kristofer12345
hej alla!

Jag ringer till byggnadsnämd i Helsingborg och undrar om jag behöver ändra en naturstens mur till putsad vit mur ! ? Inget ska rivas detta är det enda som ska göras om . Först säger handläggare att det ej kräver nytt bygglov, sedan efter 1 dag ”när han pratat” med sina kollegor så behövs det.. vad gäller egentligen? Jag vill veta är detta från kommun till kommun eller finns det allmänna bestämmelser..?! Jag tänker inte betala ett bygglov bara för att dom känner för detta o dra ut på processen med grannar osv...
 
  • Naturstensmur framför ett rosa putsat hus sett från en bil på gatan vid skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Det faller nog under att du "väsentligt" vill ändra muren.

Vad som räknas som en väsentlig ändring av en mur eller ett plank finns inte beskrivet i förarbeten och det finns inte heller några rättsfall som kan vara vägledande i bedömningen. Att väsentligt ändra en mur eller ett plank skulle till exempel kunna vara att en mur eller ett plank ändrar storlek, färg, genomsiktlighet eller beständighet. För att ändringen ska bli lovpliktig krävs att den är väsentlig.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglov-for-anlaggningar/murar-och-plank/
 
  • Gilla
Solblå och 2 till
  • Laddar…
kristofer12345
Antagligen..
 
kristofer12345
K KjellTimell skrev:
Det faller nog under att du "väsentligt" vill ändra muren.

Tydligen icke...

[länk]
 
  • Skärmbild av ett avslagsbeslut från Helsingborgs stad gällande en ansökan om bygglov för fasadändring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Solblå och 1 till
  • Laddar…
det gick ju bra!
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
K
Kul! Bestred du deras ursprungliga beslut? :)
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
K KjellTimell skrev:
Kul! Bestred du deras ursprungliga beslut? :)
Nej, men dom sa vi behövde bygglov , o som jag även läste det du skickade på boverket så ska man behöva det , men dom gjorde väll en egen bedömning, sen antagligen för att alla andra har liknande
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Nej, men dom sa vi behövde bygglov , o som jag även läste det du skickade på boverket så ska man behöva det , men dom gjorde väll en egen bedömning, sen antagligen för att alla andra har liknande
Det stämmer att det egentligen är en bygglovpliktig åtgärd, men sen har kommunen kanske sett genom fingrarna för mycket avseende grannskapet och därmed så ville de inte ställa till det så mycket för dig. Sannolikt skulle det ändå bara resultera i att de skulle utfärda bygglov och godkänna åtgärden utan särskilt mycket granskningstid.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
T Tänka skrev:
Det stämmer att det egentligen är en bygglovpliktig åtgärd, men sen har kommunen kanske sett genom fingrarna för mycket avseende grannskapet och därmed så ville de inte ställa till det så mycket för dig. Sannolikt skulle det ändå bara resultera i att de skulle utfärda bygglov och godkänna åtgärden utan särskilt mycket granskningstid.

Jo men lite konstigt tänkande ändå..vill inte byggnadsnämd ha så mycket betalt som möjligt?! Om lagen är på deras sida.. att det blir kanske onödigt jobb jo, men tycker det är mycket som går genom fingrarna o även mycket som dom sätter emot mot ingeting ibland,, så tycker allmänt att byggnadsnämder i landet gör lite som dom vill ..enligt tycke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.