Har med viss frustration som resultat sökt efter trappmått och bjälklagsöppning på internet. En rak trappas längd är ju inga större problem att hitta rätt på men när det gäller U eller L-trappor blir det knepigare. Tillverkare av trappor ger ett längdmått även på L - och U-trappor. Man vet alltså den totala längden på trappan men inte lång och kortsidor. Kan någon här hjälpa mig att få reda på vilka mått en U-trappa resp L-trappa som skall ha en total höjd på 2800 mm får samt hur stor bjälklagsöppning man måste ha när en sådan trapp skall passera genom ett 300 mm mellanbjälklag?
Ytterst tacksam för hjälp!
 
Jag kan kolla på detta. Det som är intressant för att kunna svara är: Hur mycket plats har du för de olika löpen? :-/  
Det hade underlättat om du kunde lägga in en ritning på de båda våningsplanen. ;)
Du kan även maila ritningarna till mig. :)
 
Immobil skrev:
Jag kan kolla på detta. Det som är intressant för att kunna svara är: Hur mycket plats har du för de olika löpen? :-/  
Det hade underlättat om du kunde lägga in en ritning på de båda våningsplanen. ;)
Du kan även maila ritningarna till mig. :)
Planritningar är under produktion så jag ha inga färdiga. Det är därför jag vill veta ungefärliga mått så jag vet hur jag kan placera rummen utifrån trappen eller vice versa.
 
Det går tyvärr inte att ge ett generellt svar på din fråga. :-/ :'(

Dock kan jag hjälpa dig en bit på traven ändå, kanske. :-/ Bredden på trapphålet är lättast att bestämma. För en L-trappa eller rak trappa i bör bjälklagshålet vara 50-100 större än trappbredden. Detta för att du inte ska fastna (AJ! :p) med fingrarna i bjälklagskanten. Detta förutsätter att du endast har stigande räcke på en sida. ;)

För en U-trappa får man räkna med åtminstone 2 x trappbredden + 100 mm.

Längden på hålet är beroende på var någonstans trappan svänger.

Du får gärna maila eller faxa ritningarna till mig. Rita in var du har tänkt dig trappan så hjälper jag dig vidare. Givetvis lägger jag ut lösningen här om så önskas.
 
I huset vi bygger just nu är bjälklagsöppningen 2700x1140 och höjden golv/golv 2780. På första planet upptar trappan 2700x1470. I detta utrymme kommer vi att montera en 900 bred U-trappa med 16 steg (173/245). Trappfabrikanten/konstruktören var nöjd med måtten = bra att gå i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.