Snigla Snigla skrev:
85% minst vet inte vad man får/bör spola ner i toan alltså.. och det är fascinerande vad de försöker spola ner - och vad de lyckas få ner..

Rörmokarna/spolaren som varit här i ”stopp-ärenden” har alltid spänt ögonen i mig först och frågat om jag spolat ner nått dumt, nä säger jag.. och denne börjar berätta att tvättlappar, bindor, tamponger, blöjor.. osv försöker alla spola ner - och så frågar de igen och jag svarar att jag har f-n inte ens spolat ner ett tuggummi! Då börjar de fråga om resten av familjen o gäster..

Familjen sköter sig för att jag är paranoid över stopp i avloppet.. och gästerna får gå i buskarna - brukar jag svara. Haha.. de brukar bli lite paffa .. sedan lägger jag till att om de börjar rensa kommer de se att ”jag” minsann inte skapat nått problem.

Har grävt upp avloppet två gånger på 6 år - nu får de fasiken hålla!

Gästernas/hyresgästernas avlopp har vi (peppar peppar) inte behövt gräva upp, fast det straxt innan brunnen går ihop med vårt.

Här skulle jag ta dit en vvs om det behövdes och dennes omdöme i vart felet låg skulle få styra vem som betalade. Har vi stopp i avloppet utanför Lgh/hus (eller om något gått sönder av ålder/slitage).. är det vi som får åtgärda det.. är det stopp i toan/dusch/handfat i hus/lgh pga bristande städning eller om denne spolat ner nått dumt.. eller haft sönder något.. så skulle hyresgästen få pröjsa.

Inge konstigt.
Många av mina grannar har ett pumpavlopp och jag gjorde allt i min makt för att slippa få det på min tomt. Jag anlitade en firma som kunde spräcka mycket berg med snigeldynamit och det gick säkert på 30.000 kr för bara snigeln. Annars hade jag fått bekosta själv pumpsumpen och den skärande pumpen, eftersom jag har ett vanligt avlopp vid vägen.

Det hade gått på 30.000 kr bara för "tampong-tuggen", dvs plastbaljan med pumpen. Jag hade redan hört hur mycket trassel det var hos de första grannarna som hade installerat det systemet. Det gick att få ett vanligt avlopp med bra fall hos mig, men grannen bredvid har haft många "tampong-uttag" under de senaste åren, á 4 500 kr. Då har SITA kommit med en slamsugarbil och en vattenbil. Nu har SITA skaffat sig en dubbelbil, med både slamtank och vattentank i samma fordon, eftersom behovet av "tampong-uttagen" har blivit blivit så vanliga problem md pumpavloppen.

Det är oftast gästerna, som glömmer bort att pumpavlopp har problem med tamponger, bindor, trosskydd mm. Det känns pinsamt att påminna sina gäster, att de inte får spola ner sina mensskydd som de är vana vid och sedan när det inte går att spola i toaletten får gästerna besöka skogen istället.

På en annan gata hade man lyckats spola ner en städtrasa, som hade fastnat i röret under vägen och en grävmaskin fick gräva upp en bra bit av vägen. Många har fått stopp på avloppspumpen, när de har hällt mycket fett i avloppet och det kan ta ett par timmar att få en utbytespump på plats.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Jag har en systerson med autism och ADHD och han brukar spola ner allt som han hittar i badrummet, som tvålar och gummihandskar etc. Det blir stopp i avloppet flera ggr per år och hans grupp-boende har varnat att nästa gång faktureras det på honom personligen, dvs hans lilla förtidspension. Jag vågar knappt ha honom hemma hos mig, pga hans "förstörelselust". Han känner förmodligen att det är spännande med spolning av toaletten. Det är förstås väldigt svårt för min syster att hon fick ett handikappat barn, som tar nästan all hennes tid och krafter i anspråk.
Jo det är klart. Men det är ju ett helt annat läge.
Om dessa hyresgäster inte har någon diagnos så är det ju bara vett att man inte spolar ner annat än de som ska ner i avlopp.

Ett gruppboende bör väl ha någon försäkring för sådant, det bor ju ändå personer med en form av handikapp och då kan jag tycka att den försäkringen bör ingå i hyran han har på boendet?
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
jag hyrde en lägenhet som hade en toalettkvarn, fick skriva under ett extra dokument där jag förpliktade mig att inte spola ner nåt annat än sånt som ska vara i toan, och om jag ändå gjorde det och rörmokare var tvungen att komma så skulle jag få betala för kalaset. låter ju helt klart som att du behöver göra ett liknande förtydligande för din idiot till hyresgäst
Vår närmaste pizzeria har en avloppskvarn och den toaletten är ständigt ur funktion och det är en pöl med avloppsvatten på golvet.
 
D dennis_f skrev:
Om hyresgästen spolat ner nått annat än toapapper och/eller bajs i toan är det bara att fakturera avloppsrensningen.
Det kan vara bra med fotobevis, om möjligt.
 
N NoOne2k skrev:
Skillanden mellan kommunen och hyresgästen är att kommunen har ett avtal med fastighetsägaren, ABVA (allmänna bestämmelser för VA-anläggningen) där det ofta finns en skrivning i stil med "avlopp för normal hushållsanvändning". Har man då spolat ner något annat har man inte följt avtalet.

Samtidigt är det som du skriver, man kan alltid försöka :)
Många förstår inte skillnaden mellan toapapper och hushållspapper inkl våtservetter. Toapapper har gjorts för att snabbt sönderfalla i kontakt med vatten. Hushållspapper är våtstarkt (Torky är extremt våtstarkt) med avsikt.
 
H Harrison skrev:
Många av mina grannar har ett pumpavlopp och jag gjorde allt i min makt för att slippa få det på min tomt. Jag anlitade en firma som kunde spräcka mycket berg med snigeldynamit och det gick säkert på 30.000 kr för bara snigeln. Annars hade jag fått bekosta själv pumpsumpen och den skärande pumpen, eftersom jag har ett vanligt avlopp vid vägen.

Det hade gått på 30.000 kr bara för "tampong-tuggen", dvs plastbaljan med pumpen. Jag hade redan hört hur mycket trassel det var hos de första grannarna som hade installerat det systemet. Det gick att få ett vanligt avlopp med bra fall hos mig, men grannen bredvid har haft många "tampong-uttag" under de senaste åren, á 4 500 kr. Då har SITA kommit med en slamsugarbil och en vattenbil. Nu har SITA skaffat sig en dubbelbil, med både slamtank och vattentank i samma fordon, eftersom behovet av "tampong-uttagen" har blivit blivit så vanliga problem md pumpavloppen.

Det är oftast gästerna, som glömmer bort att pumpavlopp har problem med tamponger, bindor, trosskydd mm. Det känns pinsamt att påminna sina gäster, att de inte får spola ner sina mensskydd som de är vana vid och sedan när det inte går att spola i toaletten får gästerna besöka skogen istället.

På en annan gata hade man lyckats spola ner en städtrasa, som hade fastnat i röret under vägen och en grävmaskin fick gräva upp en bra bit av vägen. Många har fått stopp på avloppspumpen, när de har hällt mycket fett i avloppet och det kan ta ett par timmar att få en utbytespump på plats.
Men eg spelar det ju ingen roll vilken sorts avlopp man har, man ska fortfarande inte spola ner annat än spyor, pink, bajs toalettpapper och ev skurvatten (utan sopor i). Jag förstår inte varför folk fått för sig att toaletten är en sopstation som magiskt ska få grejerna att bara försvinna.

Om man av misstag råkar tappa nått må väl vara, men man behöver inte ens spola ner snorpapper i toan i övrigt ju.. det finns alltid andra ställen att förvara sina sopor!

Blöjor, bindor och plastgrejer generellt... fattar jag inte ens varför någon kommer på iden att spola ner!? Det är som om man inte lärt sig något alls när man växte upp. Det är fascinerade att man ska behöva ha med "toaletten" i hemkunskapen..(Bör också vara med i förberedande kurs för blivande föräldrar tror jag - då jag sett vad blöjorna kan göra i avloppet)

.. det värsta är att det är vissa av dem som spolar ner hm.. "vissa saker".. som sedan kommer och pratar om miljön och alla papperskassar i haven osv :oops: suck säger jag bara.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Men eg spelar det ju ingen roll vilken sorts avlopp man har, man ska fortfarande inte spola ner annat än spyor, pink, bajs toalettpapper och ev skurvatten (utan sopor i). Jag förstår inte varför folk fått för sig att toaletten är en sopstation som magiskt ska få grejerna att bara försvinna.

Om man av misstag råkar tappa nått må väl vara, men man behöver inte ens spola ner snorpapper i toan i övrigt ju.. det finns alltid andra ställen att förvara sina sopor!

Blöjor, bindor och plastgrejer generellt... fattar jag inte ens varför någon kommer på iden att spola ner!? Det är som om man inte lärt sig något alls när man växte upp. Det är fascinerade att man ska behöva ha med "toaletten" i hemkunskapen..(Bör också vara med i förberedande kurs för blivande föräldrar tror jag - då jag sett vad blöjorna kan göra i avloppet)

.. det värsta är att det är vissa av dem som spolar ner hm.. "vissa saker".. som sedan kommer och pratar om miljön och alla papperskassar i haven osv :oops: suck säger jag bara.
En bekant hade många katter och spolade ner en massa kattsand i avloppet, därför att det stod på paketet, att det gick bra att spola ner det. Det blev givetvis stopp i avloppet och kattsanden hade lagt sig i avloppsrören på en längre sträcka under jorden. Räkningen från grävmaskinsfirman gick på 30.000 kr (det var länge sedan). De hade också flera hundar och många andra djur. De gick till ICAs köttavdelning och bad om att få köttslamsor och benrester att ge till sina hundar. Sedan kokade de soppa på dem och åt det själva fram till nästa avlöning. De fortsatte med det långt senare också,de var ständigt luspanka pga de många djuren.
 
em72 em72 skrev:
Tycker att hyresgästen borde betala rörmokaren, särskilt om det var hyresgästen som beställde dit rörmokaren.
Passa på att sätta upp följande info-lapp:[bild]
Oj det där räcker inte, när jag flyttade till min sommarstuga på landet, fanns det en snålspolande toastol i badrummet och en septitank. Det gällde att kunna "dosera", så att muggen inte fick kväljningar, när man bajsade för stora korvar. Nu är situationen inte mycket bättre, jag har en urinseparerande jävla toalettstol, där urin-delen får konstant stopp. Har ni märkt, att det inte görs någon reklam för urinseparerande toaletter längre, det är just därför! Tji miljöpartisterna! Urin är inte flytande, utan det har mycket fasta ämnen i sig också. Jag har skaffat alla möjliga rensnings-mackapärer under årens lopp. Nu tänkte jag försöka dras med den här "brusefåtöljen" lite till, åtminstone tills spolsystemet lägger av för andra gången och det inte går att få tag på reservdelar längre.

Septitanken var också en rysare (nu är det kommunalt VA), den blev full titt som tätt och när man beställde tömning, var det ofta 3 veckors väntetid för att få hem en slamsugare. Septitank-ångesten kunde yttra sig som en akut kiss- och bajsnödighet, som ibland fick lösas med en liten avstickare till skogen bakom huset. Några grannar pumpade innehållet i sina septitankar ner till kärret bakom huset. Det är ju roligt med tanke på att en del av vattnet letar sig igenom sprickorna i berget till grannarnas brunnar. En intensiv skitlukt brukar sväva över trakten under sådana dagar, när någon har slangat sin septitank ner i kärret. Mina grannar vid vägens vändplan i "House of the Risig Sun" (egentligen HOUSES för det var 4-5 sådana hus) satsade sina pengar på alkohol istället för septitankstömningar.
 
major_tom major_tom skrev:
jag hyrde en lägenhet som hade en toalettkvarn, fick skriva under ett extra dokument där jag förpliktade mig att inte spola ner nåt annat än sånt som ska vara i toan, och om jag ändå gjorde det och rörmokare var tvungen att komma så skulle jag få betala för kalaset. låter ju helt klart som att du behöver göra ett liknande förtydligande för din idiot till hyresgäst
Jag skulle bli lös i magen och kissnödig av oron - sätter kvarnjäveln i avloppspumpen igång eller inte? Särskilt om det är många korvar att spola ner.
 
V Aspenlid skrev:
Hade liknande problem i ett hus vi hyr ut. Stopp i avloppet, fan, bara dit och rensa.

4 timmar senare och och en halv Ica-kasse med tvättlappar, tamponger och kondomer va jag inte nöjd kan jag säga..

Hyresgästen i fråga fick sig en skaplig utskällning kan jag säga..

Mest förvånad över att det faktiskt fungerat så länge som det gjorde för det va många tvättlappar.
Här ute på landet har det varit ett vanligt problem, att hyresgästerna inte har kommit ihåg att beställa slamsugning, tills septitanken inte längre kan ta emot några spolningar.
 
R Rkarlsson skrev:
Jo det är klart. Men det är ju ett helt annat läge.
Om dessa hyresgäster inte har någon diagnos så är det ju bara vett att man inte spolar ner annat än de som ska ner i avlopp.

Ett gruppboende bör väl ha någon försäkring för sådant, det bor ju ändå personer med en form av handikapp och då kan jag tycka att den försäkringen bör ingå i hyran han har på boendet?
Ja, det stämmer att gruppboendet hade en försäkring för sånt, men till sist blev det för mycket för den försäkringen.
 
H Harrison skrev:
Jag skulle bli lös i magen och kissnödig av oron - sätter kvarnjäveln i avloppspumpen igång eller inte? Särskilt om det är många korvar att spola ner.
hade aldrig problem med den, eftersom jag som sig bör inte spolade ner något annat än sånt som varit maginnehåll plus toapapper.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.