.
Jag tog ur stiftet för att kolla att det verkligen glödde och det gör det, men bara lite längst ut på toppen.
Jag mätte då på anslutningen till glödstiftet och där är bara ca 7,3V. Ska det inte vara 12V där?
Är det någon som vet?
Kan det vara så att det är transistorn som är trasig även i detta fallet, trots att det finns lite spänning där?
Hej,
Jag vågar inte svara såhär på rak arm men det låter ju rimligt att det ska vara 12V! Men det är enkelt att löda bort byta plats på transistorerna för att se om det blir någon skillnad. (Mät vad du har för spänning ut till fläkten det ska vara samma har jag för mig)
Lycka till
/Ericsson
 
  • Gilla
Ropit
  • Laddar…
Fläkten har 12v så i så fall är något fel. Kollade elfa ang transistorerna, men dom vill ha 166kr i frakt för dom så det får nog bli någon annan leverantör iså fall...
 
Vitrostskadad mm patriot fälla med synlig ärg och elektriska komponenter, inklusive kablar och glödstift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H hijack skrev:
Då var det min tur att krångla med detta.
Maskinen (pioneer) startar inte. Jag har mätt glödstiftet och det verkar funka.
Jag tog ur stiftet för att kolla att det verkligen glödde och det gör det, men bara lite längst ut på toppen.
Jag mätte då på anslutningen till glödstiftet och där är bara ca 7,3V. Ska det inte vara 12V där?
Är det någon som vet?
Kan det vara så att det är transistorn som är trasig även i detta fallet, trots att det finns lite spänning där?
Hej på er! Det ska vara 12v även där! Glödstiftet ska ”bara” glöda längst ut. Själv håller jag på med felsökning på en ca 10 år gammal mm patriot och har jag problem med en trasig ”nylonskruv” till thermistorn som gick av när jag skulle kolla funktionen på den. Upptäckte mycket ärg/vitrost på den. Någon som haft liknande problem och/eller vet var man får tag i nylonskruvar? Vill gärna slippa skicka efter för att få igång fällan lite snabbare. Bor i Karlstad.
Ha det gott!
/Andreas
 
Jag har exakt samma problem och funderingar. Det ser ut som allting fungerar men bara 3 mygg i en månad. Gasol nivån går ner men när jag öppnar ventilen hör jag inget ’woosh’ ljud.
Har du haft tur sedan du skrev sist?
Tack.

QUOTE="ToRy, post: 3769833, member: 135459"]Kan ju uppdatera här när tråden ändå dök upp i flödet igen...

Fällan har inte fångat mycket sedan det blev varmt och torrt. Sen blev det lite svalare/regnigare men den fångade inte mycket för det, bara några myggstackare, dock fler än innan jag började mickla med den. Ska upp till stugan i eftermiddag men jag misstänker att gasen tagit slut nu. Har en känsla av att gasen borde tagit slut redan till förra gången jag var uppe, funderar på om regulatorn kan vara problemet, att maskinen får tillräckligt med gas för att den ska tycka det fungerar, men för lite för att det ska locka mygg...? :thinking: Borde man byta regulatorn kanske?

Ställer också samma fråga som hijack, hur mycket av stiftet ska glöda? Det var bara spetsen på mitt som glödde också... Mätte ingen spänning...[/QUOTE]
 
Hej. Tänkte upplysa er att kontakta http://elverktygsservice.se/ för service rådgivning och reservdelar.

Tips på vad som kan va sönder är att dem tidigare modellerna har brännarmunstycke helt i mässing o där e tydligen ett favriksfel på den så ny uppdaterad variant finns att köpa för några hundra lappar där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.