Finns det någon som känner till något sätt överhuvudtaget att få tag på avsnitt av Äntligen Hemma? Om det så är VHS-band på loppmarknad eller gamla repiga DVD-skivor. Jag betalar gärna en slant om det behövs.

Vi hade precis fått upp intresset för renovering, husbyggen osv när skandalen med Timell inträffade och TV4 totalt eradikerade alla sätt att titta på serien. Jag är inte intresserad av skandalen, snälla håll dom diskussionerna på annat håll. Jag vill se en ovanligt underhållande och lärorik svensk tv-serie om hemmafix.
 
  • Gilla
LukasK och 2 till
  • Laddar…
Kan tyvärr inte hjälpa, men sitter i precis samma sits. Nu är väl Martin dessutom friad, så varför inte släppa allt på play appen igen!?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Hej.

Tänkte starta en tråd om detta själv, är också intresserad av detta eller ett snarlikt program i syfte att lära mig nu när vi flyttat från 44kvm lägenhet till större, lagom gammalt hus med tomt och trädgård. Dagens motsvarande program är mer fokuserade på att det ska vara roligt och är ofta fokuserade på programledaren istället för att utbilda på det som faktiskt byggs... Pappaledigheten inträder i höst och istället för netflix eller liknande vore det mer givande att titta på Äntligen hemma.
 
  • Gilla
Chetic
  • Laddar…
Vi flyttade till renoveringsobjekt på den tiden då äntligen hemma var mer om hur man gör istället för heminredning och piffande. Kallade mig själv "timellare" som då betyder GDS med inspiration från äntligen hemma. Detta var tiden före ROT-hysterin..

Har för mig att det mest hatade programmet av hantverkare var när Timell gjorde badrummet och använde silicon runt slurkgallret...
 
  • Gilla
dankar10
  • Laddar…
Äntligen hemma funkade bra som inspiration men som utbildning *hur* man ska göra saker var det inte lämpligt. Det var ganska ofta som Timell gjorde ganska flagranta fel i programmet.

Mitt tips är att googla efter inspirations-bilder på det projekt som ni vill göra och hitta det som ni tycker är snyggt. När ni väl kommer dit så garanterar jag att det finns bra guider här på forumet till hur man löser problemen på bästa sätt.
 
Äntligen hemma är galant för mig som nybörjare, förstår att man kanske behöver filtrera lite och visst är det även bra som inspiration som du skriver och jag avser inte göra avancerade jobb med vatten och el med hjälp av äntligen hemma men hur man bygger spaljé, lägger trädäck och sår i trädgården fungerar det alldeles utmärkt.

Man kan "google" efter inspirationsbilder men på absoluta huvuddelen av ställen där man hittar sådant så är det numera inbakat reklam med att köpa en viss produkt eller kopplat till ett abonnemang som du måste betala för att läsa hela artikeln och det är oerhört tidsödande och sålla igenom detta, den pedagogiska fördelen med att kunna se del av ett Äntligen hemma-avsnitt under tiden jag äter frukost eller lunch överstiger dessutom att sitta och läsa eller titta på bilder. Vissa forum tenderar lätt att hamna i polemik och att gemene hemmabyggare slänger sig med begrepp och idéer. Sen finns det såklart bra exempel också.
 
  • Gilla
vitt_prio143
  • Laddar…
dankar10 dankar10 skrev:
Vissa forum tenderar lätt att hamna i polemik och att gemene hemmabyggare slänger sig med begrepp och idéer. Sen finns det såklart bra exempel också.
Kan bara hålla med i det som skrivs ovan, mr T var väl kanske inte den som jobbade med finlir som högsta prioritet men det kom en del inspiration från programmet i alla fall.
Sedan att en del "slänger sig" med svåra begrepp osv. kan jag bara säga. Tveka inte att fråga om du inte förstår. Det finns inga dåliga frågor utan bara dåliga svar. Alla är inte kunniga i allt och behöver vägledning på olika nivåer.
 
  • Gilla
dankar10
  • Laddar…
Chetic Chetic skrev:
Finns det någon som känner till något sätt överhuvudtaget att få tag på avsnitt av Äntligen Hemma? Om det så är VHS-band på loppmarknad eller gamla repiga DVD-skivor. Jag betalar gärna en slant om det behövs.

Vi hade precis fått upp intresset för renovering, husbyggen osv när skandalen med Timell inträffade och TV4 totalt eradikerade alla sätt att titta på serien. Jag är inte intresserad av skandalen, snälla håll dom diskussionerna på annat håll. Jag vill se en ovanligt underhållande och lärorik svensk tv-serie om hemmafix.
Det finns så mycket gratisvideor på nätet, har du kollat på Youtube? Sök t ex på "altan bygga själv" så får du massor med bra videos att titta på.
 
  • Gilla
dankar10
  • Laddar…
Håller med Harrison. Lösningen heter youtube. Där finns alla tips och all inspiration du kan tänkas behöva. Någonsin.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag måste ändå hålla med TS om att Äntligen hemma lämnade ett litet tomrum efter sig. Själva programkonceptet var riktigt trevligt och oftast en bra mix mellan trädgård, snickeri och inredning. Det är lite märkligt att man inte har försökt att återstarta programmet med andra programledare.
 
  • Gilla
LukasK och 1 till
  • Laddar…
Kanske är som så att Martin T äger programidén. Jag vet inte om det är så men det skulle kunna vara en möjlighet. För annars hade väl den profithungriga kanalen snabbt hittat en ersättare och fortsatt. För programmet hade ju ett antal tittare varje vecka.
 
  • Gilla
dankar10
  • Laddar…
G
Janus82 Janus82 skrev:
Jag måste ändå hålla med TS om att Äntligen hemma lämnade ett litet tomrum efter sig. Själva programkonceptet var riktigt trevligt och oftast en bra mix mellan trädgård, snickeri och inredning. Det är lite märkligt att man inte har försökt att återstarta programmet med andra programledare.
Många i byggsvängen/byggbutiker gladdes åt "Timell-effekten" som gav merjobb och merförsäljning. :D
 
  • Gilla
dankar10
  • Laddar…
P peiseidon skrev:
Håller med Harrison. Lösningen heter youtube. Där finns alla tips och all inspiration du kan tänkas behöva. Någonsin.
Yes, tuben is da shit!
 
Jag har endast skummat igenom tråden så om detta är repetition så ber jag om ursäkt.. Men börja prenumerera på tidningen "Gör det själv". Mycket bra tips och tricks. Dessutom många bra ritningar m.m,.

Då får man även tillgång till hela deras databas med äldre artiklar. Allt ifrån hönshus till badrumsrenovering.
 
  • Gilla
dankar10
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Jag måste ändå hålla med TS om att Äntligen hemma lämnade ett litet tomrum efter sig. Själva programkonceptet var riktigt trevligt och oftast en bra mix mellan trädgård, snickeri och inredning. Det är lite märkligt att man inte har försökt att återstarta programmet med andra programledare.
Tyvärr gick programmen från bygg/trädgård/piffning-fixa till antingen piffning/trädgård typ Ernst eller till relationsakut/snyftning som arga snickaren eller soffies änglar. Väldigt lite information om själva byggandet. Hittade själv till ett forum som heter byggahus.se efter äntligen hemma försvann
 
  • Gilla
dankar10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.