Halloj,

spekulerar på en gård som har en liten sjö 105m från huset. Huset ligger ca 2m över vattenytan, på Bergochdalkartan verkar det vara flera diken som grävts nere vid sjön. Mellan hus och sjö växer det träd, gran, tall och löv, glest dock. Marken mellan hus och sjö är frodig, man kan tänka sig att det är en god fuktig biotop där.

Runt huset verkar det vara en härlig gräsmatta och intill den en äng som övergår i åker. Här planerar vi att ha två hästar på lösdrift.

Vad vi oroar oss för är då om marken som ligger lite högre upp blir så pass fuktig att den går sönder under höst och vintersäsong. Jag har endast åkt förbi och tagit en snabbtitt, idag ska vi åka tillbaka för att undersöka marken närmare. Hur kan vi ta reda på om marken är sumpig eller OK för djur? Huset byggdes '62 och verkar stå på betongplatta. Finns inga tydliga tecken på gropar i gräsmattan där vatten ansamlas, men nu är det 20+ och soligt så det är ju svårt att utvärdera. :- )
 
  • Gilla
mulle77
  • Laddar…
Avståndet till sjön har liten betydelse, det är höjdskillnaden som avgör om det blir översvämning.
Att det är dikat är ju positivt då dränerar det bättre.
Hästar verkar ha högt marktryck och är det åker och regnar så blir det söndertrampat.
Hästar verkar också gå där de gått tidigare och då blir det ”spår”

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Avståndet till sjön har liten betydelse, det är höjdskillnaden som avgör om det blir översvämning.
Att det är dikat är ju positivt då dränerar det bättre.
Hästar verkar ha högt marktryck och är det åker och regnar så blir det söndertrampat.
Hästar verkar också gå där de gått tidigare och då blir det ”spår”

Protte
Hej,

Vid ängen står ju ladan och den ligger lite nedanför åkern som ligger ca 2-3m högre upp. Det måste ju ha regnat på 60-talet också, dock har ingen modern djurhållning hållts på denna gård under 2000-talet iallafall. Stället har använts som sommarstuga, sedan 80-talet om jag minns rätt. Det känns kanske lite vanskligt då? Eller är det något man får gambla med och lagom till hösten står vi under lervälling...
 
prototypen prototypen skrev:
Avståndet till sjön har liten betydelse, det är höjdskillnaden som avgör om det blir översvämning.
Att det är dikat är ju positivt då dränerar det bättre.
Hästar verkar ha högt marktryck och är det åker och regnar så blir det söndertrampat.
Hästar verkar också gå där de gått tidigare och då blir det ”spår”

Protte
Fråga SMHIs hydrologavdelning. Risken är ju rätt stor men mest vid havskusterna. Jag skulle aldrig bygga/köpa nära vatten. Vi har havsutsikten från 200möh. Å myggfritt
 
Jag bor visst 18 meter över havet men det finns tillfällen då det är blött och surt här ändå.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Jag bor visst 18 meter över havet men det finns tillfällen då det är blött och surt här ändå.

Protte
då är det väl nån högre höjd nånstans. Bygg på en bergsknalle eller högst upp. Omöjligt att få problem med vatten då
 
Avståndet säger inget om risken. Höjden är av intresse, men sedan handlar det ju om hur miljön runt omkring ser ut. Många sjöar kan omöjligtvis höjas 2m. För andra är det inte ens konstigt att det händer ibland.

För att bedöma marken utan att gräva får man titta på vad som växer där.
 
Hur många från och utlopp finns det till sjön? Eller är det bara en pöl?

Kolla kvalitén på utloppen om du är orolig. Har huset klarat sig sedan 60-talet så klarar den nog några åt till
 
Vart går dikena, från hög terräng in i sjön, inte bra. Eller finns det lägre terräng som kan dränera om det kommer mycket vatten runt sjön eller dränera själva sjön? Finns det ett avlopp från sjön?

Jag vet inte men jag inbillar mig att det de senaste 10-15 åren ibland har kommit väldigt mycket vatten och i kombination med stark blåst.
 
Oj, många svar.

Vi har varit och inspekterat huset igen och det står på en kulle en bit över vattnet. "Stigen" sluttar nedåt och det är nog ingen fara att huset hamnar under vatten.

Vad vi oroar oss för är om närheten till vatten innebär problem för hästarna, knott och mygg gillar nog att frodas. Det är gles tallskog mellan hus och vatten med vanligt skogsbuskage. Även en liten näckrosdamm finns i närheten.

Blåser dock rätt mycket men ja, det är surt att köpa ett ställe och allt är bra tills hästarna blir ihjälbitna av knotten :(
 
H harrythekatt skrev:
Oj, många svar.

Vi har varit och inspekterat huset igen och det står på en kulle en bit över vattnet. "Stigen" sluttar nedåt och det är nog ingen fara att huset hamnar under vatten.

Vad vi oroar oss för är om närheten till vatten innebär problem för hästarna, knott och mygg gillar nog att frodas. Det är gles tallskog mellan hus och vatten med vanligt skogsbuskage. Även en liten näckrosdamm finns i närheten.

Blåser dock rätt mycket men ja, det är surt att köpa ett ställe och allt är bra tills hästarna blir ihjälbitna av knotten :(
Generellt sett, jag kan ha fel, men sjö skulle jag inte säga pekar på risk för mygg och knott, men myrmark, sank mark, vattenfylda diken, tät fuktig skog osv.
 
Mygg ja, knott vill ha rinnande vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.