Hej!

Bygger en altan (11x4m) och kommer att ha 45x95 (cc60) reglar att lägga trallen (28x120) på. Reglarna kommer ligga på stenplattor.

Är det dumt/bra att använda dubbla reglar, dikt an, på några valda ställen (eller alla?) så att där trallen skarvar så slipper jag skruva så nära kanterna på trallen? Fördelar/nackdelar?
 
Du tänker helt rätt. Skruva antingen ihop dubbla reglar eller skruva en "list" på vardera sida om regeln så minskar du risken att trallen spricker. Enda nackdelen är att det blir lite dyrare då det går åt mer material, men det sparar du antagligen in i tid när du slipper förborra och riskera sprickor
 
  • Gilla
Tjopptjopp
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Du tänker helt rätt. Skruva antingen ihop dubbla reglar eller skruva en "list" på vardera sida om regeln så minskar du risken att trallen spricker. Enda nackdelen är att det blir lite dyrare då det går åt mer material, men det sparar du antagligen in i tid när du slipper förborra och riskera sprickor
Med "list" så menar du tripplar reglar? Hänger jag med rätt då?
Hade du gjort detta på alla ställen där reglar är eller på väl utvalda där trall möts?
 
T Tjopptjopp skrev:
Med "list" så menar du tripplar reglar? Hänger jag med rätt då?
Hade du gjort detta på alla ställen där reglar är eller på väl utvalda där trall möts?
Nej, inte trippla reglar utan en regel och sen på varje sida om den sätter du en bit trall/läkt/annat lämpligt som då inte behöver vara 95mm utan kan räcka att den är kanske 45mm hög. Är det en väldigt stor altan kan man spara en hel del pengar på att göra så, men annars är det vad jag kan komma på bara tycke och smak vilken av metoderna man bestämmer sig för.

Det beror på hur stor altanen ska vara, hur pass bra man lyckas anpassa trallbrädornas skarvar och hur tight budgeten är. Är budgeten och altanen stor hade jag räknat ut var alla skarvar hamnar och bara satt "list" på de reglarna.
Är altanen liten eller budgeten inget problem med stor altan så hade jag gjort det som jag tyckte var enklast.

Ett alternativ för dig kan annars vara att inte använda reglar utan att använda 95*95 eller 70*70 stolpar eftersom de ska ligga på stenplattor. Då får du automatiskt gott om utrymme att skarva trallbrädorna. Då kan du antingen använda stolpar överallt eller räkna ut var skarvarna hamnar och använda stolpar där.

Tänk även på att försöka anpassa trallen så att du inte behöver skarva på de yttersta 2-3 reglarna för att slippa att en bräda sviktar mer än andra.
 
  • Gilla
Idesökaren och 1 till
  • Laddar…
Hoppas du har tätt mellan stenplattorna för 45x95 som golvreglar är ganska klent.

Protte
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Nej, inte trippla reglar utan en regel och sen på varje sida om den sätter du en bit trall/läkt/annat lämpligt som då inte behöver vara 95mm utan kan räcka att den är kanske 45mm hög. Är det en väldigt stor altan kan man spara en hel del pengar på att göra så, men annars är det vad jag kan komma på bara tycke och smak vilken av metoderna man bestämmer sig för.

Det beror på hur stor altanen ska vara, hur pass bra man lyckas anpassa trallbrädornas skarvar och hur tight budgeten är. Är budgeten och altanen stor hade jag räknat ut var alla skarvar hamnar och bara satt "list" på de reglarna.
Är altanen liten eller budgeten inget problem med stor altan så hade jag gjort det som jag tyckte var enklast.

Ett alternativ för dig kan annars vara att inte använda reglar utan att använda 95*95 eller 70*70 stolpar eftersom de ska ligga på stenplattor. Då får du automatiskt gott om utrymme att skarva trallbrädorna. Då kan du antingen använda stolpar överallt eller räkna ut var skarvarna hamnar och använda stolpar där.

Tänk även på att försöka anpassa trallen så att du inte behöver skarva på de yttersta 2-3 reglarna för att slippa att en bräda sviktar mer än andra.
Vilka supertips! Tack! Stolpar låter ju faktist smidigt. Jag har tänkt beställa från XLBygg och det är annan tryckimpregneringsklass(?) mot för reglarna: "NTR/A" mot "NTR/AB C14". Är de ok tror du? Dom kommer som sagt ligga på stenplattor (5cm) med makadam under (5-7cm, jag kan tyvärr inte ha mer makadam då en bergshäll dyker upp bitvis).
 
prototypen prototypen skrev:
Hoppas du har tätt mellan stenplattorna för 45x95 som golvreglar är ganska klent.

Protte
Jag kan tyvärr inte ha högre reglar då jag inte kan gräva djupare. Hur tätt bör stenplattor och eller reglarna ligga tänker du? Kan det vara glesare om jag använder stolpar (95x95) istället?
 
T Tjopptjopp skrev:
Jag kan tyvärr inte ha högre reglar då jag inte kan gräva djupare. Hur tätt bör stenplattor och eller reglarna ligga tänker du? Kan det vara glesare om jag använder stolpar (95x95) istället?
Använd inte 95x95. Bättre och billigare att slå ihop två 45x95 isf. Men nej, dubbla reglar gör inget för bärigheten.
 
M Mangan13 skrev:
Använd inte 95x95. Bättre och billigare att slå ihop två 45x95 isf. Men nej, dubbla reglar gör inget för bärigheten.
Jag har använt 95×95 med lagom många stöd framtestat med stå och hoppa metoden. Båda alternativen lär funka.

Varför skulle inte dubbla reglar förbättra bärigheten?

/ATW
 
T Tjopptjopp skrev:
Vilka supertips! Tack! Stolpar låter ju faktist smidigt. Jag har tänkt beställa från XLBygg och det är annan tryckimpregneringsklass(?) mot för reglarna: "NTR/A" mot "NTR/AB C14". Är de ok tror du? Dom kommer som sagt ligga på stenplattor (5cm) med makadam under (5-7cm, jag kan tyvärr inte ha mer makadam då en bergshäll dyker upp bitvis).
NTR/A är den högsta impregneringsklassen för vanligt virke och ska tåla att vara i direktkontakt med både mark och sötvatten.
NTR/AB är snäppet under så det är fortfarande bra impregnering, men inte riktigt lika bra som NTR/A. Så är stolparna NTR/A så är det bara bra.
C14 är hållfasthetsklassen på virket och oftast är det bara regelvirke som är klassat på de vanliga brädgårdarna. Men till din konstruktion så kan jag inte tänka mig att det gör något att inte stolparna är klassade.

Här kan du läsa mer om träskydds- och hållfasthetsklasser:
https://www.traguiden.se/underhall/...-balkonger-och-yttertrappor/traskyddsklasser/

https://www.traguiden.se/om-tra/mat.../virkestyper-och-kvalitet/konstruktionsvirke/

Träguiden är för övrigt en väldigt bra sida att leta på när man ska bygga något och känner sig osäker på konstruktionen eller dimensioneringen.

Så länge du inte ska bygga något mer ovanpå trallen utan bara ha den som altan med bord på så är det bara att känna efter vad som känns bra som avstånd mellan plattorna som reglarna/stolparna ligger på. Med tanke på hur nära marken de är så är det i princip bara hur mycket svikt du kan acceptera i trallen som avgör hur tätt. Visst att man brukar ha tjockare reglar om man gör allt enligt boken. Men testa lägga upp en 95-regel med stöd efter kanske 1,5 meter och hoppa/gunga på den så kommer du märka att det är svårt/omöjligt att få den att svikta.
Jag har ett entrétak gjort med stående 70-reglar där avståndet mellan nocken och hammarbandet är ca 1,3 meter och det sviktar ingenting när jag går på. Visserligen har taket några graders lutning och det ligger råspont på som styvar upp ännu mer så det gör säkert sitt till
 
  • Gilla
Tjopptjopp
  • Laddar…
M Mangan13 skrev:
Använd inte 95x95. Bättre och billigare att slå ihop två 45x95 isf. Men nej, dubbla reglar gör inget för bärigheten.
"Billigare" förstår jag, men varför "bättre"?
 
A ArneTW skrev:
Jag har använt 95×95 med lagom många stöd framtestat med stå och hoppa metoden. Båda alternativen lär funka.

Varför skulle inte dubbla reglar förbättra bärigheten?

/ATW
Instämmer att 2st 45*95 eller en 95*95 lär båda funka precis lika bra i detta fall. Vilket av alternativen som är bäst är en smaksak tycker jag. Klarar ens såg inte av att såga igenom 95 mm så kan två 45*95 vara smidigare i stället för att kapa nästan igenom och sen vända, även om det går det med. Men det blir dubbelt så många kapningar och de ska även skruvas ihop så det tar längre tid om man väljer 45*95 i stället för 95*95. Prismässigt vet jag inte om det skiljer sig. Stolpar brukar kosta en hel del, men samtidigt blir det dubbla meterkostnaden för reglarna så det kan mycket väl gå jämnt upp. Fördelen i detta fall med stolpar är dessutom att de har en högre impregneringsklass vilket är bra när de är så pass nära marken.

Eftersom de största krafterna är nedåt så spelar inte bredden på bärlinan någon direkt roll för det är höjden på den som avgör hur mycket den kan svikta. Däremot så blir bärigheten i sidled mot rotationskraften bättre när den är bredare, men det bör inte vara så stora krafter åt det hållet i det här fallet
 
  • Gilla
Tjopptjopp
  • Laddar…
T Tjopptjopp skrev:
"Billigare" förstår jag, men varför "bättre"?
95x95 har en förkärlek för att både spricka och vrida sig. Kvalitetsmässigt brukar det vara betydligt enklare att hitta bra 45x95 än 95x95. För att inte tala om att utbudet av längder är bättre.
 
  • Gilla
LuleEriksson
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Prismässigt vet jag inte om det skiljer sig. Stolpar brukar kosta en hel del, men samtidigt blir det dubbla meterkostnaden för reglarna så det kan mycket väl gå jämnt upp.
Det skiljer ungefär 12kr/m till reglarnas fördel. 2st 45*95 kostar ca 3/4 av vad en 95*95 kostar per meter om man tittar på byggmaxs prislista.
 
  • Gilla
hjulia och 1 till
  • Laddar…
M Mangan13 skrev:
95x95 har en förkärlek för att både spricka och vrida sig. Kvalitetsmässigt brukar det vara betydligt enklare att hitta bra 45x95 än 95x95. För att inte tala om att utbudet av längder är bättre.
Det skiljer nog en del beroende på vilken såg virket kommer ifrån och vilken sortering det är. De 45x95 jag har köpt har jag fått leta ordentligt för att hitta fina, raka reglar utan massor med kvist och de har både slagit sig lätt och spruckit ordentligt när de har torkat. Men de 95x95 jag har köpt har varit bättre kvalitet från börja, knappt vridit sig och bara små, ytliga torksprickor. Vet inte om jag har haft tur eller inte, men jag misstänker att det är skillnad på vad byggvaruhuset har köpt in. Däremot håller jag med om att det brukar vara sämre utbud av olika längder på 95x95 mot 45x95
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.