Med farbror Barbro-röst: -Det finns inga genvägar till den perfekta slangvindan dårå! Jag väntar med spänning till 2025 när du har rett ut vilken som är den perfekta slangvindan. Och ja, jag vet att jag inte följde dina råd och råkade av misstag köpa en luftpåfyllare som bara var graderad i imperial. Det fungerar bra ändå :)
 
MathiasS MathiasS skrev:
[länk]

Bra prylar?
47% rabatt är väl lite och ta i. Dessa brukar de flesta handlarna ha med olika namn. T.ex.
http://verktygsstallet.se/sortiment...dor/slangupprullare-luftvatten-15-m-38/?vat=1 Ser oerhört lika ut.

Dock har jag en själv som fungerat mycket bra, de är en enkel design och skiter sig slangen går de enkelt att byta. Bytte själv till en Flexzilla som fungerar kanon. En bra slang är minst lika viktig som funktionen på vindan.

Annars brukar jag alltid rekommendera Cejn. Dyrare men bra.
 
Bra tips tack!
 
mattiasp mattiasp skrev:
Med farbror Barbro-röst: -Det finns inga genvägar till den perfekta slangvindan dårå! Jag väntar med spänning till 2025 när du har rett ut vilken som är den perfekta slangvindan. Och ja, jag vet att jag inte följde dina råd och råkade av misstag köpa en luftpåfyllare som bara var graderad i imperial. Det fungerar bra ändå :)
Ahhaaa, stor risk för långbänk här, det får jag ge dig - detta är verkligen på villhöver-listan och inte måsteha-listan. Men du om någon vet hur det går när man slarvköper....:) Har en slang som funkar idag, men är lite trött på att snubbla på den.... Nu när jag har en stadig kompressor på plats i en hörna så skulle det vara snyggt med en vinda också.
 
B
  • Gilla
devizion
  • Laddar…
Min Flexzilla exploderade tredje gången jag använde den..Sådär kul. Har kvar resterna som reservslang.
Som jag skröt om i en annan tråd nyligen så skaffade jag denna. Känns som riktigt bra kvalitet hittills.
Blå slangvinda märkt "EJN" med grön slang och sprutpistol upphängd på verkstadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Har samma som roli! Var tvungen kolla och det är 4 år sen jag köpte min nu, kopplingen har börjat läcka lite om man bryter i den (har tänkt byta till en sån där fin cejn som inte skjuter iväg det man lossar, snart borde jag få tummen ur...)

Har ibland önskat att den är ledad/vridbar, går tyngre än vad som känns okej att dra ut slangen i mer än 45° vinkel.
10m räcker långt, och slangen känns fortfarande riktigt fräsch! Fungerar även bra om det blir -20 ute, den håller sig hanterbart mjuk.
 
Har en 15m slang idag och ska inte ha kortare, frågan är om man ska ha 3/8 eller 1/2" slang. Tror jag har 3/8 idag och det verkar fungera för det jag gör (mutterpicka, spikpistoler, fylla saker med luft). Samtliga dessa saker verkar fungera med befintlig slang för utom vissa luftfyllarövningar som kräver stort flöde, jag tror dock att detta går bra nu med ny kompressor.

1/2" kanske främst är när man har ~30m slang?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har en 15m slang idag och ska inte ha kortare, frågan är om man ska ha 3/8 eller 1/2" slang. Tror jag har 3/8 idag och det verkar fungera för det jag gör (mutterpicka, spikpistoler, fylla saker med luft). Samtliga dessa saker verkar fungera med befintlig slang för utom vissa luftfyllarövningar som kräver stort flöde, jag tror dock att detta går bra nu med ny kompressor.

1/2" kanske främst är när man har ~30m slang?
Från tryckluftsskolan:

Tabeller med tekniska specifikationer för rör- och slangdimensionering inom tryckluftssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man behöver stora transienta uttag går det att lösa genom att ha en liten ackumulatortank. Jag slaktade en 8- liters skräpkompressor från Jula att ha som acktank. Jag matar den från slangvindan och har monterat ett uttag rakt i gaveln med 5 m grov slang. Jag har stor kompressor i källaren och långa, typ 30 m 3/8”-slangar. Jag tar fram tanken när det skall bytas hjul eller spikas med stomspikmaskin långt bort från kompressorn. Konstigt att en sådan inte finns som produkt att köpa.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Om man behöver stora transienta uttag går det att lösa genom att ha en liten ackumulatortank. Jag slaktade en 8- liters skräpkompressor från Jula att ha som acktank. Jag matar den från slangvindan och har monterat ett uttag rakt i gaveln med 5 m grov slang. Jag har stor kompressor i källaren och långa, typ 30 m 3/8”-slangar. Jag tar fram tanken när det skall bytas hjul eller spikas med stomspikmaskin långt bort från kompressorn. Konstigt att en sådan inte finns som produkt att köpa.
Sånt finns inom automation, ofta räcker det att feta på slangdiametrarna då de agerar tank, men ibland lägger man en större tank nära stora förbrukare som går intermitent. Listigt gjort av dig dock
 
Jag köpte en Nederman H20 för några år sedan. Mycket nöjd med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.